• tjejanonym

    Han reser hellre med sina vänner?

    Jag och min sambo har varit tillsammans i ca 8år. De fyra senaste åren har vi bara rest bort en gång tillsammans och då var en gemensam kompis till oss med.

    Min sambo har i ca ett års tid tjatat på mig om att bara han och jag måste resa utomlands snart eftersom det var så länge sen senast. Men eftersom jag har pluggat och bara jobbat som vikarie så har det inte riktigt passat för min del. 

    Nu började det snackas om i vårt kompisgäng att vi alla ska åka utomlands i sommar. Eftersom jag är vikarie så lyckades jag bara ta semester i en vecka, men den veckan kunde inte alla i kompisgänget vilket betyder att jag får stanna hemma.

    Då började jag snacka med sambon om att han och jag kanske kan passa på att åka någonstans den veckan vi är lediga tillsammans.
    Då svarar sambon "men jag kommer inte ha råd att åka utomlands två gånger". Och när jag frågar hur han helst vill göra så säger han att han gärna åker med kompisgänget. 


    Under de fyra senaste åren (om man bortser från resan jag skrev om ovan) har jag varit på EN weekendresa med en kompis.
    Min sambo har dock varit i Tyskland och i Danmark, han har åkt skidor utomlands två gånger och han har även åkt på "roadtrip" i Sverige flera gånger och fiskat mm. Dessa resor har han gjort med enbart sina vänner.


    Han har varit utomlands med jobbet två gånger också och det är ju kanske inte lika väsentligt men i alla fall.  

    Att han har åkt iväg utan mig har aldrig varit något problem. Jag har nästan varit den mest "chillade" flickvännen om man jämför med hans polares tjejer som har blivit jättenojiga och velat hänga med trots att det varit grabbresor osv... Men nu blev jag faktiskt riktigt förbannad, eller ledsen.. eller jag vet inte, jag fick en stor klump i magen i alla fall.

    Jag vill verkligen inte vara den som säger åt sin pojkvän att han inte får åka, men samtidigt vill jag inte bara va tyst om det här för det sårade verkligen mig jättemycket och jag kan inte släppa det.
    Jag är så rädd att han ska tro att jag försöker kontrollera honom eller nåt. 

    Så nu till mina frågor, överreagerar jag? Ska jag ta upp det med honom och hur i så fall?  Hur hade ni gjort?


     

  • Svar på tråden Han reser hellre med sina vänner?
  • Anonym (hmm)

    Med tanke på att du endast har en vecka semester så tycker jag faktiskt att den veckan skulle gå före i kompisgänget och de som inte kan då istället får vara hemma.
    Varför skulle det vara du som får vara hemma?

  • tjejanonym

    Tack för ditt svar.
    Jo jag kände likadant men det känns ändå ganska egoistiskt att tänka så.

    Jag har också funderat på varför just jag är den som blir "bortplockad". Sambon säger att han typ "måste" åka för att han var en av dom som kom på iden att åka utomlands i sommar. Den andra som "kom på iden" tillsammans med min sambo kan inte åka den veckan jag har semester.  

  • Anonym (hmm)
    tjejanonym skrev 2015-04-19 14:11:10 följande:

    Tack för ditt svar.
    Jo jag kände likadant men det känns ändå ganska egoistiskt att tänka så.

    Jag har också funderat på varför just jag är den som blir "bortplockad". Sambon säger att han typ "måste" åka för att han var en av dom som kom på iden att åka utomlands i sommar. Den andra som "kom på iden" tillsammans med min sambo kan inte åka den veckan jag har semester.  


    Då är det väl mest rättvist isf och ta det en annan gång och din sambo borde säga det till den andra att kan denne inte fixa så att det går att åka på just den veckan så får de strunta i det just nu.

    Jag hade blivit pissförbannad på min sambo (ifall jag hade någon) om han valde vad som passade kompisgänget för mig.


  • tjejanonym
    Anonym (hmm) skrev 2015-04-19 14:25:55 följande:
    Då är det väl mest rättvist isf och ta det en annan gång och din sambo borde säga det till den andra att kan denne inte fixa så att det går att åka på just den veckan så får de strunta i det just nu.

    Jag hade blivit pissförbannad på min sambo (ifall jag hade någon) om han valde vad som passade kompisgänget för mig.
    Faktiskt. Och skulle dom åka även fast min sambo inte är med så är det ju inte hela världen. Det är ju inte så att han som planerade resan åker själv, det är ju andra som kan hänga med de veckorna som han har semester.
  • Fru Nyckelpiga

    Jag skulle också blivit jätteledsen.

    Hälsa din sambo att om man inte vårdar sitt förhållande, så har man snart inget. Du bör gå före kompisar! Alla dagar i veckan hela året.

  • Anonym (*))
    Fru Nyckelpiga skrev 2015-04-19 15:51:33 följande:

    Jag skulle också blivit jätteledsen.

