Inlägg från: Efraim Barkbit |Visa alla inlägg
  • Efraim Barkbit

    Tar ni bort brickan efter er på McDonalds?

    Oftast inte. Varför gå på restaurang om man skall göra personalens jobb. Jävla trams.


    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Efraim Barkbit
    ursula skrev 2015-04-20 15:35:33 följande:

     Snabbmatställe lågpris .Blandar du ihop det med restaurang som har serveringspersonal.


    Du verkar ha dålig koll på deras bruttomarginal. De räknar med att ha en person i loungen.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Efraim Barkbit
    Linnea1994 skrev 2015-04-20 15:16:42 följande:

    Nu har ju dessa restauranger priser som är beräknade på att inte ha personal som sköter detta, dvs bra mycket billigare.


    Det stämmer inte.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Efraim Barkbit
    Linnea1994 skrev 2015-04-20 16:23:51 följande:

    Det gör det visst! Har flera vänner som jobbar där så jag vet. Dom har extremt låg förtjänst på varje mål dom säljer vet jag också.


    Med all respekt för dina vänner så verkar de inte ha kollat in enhetens budget.
    ursula skrev 2015-04-20 16:28:54 följande:

    Kom inte och snacka de har sjukt dålig marginal ,kostnaderna borträknade


    Har du de facto sett en sådan budget?

    Kostnaden för den som plockar i loungen är försumbar, då de som gör detta oftast är praktikanter. Kundernas sittid (därav merparten ostoppade sittytor) är betydligt mer avgörande förutsatt att enheten har gpd omsättning. Alltså det är först när fulla alt skräpiga bord avhåller nya kunder från att beställa som det börjar påverka bruttomarginalen.

    Ingen skall inbilla mig att det är min plikt att bättra på Mc Donalds vinstmarginal.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Efraim Barkbit
    Nyfikna72 skrev 2015-04-20 16:20:59 följande:

    Undrar om det finns nån koppling mellan detta och snabbmatsskräp på parkeringsplatser och efter vägarna? Det finns ju kommun anställda som ska städa såna områden så det kanske är därför man bara släpper det där man står. Varför ska jag lägga det i en papperskorg när det finns andra som har betalt att göra det?


    Anställda på Mc Donalds jobbar på ett privat vinstdrivande företag.

    Kommunalanställda avlönas genom skatter. Kan du uppfatta en viss skillnad däremellan?
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Efraim Barkbit
    Lord Hans skrev 2015-04-20 17:33:04 följande:

    Mcdonalds koncept bygger på att rationalisera bort så mycket av arbetet på kunderna som möjligt för att hålla kostnaderna nere. Därför räknar de med att kunderna ska ha normalt folkvett och städa upp efter sig. Gillar du inte Donkens affärsidé så kan du äta på mer seriösa restaurangen. Att inte plocka upp efter sig och förstöra för både den överarbetade personalen och andra kunder är riktigt patetiskt. Skärp dig.


    Mc Donalds vill få folk att tro att kundernas medverkan påverkar helheten och slutligen även priserna. Sanningen är att just timmarna för plock i loungen är marginella i sammanhanget. Det som påverkar en franchisetagares marginal mest är omsättning och avgiften till huvudkontoret. Är personalen överarbetad så är det pga ett girigt företag, inte sunda kunder.

    Skärp dig Hans o framförallt läs på!
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Efraim Barkbit
    Nyfikna72 skrev 2015-04-20 18:21:42 följande:

    Jo det kan jag men jag förstår inte vad vinsterna har med normalt hyfs att göra? Finns det överhuvudtaget nåt företag som inte är vinstdrivande? SF bio har anställda dom också som ska städa, lämnar du allt skit på golvet eller i stolen där också? Eller det kanske var en dum fråga förstås för det gör du såklart.


    Det är skillnad på att visa "hyfs" mot kapitalet som drivs av kundernas behov och hyfs mot allmännyttiga verksamheter som vi betalar tillsammans.

    Jag äter och dricker inte på bio. Det gör jag hemma eller på restaurang.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Efraim Barkbit
    ursula skrev 2015-04-20 18:22:43 följande:

    Jaha vilka kostnader har ett företag för verksamheten

    Största kostnaden är som regel personalen


    Googla företagsekonomi och franchising du är osäker.
    tantamantan skrev 2015-04-20 18:35:48 följande:

    Ja, det gör de. Men den personen ska torka bord, tömma sopor, fylla på ketchup etc, se till att toaletterna är rena och fräscha och hjälpa till om så behövs. (Tex, om den som är i restaurangen ser en mamma med barnvagn eller någon som på annat vis har svårt att få med sig brickan så ska man gå dit och erbjuda sin hjälp)  När denne även måste ta bort brickor efter full friska, men sinnessvaga personer som inte kan ta undan sitt eget skräp så finns mindre tid till övriga sysslor.

    Jag har själv jobbat på Donken och det är stor skillnad mellan restaurangerna. I sämre områden är folk mer benägna att strunta i brickan och bara gå sin väg än i bättre områden där folk verkar ha mer hyfs.


    Hade du budgetansvar?
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Efraim Barkbit
    ursula skrev 2015-04-20 19:02:41 följande:

    Alltså jag har drivit eget tjänsteföretag i  år och jag vet precis vilka kostnder ett företag har.

    Kantänka mig att de har följande kostnade plus mycket mer.

    Löner

    arbetsgivaravgifter

    lokaler

    råvaror

    revisor

    bokföringskostnader både hårda och mjuka

    nets eller annat kortföretag

    transaktionskostnader kort

    Städpersonal samt städutrustning

    Avgifter för kontanthantering

    administrativ personal

    inredning

    och mycket mycket mer

    Själv betalar jag 51000 kr  i månaden i hyra för 1

    36 kvm butikshyra i inte bästa läge

    Bruttomarginla löjligt,inte mycket kvar när allt är betalt

    Själv tänker jag det inte som hjälp till McD när jag tar hand om mina sopor utan hjälp till nästa

    medmänniska som vill ha en sittplats snappt

    Jag kan utan vidare lägga en minut på att röja upp efter mig


    Som sagt är du osäker på franchising så googla lovar att det går "snappt".
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Efraim Barkbit
    tantamantan skrev 2015-04-20 19:04:00 följande:

    Vad har det med saken att göra? Jag vet hur det var upplagt, vad som var det huvudsakliga jobbet ute i restaurangen så att säga. Och det är inte att ta bort brickor men det måste man ju givetvis göra när det finns ohyfsat folk.

    För att ändå svara på frågan: Nej, jag hade inte ansvaret, men viss insyn eftersom jag är ekonom egentligen, jag valde att jobba på Donken en period för att det passade mitt liv just då.


    Ah men om du är ekonom så vet nog vad påverkbara, ej påverkbara kostnader samt customer bonding är för något.

    Säg om du tycker att följande är fel:

    En företagare försöker oftast inte involvera kunder ej påverkbara kostnader typ franchise och hyra. Påverkbara kostnader vill företagaren att kunden skall känna delaktighet i genom customer bonding och skapa känslan att "vi" hjälps åt genom att göra lite var för att hålla ner de "låga priserna".
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
Svar på tråden Tar ni bort brickan efter er på McDonalds?