• Anonym (kluven)

    har vi sonen för lite på dagis?

    Hej alla kloka föräldrar!

    Jag och min man jobbar skiftande arbetstider och är ofta lediga dagtid, vilket gör att vi har möjlighet att vara hemma mkt med vårt barn, som blir 3 år om en månad. Jag har ofta honom hemma om jag är ledig, min man lämnar nästan alltid på dagis om han är ledig eftersom han ofta har grejor han ska fixa med hus, trädgård eller annat. (Vi bor inte i Sverige, så här finns inga regler om var/när/hur man får ha barn på dagis, bor i ett annat skandinaviskt land dock så i övrigt rätt likt). 

    Sonen är ofta ledsen när vi lämnar på dagis, och det är alltid värst efter lov,eller i de perioder när han inte är där så mycket. Denna veckan har han t ex varit där 3 dagar, två första dagarna var han ledsen vid lämning, men den sista gick bra. I övrigt verkar det fungera bra, han är aldrig ledsen när vi hämtar, och personalen säger alltid att han haft det bra. Men aldrig så att han vill stanna på dagis heller, och det är sällan han leker med någon av de andra, utan oftast för sig själv. 

    Min man har lite annan syn på det här med dagis än jag, själv tycker jag ju det är lyxigt att kunna ha honom hemma så mycket som möjligt, även om det förstås också är arbetsamt. Min man menar att dagis är nyttigt för barn, och visst är det det, men att ha mycket tid med en förälder är ju också viktigt, och om sonen fick välja tror jag han själv skulle vilja vara hemma 9 gånger av 10. 

    I snitt är det kanske 2-3 dagar i veckan som sonen går på dagis, oftast 6 timmar/dag (9-15) varav han sover 2 h. Så det blir ju inte så mycket dagistid och ibland kan jag undra om vi borde ha honom där lite mer, eftersom lämningarna oftast blir lättare de perioder då han varit där mer. Samtidigt vill jag ju inte ha honom på dagis 5 dagar i veckan, särskilt inte om jag själv jobbar mycket helg och kväll i en period! (Idag jobbar jag t ex ett 16-timmarspass, så jag hade honom hemma igår eftersom jag visste att vi inte skulle träffas alls idag). 

    Förstår att det är svårt att ge råd i andras situationer då alla är olika, men hur hade ni andra tänkt om ni var i samma situation? Mer eller mindre dagistid? 

  • Svar på tråden har vi sonen för lite på dagis?
  • Anonym (kluven)
    Lena skrev 2015-04-18 20:35:17 följande:

    Jag hade försökt ha honom där tre dagar varje vecka för rutin.


    Tack för ditt svar! Vi brukar faktiskt inte planera färre än tre dagar, men det har ju varit vintersäsong, med allt vad som hör till av förkylningar, magsjukor mm. Förra veckan t ex hade han feber, så då blev det bara två dagar. 
  • Natulcien

    Jag tycker att du tänker helt rätt. Självklart vill man vara så mycket man kan med sitt barn. Den tiden går ju inte i repris. Och det är ju guld värt att ni kan ha sonen hemma så mycket.
    Vår son gick 15 timmar i veckan från det att han började förskola vid 2 års ålder tills han var ca 3,5 år. Då gick han 3 dagar á 5 timmar. Det var alldeles lagom för honom. Nu är han 4,5 år och går 25 timmar. Mer än så kommer han sannolikt aldrig att vara där.
    Visst är förskolan bra, men bäst är det ju ändå hemma så länge de är i förskoleåldern.
    Men kanske är det bra om ni försöker ha honom där 3 dagar i veckan kontinulerligt, så att det inte blir så lång ledighet mellan s.a.s.? Det behöver ju inte vara så långa dagar som 6 timmar varje gång. För barnet är det ju ofta bättre med flera korta dagar är få långa.

  • helene 355

    vi har samma "problematik" han är ofta 3 dagar veckan mellan 7-13:30 sover 1, timme eller 12-16:30 sover en och e halv timme. så korta dagar men ej ledsen eller har problem, tycker de är jättekul och går glatt dit så för oss funkar de med. Som förskolan säger han har lyxdagar.

