• FlutterShy

    Hur definierar du "vegetariskt" och "veganskt"?

    Lite osäker på kategoriplaceringen av ämnet, men men.

    Är med i en grupp på Facebook där det delas tips och recept på vegetarisk mat. Är själv inte vegetarian men undviker gärna bl.a. rött kött och tycker helt enkelt om att variera maten med vegetariska alternativ.

    Jag har vuxit upp med definitionen att en vegetarian inte äter kött, men kan äta biprodukter så som komjölk och ägg, medan en vegan utesluter alla animaliska produkter. Ack så fel jag verkar ha haft! Enligt gruppen jag är med är de stenhårda med att även vegetarianer utesluter allt animalistiskt ur maten, annars definieras man som t.ex. laktovegetarian eller liknande. 

    Jag rättar mig gärna, the more you know liksom! Glad Men är såklart nyfiken på hur andra definierar vegetarianskt och veganskt, vad har ni fått lära er? Är det bara jag som levt under en sten?

    Och vad är i så fall skillnaden mellan någon som äter helvegetariskt (utesluter allt animaliskt inklusive mejeriprodukter/ägg) och en vegan? 

  • Svar på tråden Hur definierar du "vegetariskt" och "veganskt"?
  • Mrs D

    Så fick jag också lära mig. Men när jag senare kolla upp det så var man demi/ovo/lacto-vegetarian om man åt fisk, ägg och mejeri produkter annars är man vegan och att vegetarian är samlingsnamnet för allt icke köttätande. Kan inte hitta vart jag läste det så är kanske helt ute och cyklar.

    Själv äter jag inte kött/fågel för jag gillar inte smaken men äter fisk ibland.

  • Jennie med ie

    Vegan är ett begrepp som inte bara handlar om kosten, veganism är inte en kosthållning utan ett vidare levnadsätt med kosten som en av delarna. Som vegan vill man utesluta animaliska produkter även ur kläder, möbler o s v. 

    Hör jag att någon kallar sig vegetarian så vet jag att sannolikheten är hög att denne är lakto-ovo-vegetarian (alltså äter vegetabilier + mjölkprodukter och ägg) fastän det egentligen betyder att man bara äter vegetabilier. Men är det viktigt för mig att veta, t ex om jag ska bjuda på mat, så frågar jag helt enkelt. Livsmedelsbeteckningsmässigt så innebär vegetariskt, utan prefix i form av lakto och/eller ovo, att livsmedlet eller maträtten är helt vegetarisk, alltså saknar animaliska produkter.

  • BuoBä

    Vegan uppfattar jag som inte bara en diet utan också en livsstil där man undviker alla produkter som inkluderar djur (tex läderskor och siden).

    Men om någon säger att den är vegetarian utan att precisera skulle jag anta lacto- ovo-vegetarian faktiskt. Fast jag skulle fråga innan jag bjöd personen på något.

  • Anonym (vego)

    Förespråkar ett användande av följande definitioner:

    Vegan: Utesluter alla animaliska produkter ur kosten (kött, mjölk, ägg, honung) och lever i allmänhet ett liv som inte exploaterar djur. Använder t.ex. inte skinnprodukter, silke, fårull och så vidare.

    Vegatarian. Utesluter alla animaliska produkter ur kosten.

    Lakto-vegetarian: Som vegetarian men äter mjölkprodukter.(utan animaliskt löpe).

    Ovo-vegetarian: Som vegetarian men äter ägg.

    Lakto-ovo-vegetarian: Som vegetarian men äter ägg och mjölkprodukter.

    Pescetarian: Som lakto-ovo-vegetarian men äter även fisk och skaldjur.

    Demivegetarian: Som pescetarian men äter även fågel. 

    Är dock medveten om att väldigt många använder vegetarian synonymt med lakto-ovo-vegetarian (och t.o.m. med pescetarian), och vegan synonym med vegetarian. Jag gillar dock definitionerna ovan, då jag ser dem som väldigt tydliga och tydlighet underlättar mycket för oss med specialkost. Jag har t.ex. ett flertal gånger blivit erbjuden kyckling när jag bett om ett vegetariskt alternativ och det känns ju ganska märkligt.

  • Jennie med ie
    Anonym (vego) skrev 2015-04-16 12:01:44 följande:

    Förespråkar ett användande av följande definitioner:

    Vegan: Utesluter alla animaliska produkter ur kosten (kött, mjölk, ägg, honung) och lever i allmänhet ett liv som inte exploaterar djur. Använder t.ex. inte skinnprodukter, silke, fårull och så vidare.

    Vegatarian. Utesluter alla animaliska produkter ur kosten.

    Lakto-vegetarian: Som vegetarian men äter mjölkprodukter.(utan animaliskt löpe).

    Ovo-vegetarian: Som vegetarian men äter ägg.

    Lakto-ovo-vegetarian: Som vegetarian men äter ägg och mjölkprodukter.

    Pescetarian: Som lakto-ovo-vegetarian men äter även fisk och skaldjur.

    Demivegetarian: Som pescetarian men äter även fågel. 

    Är dock medveten om att väldigt många använder vegetarian synonymt med lakto-ovo-vegetarian (och t.o.m. med pescetarian), och vegan synonym med vegetarian. Jag gillar dock definitionerna ovan, då jag ser dem som väldigt tydliga och tydlighet underlättar mycket för oss med specialkost. Jag har t.ex. ett flertal gånger blivit erbjuden kyckling när jag bett om ett vegetariskt alternativ och det känns ju ganska märkligt.


    Jag instämmer i samtliga definitioner utom en: Demivegetarian. Inget ord som innehåller "vegetarian" blir rätt för att beskriva en kost som innehåller djur.
  • Anonym (vego)
    Jennie med ie skrev 2015-04-16 12:04:16 följande:
    Jag instämmer i samtliga definitioner utom en: Demivegetarian. Inget ord som innehåller "vegetarian" blir rätt för att beskriva en kost som innehåller djur.
    Well, pescetarian då? Eller för all del även lakto-ovo-vegetarian då varken ägg eller mejeriprodukter tillhör växtriket. Men jag kan till viss del hålla med dig att det är ganska konstigt.
  • Jennie med ie
    Anonym (vego) skrev 2015-04-16 12:19:36 följande:
    Well, pescetarian då? Eller för all del även lakto-ovo-vegetarian då varken ägg eller mejeriprodukter tillhör växtriket. Men jag kan till viss del hålla med dig att det är ganska konstigt.
    Lika konstigt som att man skulle vara deminykterist om man dricker öl och vin men inte starksprit
  • Anonym (vego)
    Jennie med ie skrev 2015-04-16 12:25:41 följande:
    Lika konstigt som att man skulle vara deminykterist om man dricker öl och vin men inte starksprit
    Haha, ja. :) 
    Jag är vegetarian men jag äter fisk är ju lite som att säga att man är nykterist men dricker whisky, det håller jag med om.
  • Smarthuvud

    Jag trodde som TS, och att tillägen till vegetarian, berättade vad de också uteslöt. Men var tydligen fel! Gud så pinsamt det kunde ha blivit om jag brydde mig nämnvärt.

Svar på tråden Hur definierar du "vegetariskt" och "veganskt"?