• hondendärtjejen

    Blindtarmen?

    Sitter i kö hos 1177, bara så ni vet

    Nån vars barn har haft blindtarmsinflamation? Min son snart 6 år vaknade tidigt imorse med ont i magen och mådde.

    Jag tänkte att han hade magsjuka eller liknande men har inte kräkts, fick feber nu på kvällen, fryser trots mycket kläder på. Mår fortfarande illa och har inte ätit mer än 2 pannkakor och 1köttbulle idag.

    Hur dåligt han än mår brukar han alltid äta.

    Ont i magen när jag trycker lite, har bajsat normalt idag och sovit 2.5 timme imorse. Han som aldrig sover på dagen! Varit en ynklig och hängig och klängig pojk idag.

    Vad hade era barn för symtom? Hade dom blindtarmsinflamation?

    Plats 21 nu på 1177

  • Svar på tråden Blindtarmen?
  • modsey

    var i magen har han ont?
    kan han hoppa på ett ben utan att det gör ont, alternativt kan han dra upp vänster ben mot magen när han ligger

  • hondendärtjejen
    modsey skrev 2015-04-17 19:08:24 följande:

    var i magen har han ont?

    kan han hoppa på ett ben utan att det gör ont, alternativt kan han dra upp vänster ben mot magen när han ligger


    Han hoppade ett hopp innan han la sig ner på golvet. Har pratat med 1177 och hon sa att vid magsmärtor och feber så ska man åka in så vi är på väg till barnakuten.
  • modsey
    hondendärtjejen skrev 2015-04-17 19:10:02 följande:
    Han hoppade ett hopp innan han la sig ner på golvet. Har pratat med 1177 och hon sa att vid magsmärtor och feber så ska man åka in så vi är på väg till barnakuten.
    jo det är svårt att som lekman avgöra själv utan att man palperar magen och tar prover.
    Lycka till
  • hondendärtjejen
    modsey skrev 2015-04-17 19:11:16 följande:

    jo det är svårt att som lekman avgöra själv utan att man palperar magen och tar prover.

    Lycka till


    Som alltid när vi träffar läkare så börjar han fjanta sig och spela allan! Slår aldrig fel, hur dålig han är så blir han alltid en clown. Får se vad dom säger
  • modsey
    hondendärtjejen skrev 2015-04-17 21:01:16 följande:
    Som alltid när vi träffar läkare så börjar han fjanta sig och spela allan! Slår aldrig fel, hur dålig han är så blir han alltid en clown. Får se vad dom säger
    ok, fast då kanske du kan vara lite lugn ändå. clown orkar man inte spela om man är riktigt dålig.
  • hondendärtjejen
    modsey skrev 2015-04-17 21:11:31 följande:

    ok, fast då kanske du kan vara lite lugn ändå. clown orkar man inte spela om man är riktigt dålig.


    Ja jag hoppas det. Dom tror inte det är blindtarmen iallafall. Fått lavemang som inte gjorde nån direkt skillnad. Men feber och lite hög snabbsänka.
  • hondendärtjejen
    Lilla JJ skrev 2015-04-17 21:45:31 följande:

    Jag tror att det är blindtarmen.


    Vi blev hemskickade. Han hade inte ont när dom klämde och tryckte. Om febern fortsätter att vara hög och han får mer ont eller börjar kräkas så ska vi åka in igen.
  • Donizetti

    Min dotter hade liknande symtom och vi var på sjukhuset. Hon fick dropp och man kollade buken med ultraljud till och med. Fick förklaringen körtelbuk, tydligen en infektion i kroppen som kan uppstå i samband med förkylning. Ingen blindtarmsinflammation alltså.

  • hondendärtjejen
    Donizetti skrev 2015-04-18 08:20:18 följande:

    Min dotter hade liknande symtom och vi var på sjukhuset. Hon fick dropp och man kollade buken med ultraljud till och med. Fick förklaringen körtelbuk, tydligen en infektion i kroppen som kan uppstå i samband med förkylning. Ingen blindtarmsinflammation alltså.


    Okej, idag har han feber 38.3 ont i huvudet och i magen. Druckit lite saft och fått i sig lite lite yoghurt iallafall. Gnällig och ynklig.

    Ska ringa vårdcentralen på måndag om det inte blir bättre.
  • hondendärtjejen

    39.1 och sovit mellan 14-17 och matvägrar... Fick i sig lite saft och päronsplit och lite alvedon.

    Klagar på ont i magen och ont i huvudet. Klämmer jag på magen så säger han inte mycket och när jag frågar så är det inte hungeront eller bajsont.

  • Donizetti
    hondendärtjejen skrev 2015-04-18 17:27:08 följande:

    39.1 och sovit mellan 14-17 och matvägrar... Fick i sig lite saft och päronsplit och lite alvedon.

    Klagar på ont i magen och ont i huvudet. Klämmer jag på magen så säger han inte mycket och när jag frågar så är det inte hungeront eller bajsont.


    Nu har det här pågått lite för länge och febern har tilltagit liksom smärtorna. Åk in akut! Har de tagit sänka? De måste kolla upp honom, det verkar trots allt vara blindtarmen som spökar.
  • hondendärtjejen
    Donizetti skrev 2015-04-18 17:39:57 följande:

    Nu har det här pågått lite för länge och febern har tilltagit liksom smärtorna. Åk in akut! Har de tagit sänka? De måste kolla upp honom, det verkar trots allt vara blindtarmen som spökar.


    Dom tog sänka som var lite förhöjd, och lite ketoner i urinprovet.
  • modsey
    Donizetti skrev 2015-04-18 17:39:57 följande:
    Nu har det här pågått lite för länge och febern har tilltagit liksom smärtorna. Åk in akut! Har de tagit sänka? De måste kolla upp honom, det verkar trots allt vara blindtarmen som spökar.
    även om jag tycker TS ska ha kontakt med vården så vill jag poängtera att det inte är särskilt länge att ha feber och vara hängig. Det började i går....att rusa in till akuten är däremot kanske inte det bästa för någon.
    hondendärtjejen skrev 2015-04-18 17:27:08 följande:

    39.1 och sovit mellan 14-17 och matvägrar... Fick i sig lite saft och päronsplit och lite alvedon.

    Klagar på ont i magen och ont i huvudet. Klämmer jag på magen så säger han inte mycket och när jag frågar så är det inte hungeront eller bajsont.


    kan han dra upp benen mot hakan om han ligger ner eller hoppa på ett ben nu?


    Man brukar ömma rejält till höger om naveln på höger sida när man har blindtarmen också, kallas Mac Burneys punkt.
    Kontakta 1177 igen tycker jag, kan mycket väl vara både en app eller en körtelbuk, vilket faktiskt är troligare med den höga febern.

  • hondendärtjejen

    Han kan hoppa på ett ben så det känns bra ändå. Han har fått i sig en smörgås och lite saft nu på kvällen.

    Åkte ju in till barnakuten igår på inrådan av 1177. Läkaren sa att vi ska åka hem efter prover och 3 magklämningar och lavemang. Men att vi skulle åka in igen om han kräks, får mer ont eller om feber håller i sig/blir högre. Just nu känns det lugnare när han ätit och kissat, men skjutsen till sjukhuset är beredd att köra när som om det ändras.

Svar på tråden Blindtarmen?