  • Anonym (kluven)
    Natulcien skrev 2015-04-18 20:45:15 följande:

    Jag tycker att du tänker helt rätt. Självklart vill man vara så mycket man kan med sitt barn. Den tiden går ju inte i repris. Och det är ju guld värt att ni kan ha sonen hemma så mycket.
    Vår son gick 15 timmar i veckan från det att han började förskola vid 2 års ålder tills han var ca 3,5 år. Då gick han 3 dagar á 5 timmar. Det var alldeles lagom för honom. Nu är han 4,5 år och går 25 timmar. Mer än så kommer han sannolikt aldrig att vara där.
    Visst är förskolan bra, men bäst är det ju ändå hemma så länge de är i förskoleåldern.
    Men kanske är det bra om ni försöker ha honom där 3 dagar i veckan kontinulerligt, så att det inte blir så lång ledighet mellan s.a.s.? Det behöver ju inte vara så långa dagar som 6 timmar varje gång. För barnet är det ju ofta bättre med flera korta dagar är få långa.


    Tack för ditt svar ja, det är ju oerhört lyxigt att kunna vara hemma med honom på vardagarna ibland, om bara några få år har man ju inte den fördelen mer... 

    Korta dagar är kanske en möjlighet? Har inte funderat så mycket på det. Dock är de två sista timmarna ju sovstund, och hemma kan det vara svårt att få honom att somna, även om jag känner att han egentligen behöver sin middagslur fortfarande. Det blir ju inte så mycket umgänge när han sover heller, så därför har det nog känts lite onödigt för vår del att hämta tidigare. 

    De långa ledigheterna är sällan "självvalda", det beror antingen på sjukdom, eller som nu senast på påsklov, då personalen uttryckligen önskade att endast barn vars föräldrar jobbade, skulle komma. Det borde ju gå att få till kontinuitet mellan loven kan man tycka, men det känns ändå som om det varit hattigt. Har iofs varit rätt mycket sjukdom denna vintern också, det styr man ju inte över. 

    Tack för input, är mycket värdefullt och uppskattat!  
  • Anonym (kluven)
    helene 355 skrev 2015-04-18 20:48:59 följande:

    vi har samma "problematik" han är ofta 3 dagar veckan mellan 7-13:30 sover 1, timme eller 12-16:30 sover en och e halv timme. så korta dagar men ej ledsen eller har problem, tycker de är jättekul och går glatt dit så för oss funkar de med. Som förskolan säger han har lyxdagar.


    Så skönt att han inte är ledsen iaf! Då är det ju inga problem. 

    Man ska ju akta sig för att sätta etiketter på barn, men jag har en känsla av att min pojke inte är något "dagisbarn". Han trivs jättebra i mindre sällskap, tillsammans med något eller några barn han känner väl (kusinerna t ex). Då söker han aktivt kontakt, vill leka, kramas, osv Något jag sällan eller aldrig ser honom göra med andra barn på dagis. 
  • Milleman

    Vi jobbar också om vartannat och behöver bara ha sonen på förskola MAX 20 tim/vecka.

    Ett tag funkade det inte bra, han var otrygg överallt och det var jättejobbigt att lämna. Då bestämdes det ihop med personalen att han skulle gå minst 3 dagar i veckan. 9-12 de dagar vi inte eg hade omsorgsbehov.

    Så har vi haft det i över ett halvår och nu är han en lugn och trygg kille. Pratade med personalen förra veckan och bestämde att nu behöver han inte sina extratimmar utan klarar av att gå två dagar i veckan. Nu har han fått kompisar och kommit in i verksamheten.

    Vi vill ha honom hemma så mycket vi kan. Vilken lyx för honom tänker vi. Snart är det skolplikt! Så njut och mys så mycket ni kan nu!

  • Lena

    Det kan ju vara så att han inte kommer in i gänget när han är där så lite och därför inte vill vara där och inte leker med andra.

    Har ni funderat på att ta med ett dagisbarn hem en gång i veckan för honom att leka med så han lär känna dem bättre?

  • Anonym (Mello)

    Tycker inte det är för lite. Min son är på dagis i snitt tre dagar i veckan 4h/dag. Nu har vi haft tur att kunna kombinera våra arbeten för att minimera dagistiderna. Varför ha barnen på dagis om man inte behöver?

  • Anonym (Närvarande)

    Min knodd började på förskola strax innan 4-års ålder. Har sedan dess gått 15 timmar i veckan (fördelat på tre sammanhängande dagar).

    Mitt barn har gråtit EN gång vid lämning, då beslöt jag mig för att ta med barnet hem igen. - Jag vänder inte mitt gråtande barn ryggen. Kan inte se något positivt med det.

    Den senaste tiden har mitt barn velat vara hemma. Så då har barnet fått välja och har alltså fått varit hemma en vecka.

    Vad jag försöker säga är att man ska vara lyhörd och lyssna på barnet. I den mån det går, vad gäller umgänge, så bör man tillgodose barnets önskemål.

Svar på tråden har vi sonen för lite på dagis?