• Anonym (höjasertralin)

    Höja sertralin

    Hej
    Äter nu 50 mg sertralin. Min läkare vill att jag ska höja dosen till 100 mg. Är orolig över detta.
    Är det någon som vill skriva om hur man mest skonsamt höjer, vill göra detta i små steg för att slippa biverkningar.
    Hoppas på positiva svar...

  • Svar på tråden Höja sertralin
  • Anonym (deppis)

    Mest skonsammast är om du först höjer till 75 mg och sen till 100 mg några veckor senare om 75 mg inte räcker.

    Själv går jag på 75 mg eftersom höjningsförsöket till 100 slutade med att jag blev helt hyper.

  • Anonym (höjasertralin)

    Tack för ditt svar...jag undrar om du fick ökade besvär under din höjning. har nu ökat med 1/4 tablett några dagar och det känns oroligt i mig. Inbillning kanske men jag är så rädd för dessa tabletter så det kanske är just inbillning.
    Höjde de med 25mg på en gång?
    Du får gärna skriva igen för det känns så bra att höras andras erfarenheter.

    Ser att många läst min tråd...kanske är det någon mer som kan ge lite hopp för mig. Vill ju att det ska vända för mig....

  • Anonym (deppis)
    Anonym (höjasertralin) skrev 2015-04-19 10:21:23 följande:

    Tack för ditt svar...jag undrar om du fick ökade besvär under din höjning. har nu ökat med 1/4 tablett några dagar och det känns oroligt i mig. Inbillning kanske men jag är så rädd för dessa tabletter så det kanske är just inbillning.
    Höjde de med 25mg på en gång?
    Du får gärna skriva igen för det känns så bra att höras andras erfarenheter.

    Ser att många läst min tråd...kanske är det någon mer som kan ge lite hopp för mig. Vill ju att det ska vända för mig....


    Nej inga ökade besvär. Höjde med 25 mg direkt.
  • Anonym (höjasertralin)

    Tack snälla för snabbt svar....kanske jag ska höja med 25 direkt och hoppas på att det fungerar....åt du typ sobril eller annat också? JAg har fått  5 mg sobril om det blir för jobbigt.
    Hoppas du mår bra nu!

  • Anonym (Moa)

    Har ätit 50 mg nu i 12 dagar och min läkare vill att jag ska öka dosen snart till 100 mg. Men jag känner mig också så rädd och osäker. Har inte mått så bra på denna dos än så länge. Mycket ångest i kroppen, mer än innan jag började äta dem. Har du känt av någon svacka efter två veckor med dosen du haft? ska det verkligen kännas så här? har haft en eller två bra dagar, då jag känt mig så lättad och glad in isjälen. Nu känns det mörkt igen, är så förbaskat trött. Jag har inte fått några lugnande tabletter ännu, men som det känns nu så skulle jag nog behöva det, att ta när det är som värst.

  • Anonym (höjasertralin)

    Hej Moa
    jag känner som du. Är också trött, och tycker att jag har mer ångest i kroppen nu. Det kommer och går. Så jag har svackor, och det känns inte bra. Biverkningarna är jag orolig för. Har du några?
    Håller på att höja dosen nu och allt känns jobbigt, hoppades att slippa biverkningar då... Samtidigt så sägs det att det ska bli bättre med tiden, men idag har det inte varit en bra dag.
    Började du också på 50 mg direkt?

  • Anonym (deppis)

    Det är jättevanligt att man blir sämre i början av behandligen, men det blir bättre med tiden. Den enda av mina biverkningar som kvarstått är muntorrheten.

    Jag äter förutom Setralin även 90 mg Cymbalta. Mår faktiskt ganska bra.

  • Anonym (Moa)

    Jag fick börja på 50 mg direkt. Har varit sjukskriven sen i början av mars nu för utmattning. Läkaren ville prova om detta kunde hjälpa mig. Biverkningarna jag känner är trötthet, som går upp och ner. Jätte trött på dagen men pigg på kvällen och har svårt att somna. Har insomningstabletter och då somnar jag men vaknar ca kl 3 på natten och kan inte komma till ro. har hjärtklappning som kommer främst när jag är uppstressad eller om barnen skriker och bråkar eller om jag ska tex åka på affären och handla. När jag är på affären med min man och barnen så är det som om jag bara tappar kontrollen (har aldrig haft så förrut innan jag blev sjuk). Blir yrslig, kan inte stänga av hjärnan på nått sätt. Det piper i öronen mm. Väldigt torr i munnen och ont i magen. Säkert många andra saker som jag inte har tänkte på. Det står att sexlusten ska minska, men jag vet inte om det blivit så, har haft lite sexlust innan också pga stress och nedstämdhet.

    Känns mest läskigt att ha ångest och oro känslorna i magen och bröstet. Jag har högt blodtryck och hög puls som jag äter mediciner för. Det är svårinställt just nu, pulsen gör lite som den vill. Tycker det har blivit värre sen jag började med Sertralin. Jag gruvar mig mycket för att höja dosen, samtidigt som jag känner i kroppen att jag kanske skulle må bättre med högre dos? Då kanske ångesten försvinner....

    Skönt att prata med andra som går igenom samma saker! Man känner sig så ensam. Jag tycker det känns hemskt att behöva äta dessa och vågar inte säga till någon i min närhet (förutom maken och min familj). Känns lite tabu

  • Anonym (Moa)

    Deppis: hur länge tar det ungefär innan man börjar må bra? Har du känt av svackan som läkaren pratar om vid ca 14 dagar? Har läst så mycket på nätet och de flesta skriver att de mår så dåligt. Det är så skönt att hitta någon som faktiskt mår bra av tabletterna.

  • Anonym (deppis)
    Anonym (Moa) skrev 2015-04-20 08:56:27 följande:

    Deppis: hur länge tar det ungefär innan man börjar må bra? Har du känt av svackan som läkaren pratar om vid ca 14 dagar? Har läst så mycket på nätet och de flesta skriver att de mår så dåligt. Det är så skönt att hitta någon som faktiskt mår bra av tabletterna.


    Det där är extremt inviduellt och handlar helt enkelt om att hitta en medicin och en dos som passar. För mig räckte aldrig bara Setralin och jag fick en riktig svacka ca 1 månad efter att jag börjat med Setralin (självmordsförsök som slutade med att bli inlagd på psyk). 

    Jag har även testat Mirtazapin som inte alls fungerade för mig.

    Med 75 mg Setralin och 90 mg Cymbalta mår jag faktiskt ganska bra. Nu är ju jag inte bara deprimerad utan har även utmattningssyndrom och generaliserat ångestsyndrom. Men Stralinet och Cymbaltan håller depressionen i schack så jag bara behöver jobba med utmattningssyndromet.
Svar på tråden Höja sertralin