• snartsnart

    1,5 åring öroninflammation var tredje vecka

    Ska det vara såhär?

    Min son (1,5 år) får öroninflammation och feber exakt var tredje vecka. Han är helt frisk i två veckor, sen kommer snuva/hosta och öroninflammation + feber. Detta är fjärde gången sedan februari. Han började på förskola i slutet av januari vilket förstås kan förklara en hel del...

    Jag har varit hos läkare varje gång han haft feber (eftersom han får det så ofta) och då har de alltid samtidigt konstaterat att han har öroninflammation.  Han fick penicillin andra gången, men öroninflammationen kom tillbaka, så nu vill jag inte behandla med penicillin igen. Känns dessutom meningslöst att åter igen gå till läkare. Smärtan och febern varar i ca tre dagar, sen har han snuva ytterligare i några dagar.

    Någon som har tips och råd och/eller känner igen sig?

    Sonen är annars helt "normal" och har inga andra sjukdomar eller problem.

  • Svar på tråden 1,5 åring öroninflammation var tredje vecka
  • snartsnart

    Enligt min kalender så skulle han bli sjuk imorgon om han skulle följa detta "tre veckors sjukdomsschema", så det stämde rätt bra eftersom han blev sjuk igår natt.

  • Alexi

    Vissa barn är ju öronbarn och då kan man operera in rör i öronen som hjälp. Men jag vet inte hur länge man måste ha problem för att operation ska bli aktuellt.

  • Birgitta02

    Så där var det för min son när han började på dagis. Han hade fyra öroninflammationer på raken. Sen växte det bort och han var hur frisk som helst. Han hade bara rejäl otur - inget öronbarn.

  • Mother of 4

    Vår tvillingar var lika, de hade 8-10 st var på 1,5 år. Vi valde att inte operera in rör utan vänta, vid 2,5 slutade de få det .

  • snartsnart

    Skönt att höra att det i bästa fall går över av sig själv. Läkaren sa att det kan bli fråga om operation om han nästa vintersäsong får lika många öroninflammationer igen...

  • nozpa

    Min 3 åring har haft 2+2 öroninflammationer. Alltså, 2 st med 2 veckors mellanrum vid 2 tillfällen. För hennes del vill dom sätta rör om det blir 3 på raken.
    Sista gången hade hon vätska kvar i nästan 1½ månad, och det var då dom tog upp det med rör.

    Se till att gå på uppföljningarna så han inte har vätska kvar bara så det påverkar hans hörsel. Rören kan man ju vänta lite med kanske.

Svar på tråden 1,5 åring öroninflammation var tredje vecka