• Mumtoaboy

    Min mormor kräver att hon är med barnet utan mig

    Jag vet inte riktigt om det är någon där ute som förstår eller som orkar lyssna. Vet bara inte vart jag ska vända mig. Har aldrig skrivit i sånt här forum förut. Men tänkte att jag gör ett försök.

    Jag och min mamma har under 7-8 års tid inte haft någon kontakt. Jag bröt kontakten med min mamma pga hennes alkohol och spel missbruk. Det ligger väldigt mycket i det hela, mer än vad man kan se utåt. Men känns lite onödigt att gå in på detaljer.

    Under dessa år har hon försökt få kontakt med mig då och då. Men jag har absolut inte velat.

    När jag blev gravid förra året tjatade hon om att hon ville bygga upp en relation för barnets skull. Ja sa jag.. Men gjorde det för mitt framtida barns skull, inget annat. Vi träffades några från familjen, inklusive henne och jag.. Jag var ganska frånvarande men inte så konstigt med tanke på senaste åren. Dagen efter klagade hon på att jag inte ville träffa henne på riktigt och att jag var si och så. Jag tänkte, hur har hon mage att klaga? Snälla de var första gången vi träffades på flera år, andas. Efter det sågs vi bara lite random om jag skulle skjutsa mina systrar eller så. Alltså inget bestämt möte.

    När jag väl födde min son så fick hon träffa honom efter bara nån vecka. Och har träffat honom cirka 4 gånger sen dess. Han är nu 3 månader. Hon vill verkligen träffa honom och jag har gått med på de så länge jag inte behöver vara själv med henne och så länge jag är med när hon är kring honom. Men detta duger inte för henne. Hon ville tex senast idag ta honom och mina två systrar på promenad i några timmar. Men jag vill inte det.. Jag litar absolut INTE på henne och jag litar inte på mina två storasystrar när de gäller min mamma. För mina systrar är "team mum" och har aldrig respekterat mina känslor/åsikter när de gäller mamma. Vi har haft många tjaffs och de har ljugit om mamma till mig, för mammas benefit.

    Jag vet hur min mamma fungerar. Först vill hon träffa honom, självklart tänker jag. Så länge hon inte kräver mer och aldrig är nöjd. Men när hon väl träffat honom vill hon träffa honom med mina systrar, utan mig, för att få "egentid (hennes ord) " med honom.. Om hon skulle få de skulle hon nästa gång vilja ta honom hem till sig och sin alkolist pojkvän. Och nästa gång skulle hon vilja vara barnvakt. HON ÄR ALDRIG NÖJD!

    Jag är rädd om mitt barn och jag har själv växt upp med en morfar som var alkolist.. Inget jag vill för mitt eget barn. Visst nu är hon inte missbrukare längre men ni kanske vet hur missbrukare blivit efter allt skit? De är så fruktansvärt ostabila och allt min mamma utsatte oss för när vi var små, det går inte att glömma. Har förlåtit,

    Men inte glömt. Kommer inte lita på henne. Period.

    Jag är ganska konflikträdd men jag vill verkligen ha det såhär. Mina systrar förstår inte mig och jag vill absolut inte tjaffsa med dom nå mer..

    De finns flera som jag aldrig skulle låta ha mitt barn.. Även om de "på pappret" borde kunna vara de utan problem.

    VARFÖR KAN HON INTE NÖJA SIG?!

  • Svar på tråden Min mormor kräver att hon är med barnet utan mig
  • Mumtoaboy

    Hur gör man det utan att såra henne? Men samtidigt vara EXTREMT bestämd. För har tagit de här med henne några gånger men hon ger sig aldrig.

    Vill inte såra henne för då får jag mina systrar på mig :@

  • Helle 85

    Den viktigaste i allt det här är din son. Om du känner att hans välbefinnande kan riskeras så är det din prioritet. Inte om din mamma eller systrar blir sårade eller sura. För du är ansvarig inför honom och inte dem. Jag tror tyvärr inte att det finna något fint sätt att säga det och få dem att förstå. Du måste bara fundera på vad som är viktigast för dig

  • aleydis

    Jag har en knepig svärmor och vi väntar barn till sommaren. Nervös för hur det ska bli med konflikter osv. Det är inte lätt när man vill möjliggöra en relation till barnbarnet men ändå skydda barnet.

    I det här fallet är barnet bara tre månader, det borde inte ens bli en diskussion kring att du ska lämna bort barnet! Utan att ens gå in på personliga skäl gällande henne måste hon kunna acceptera att barnet är litet och att du inte vill lämna bort det. Det är bara att säga att du inte vill lämna bort det när det är så litet...

  • Mumtoaboy

    Problemet är att min pappa har vart barnvakt en gång.. Så om jag säger att de är för litet så kommer hon tycka att jag har dubbelmoral.

    Och om jag säger att barnet är litet så kommer hon så fort han blir lite äldre.. Fortsätta tjata. Men förstår din tanke.

    Hon tkr att jag är hans mormor. Jag har rätt till vissa saker. Som att det är lika mkt hennes barn, som mitt

  • Mumtoaboy

    Min son är ju självklart viktigast av allt i världen. Men det är så trist att de bara inte kan respektera mig och allt kan vara frid och fröjd. De har ingen som helst förståelse och frågar intE hur jag mår i det hela. Det är BARA synd om mamma. Och det är bara henne dom lyssnar på.

    Hon får ju liksom träffa honom. Jag förstår inte. Vill verkligen inte att en sån här sak ska komma emellan mig och mina systrar.

  • Natulcien

    Men hon får ju träffa honom, i din närvaro! Vad är det hon vill göra med honom som kräver att hon är ensam med honom? Det låter mest bara skumt i mina öron.

    Det är ditt barn och hon måste acceptera dina villkor. Säg bara att så här är det: Du får träffa ditt barnbarn, men än så länge är han för liten för att lämnas bort, så jag vill vara närvaranade när ni träffas. Konstigare än så är det inte.

  • Mumtoaboy

    Jag förstår inte heller den grejen. Hon får ju träffa honom.. Men hon nöjer sig aldrig!

    Jag har sagt de men då tkr hon jag är dum osv. Nu har hon skrivit inlägg på sin Facebook om att jag är si och så och att hon inte får träffa sitt barnbarn. Och att hon är trött på mig o skit. Alltså vem skriver så på Facebook?

  • Natulcien
    Mumtoaboy skrev 2015-04-14 17:29:51 följande:

    Jag förstår inte heller den grejen. Hon får ju träffa honom.. Men hon nöjer sig aldrig!

    Jag har sagt de men då tkr hon jag är dum osv. Nu har hon skrivit inlägg på sin Facebook om att jag är si och så och att hon inte får träffa sitt barnbarn. Och att hon är trött på mig o skit. Alltså vem skriver så på Facebook?


    Oj. Nej, så skriver man såklart inte på ett öppet forum. Det verkar som om hon är en helt gränslös person? Jag skulle akta mig för att anlita en sådan person som barnvakt.
Svar på tråden Min mormor kräver att hon är med barnet utan mig