• Taylor

    Vilken bil borde man välja?

    Hej,

    Jag och min Fru planerar att köpa en ny bil.I dagsläget så använder vi inte bilen mer än att storhandla en gång i veckan då vi bor väldigt centralt. Den enda gången vi åker långt är när vi ska hälsa på min föräldrar som bor 10 mil bort men det händer kanske 4 gånger om året. Så i dagsläget så kanske något väldigt litet bil räcker för oss tex en Polo. 

    Men vi har pratat om att skaffa barn och då kanske det är ändå bättre att köpa något större som en Passat eller Volvo V70. När vi skaffar barn är i dagsläget väldigt osäker det kan bli om 1-3 år och därför har vi väldigt svårt att bestämma oss.

    Vi är i stort behov av en ny bil och kan inte vänta tills eventuella barn blir aktuellt. 

    Hur hade ni valt i liknande situation? Liten bil som passar för stunden eller tänka långsiktigt? 
  • Svar på tråden Vilken bil borde man välja?
  • zZzZz

    Köp en bil som ni har behov av nu, och den dagen ni vet att barn är påväg så sälj den och köp en större, ni har ju 9månader på er att hitta något..

    även om jag inte köper annat än kombi, föredrar att ha gott om utrymme när det behövs (barnvagn, storhandling, ikea eller annat) mot en liten bil som är trång och knappt får plats med en storhandling :)

  • lilly

    Som ovan, ta en som passar nu istället för att stå med en bil som är alldeles för stor i tre år. Köp en liten bensinsnål bil, kanske en begagnad som är lite billigare? Om ni inte använder bilen så mycket behöver ni kanske inte en helt ny?

  • sportpappa

    I ert fall så hade jag kollat på bilpooler eller att hyra bil de tillfällen då ni behöver bil. Att äga bil är fruktansvärt dyrt och det kan bli mycket billigare att hyra en bil varje gång ni behöver en.
    Att storhandla blir också ofta inte billigare om man räknar in den faktiska kostnaden för bilen.

    När man har barn tycker jag att det är skönt att ha bilstolen monterad i bilen hela tiden och att ha andra barnprylar liggande där hela tiden så då är det bra att ha sin egen.

  • Taylor
    sportpappa skrev 2015-04-19 20:32:43 följande:

    I ert fall så hade jag kollat på bilpooler eller att hyra bil de tillfällen då ni behöver bil. Att äga bil är fruktansvärt dyrt och det kan bli mycket billigare att hyra en bil varje gång ni behöver en.
    Att storhandla blir också ofta inte billigare om man räknar in den faktiska kostnaden för bilen.

    När man har barn tycker jag att det är skönt att ha bilstolen monterad i bilen hela tiden och att ha andra barnprylar liggande där hela tiden så då är det bra att ha sin egen.


    Förstår din poäng men att vara helt utan bil är inget alternativ. Vi bor inte i någon storstad och de få gånger i veckan vi använder bilen är det guld värt att ha den och den förenklar verkligen vardagslivet.

    Hittills har det lutat åt att köpa något större men vi ska tänka över det lite extra nu.
    Tack för era synpunkter. 
  • driver28

    Leasa en elbil! Nissan säljer världens mest sålda elbil. Just nu kan man privatleasa en i 2 år för 2980:- per månad inklusive vinterhjul och service. 2 år är inte så lång tid med tanke på att om ni får barn om ett par år måste ni ändå byta. Bor ni i hus eller har garage med eluttag blir det i princip gratis att köra bilen med. Om det är så att ni behöver göra längre resor några gånger om året och oroar er över räckvidden så hyr bil de gångerna då.

    Jag har beställt en som jag får om ca 3 veckor. Väldigt spännande!

Svar på tråden Vilken bil borde man välja?