    Hälsa din sambo att om man inte vårdar sitt förhållande, så har man snart inget. Du bör gå före kompisar! Alla dagar i veckan hela året.


    Oj, det lät lite drastiskt. Alla dagar i veckan hela året.
  • Anonym (kompisgänget)

    Här ser man nackdelen med att faktiskt ha ett kompisgäng som hittar på grejer ihop... Uppenbarligen brukar kompisgänget ha himla kul tillsammans och din kille känner antagligen att han är rädd att missa det. Dig har han ju ändå, men den här resan som kanske blir ett minne för livet händer bara en gång. Kanske är han rädd att han kommer att känna sig utanför.

    Skriver inte detta för att ta honom i försvar, jag fattar verkligen att du känner dig ledsen och bortprioriterad.

    Samtidigt fattar jag inte riktigt att du inte lyckats få mer semester än en vecka. Bara för att man är vikarie, innebär det att man är livegen på arbetsplatsen?? Egentligen borde det väl vara upp till dig att berätta för arbetsplatsen vilka veckor du är tillgänglig för arbete, om du ändå inte har en anställning, och på så sätt kunna styra din "semester" (som då inte skulle vara semester i egentlig mening utan bara några dagar som du inte arbetar och därmed saknar inkomst).

  • Anonym (Reser med vänner)

    Har samma situation här fast tvärtom, det är jag som ska åka med kompisarna medans sambon är hemma och jobbar.

    Han har inte opponerat sig alls för han vet hur mycket mina vänner betyder för mig, och hur mycket han betyder.

    Jag sa till honom att han väl kan resa med någon vän när han har tillfälle?
    Man mår bra av att sakna varandra lite ibland också.
    Hade min sambo protesterat mot att jag åker så hade jag åkt ändå, han tar inte mina beslut och jag avskyr allt vad missunnsamhet heter.

    Var inte så missunnsam!

  • tjejanonym
    Anonym (kompisgänget) skrev 2015-04-19 16:01:35 följande:

    Här ser man nackdelen med att faktiskt ha ett kompisgäng som hittar på grejer ihop... Uppenbarligen brukar kompisgänget ha himla kul tillsammans och din kille känner antagligen att han är rädd att missa det. Dig har han ju ändå, men den här resan som kanske blir ett minne för livet händer bara en gång. Kanske är han rädd att han kommer att känna sig utanför.

    Skriver inte detta för att ta honom i försvar, jag fattar verkligen att du känner dig ledsen och bortprioriterad.

    Samtidigt fattar jag inte riktigt att du inte lyckats få mer semester än en vecka. Bara för att man är vikarie, innebär det att man är livegen på arbetsplatsen?? Egentligen borde det väl vara upp till dig att berätta för arbetsplatsen vilka veckor du är tillgänglig för arbete, om du ändå inte har en anställning, och på så sätt kunna styra din "semester" (som då inte skulle vara semester i egentlig mening utan bara några dagar som du inte arbetar och därmed saknar inkomst).


    Tack för svar!

    Alltså jag förstår att han verkligen vill åka bort med sina (våra) vänner, det är ju precis som du säger en resa som de troligtvis kommer ha jättekul på. Det är ju inte bara grabbarna som ska åka utan det kommer vara både tjejer och killar på denna resa. Det gör ju att jag också (precis som han?) kommer att känna mig utanför om jag inte följer med. 

    Jag har fått en fast tjänst som börjar i juni, men eftersom den börjar så sent så hinner jag inte samla ihop några semesterdagar nu till sommaren.  

    Självklart kunde jag ju ha varit ledig mer, men som du säger så missar jag ju inkomsten. Sen lovade jag min chef att jobba i princip hela sommaren och det var innan jag visste om den här resan.

     

  • tjejanonym
    Anonym (Reser med vänner) skrev 2015-04-19 16:08:53 följande:

    Har samma situation här fast tvärtom, det är jag som ska åka med kompisarna medans sambon är hemma och jobbar.

    Han har inte opponerat sig alls för han vet hur mycket mina vänner betyder för mig, och hur mycket han betyder.

    Jag sa till honom att han väl kan resa med någon vän när han har tillfälle?
    Man mår bra av att sakna varandra lite ibland också.
    Hade min sambo protesterat mot att jag åker så hade jag åkt ändå, han tar inte mina beslut och jag avskyr allt vad missunnsamhet heter.

    Var inte så missunnsam!


    Tack för svar!

    Ja jag har ju också åkt iväg med vänner. Och det är inte det att vi inte får tillfälle att inte sakna varandra. Som jag skrev så har han rest bort ganska mycket med sina vänner genom åren, och det har inte bara handlat om några dagar utan de är iväg iaf en vecka. Så jag vet inte om jag tycker att jag har varit så missunnsam... men det kanske jag är?

    Och jag skulle aldrig säga att han inte får åka! Men däremot blir jag ju ledsen.
Svar på tråden Han reser hellre med sina vänner?