• Anonym (ts)

    känns som om jag sviker min dotter

    Min dotter är lite över 4 år.

    Hon har gått på förskolan sedan hon var 3,5 år och har då gått 15 tim/veckan.

    Hon blir alltid ledsen vid lämning och kan även bli det någon gång under dagen.

    Jag har vart arbetslös sedan en tid tillbaka och nu har jag fått en heltidstjänst som innebär att hon måste gå heltid på förskolan oxå.

    Jag får panik! Mår så dåligt att behöva lämna henne 9 timmar varje dag!

    Känns som om jag sviker henne..

    Hur klarar ni föräldrar som oxå har era barn heltid på förskolan av dessa känslor?

    Hur har era barn reagerat?

    Jag vet så klart att alla reagerar olika.

    Kommer känslorna att lägga ssig vart efter eller kommer ja gå och ha detta dåliga samvete jämt?

  • Svar på tråden känns som om jag sviker min dotter
  • Anonym (C)

    Min dotter började på föris vid 2. Då gick hon 15 tim. Efter ett halvår började jag jobba heltid eftersom jag inte vågade gå ner i tid, ville ju ha fast jobb. Det var hemskt trots att pappan jobbade deltid och var hemma mer. Jag kände mig som en svikare, så jag förstår dig. Jag tröstade mig med att det blir en del vabdagar. Efter att jag fått fast gick jag ner till deltid. Pengar är inget jämfört med tygghet för barnen. Kanske kan du gå ner till deltid sen? Hursomhelst vänjer sig barn snabbt. Känner flera som satt sina barn på föris på heltid från 1. Alla mår de bra.

  • Anonym (ts)
    Anonym (C) skrev 2015-04-19 22:40:34 följande:

    Min dotter började på föris vid 2. Då gick hon 15 tim. Efter ett halvår började jag jobba heltid eftersom jag inte vågade gå ner i tid, ville ju ha fast jobb. Det var hemskt trots att pappan jobbade deltid och var hemma mer. Jag kände mig som en svikare, så jag förstår dig. Jag tröstade mig med att det blir en del vabdagar. Efter att jag fått fast gick jag ner till deltid. Pengar är inget jämfört med tygghet för barnen. Kanske kan du gå ner till deltid sen? Hursomhelst vänjer sig barn snabbt. Känner flera som satt sina barn på föris på heltid från 1. Alla mår de bra.


    Jag hoppas hon vänjer sig snabbt. Saken är ju den att om hon blir ledsen vid lämning varje gång när hon gått 3 dagar i veckan, hur kommer de inte bli nu då?

    Allt jag gör är ju för hennes skull egentligen! Att få en lön att leva på istället för akassa eller andra bidrag skulle göra så mycket för oss!

    Men detta dåliga samvete äter upp mig alltså!! Det är de ända jag tänker på...

    Jag hoppas jag kan få en fast tjänst så klart.. Vill ju jobba o "göra rätt för mig"

    Men samtidigt vill ja bara ringa arbetsgivaren och tacka nej!! Vilket ja så klart inte kommer göra... Men det är så ja känner.

    Många har sina barn längre på förskolan än vad jag kommer ha min dotter.. Och jag tror dessa barn (iaf på dotterns förskola) har gått heltid sen dom var runt året.. Dom är ju pigga o glada

    Får väl se de så.. Att de finns dom som har det "värre"
  • jennyz

    Hur är hon efter du lämnat, säger personalen atthon är ledsen hela tiden?
    Jag förstår dig! Vår dotter kan vara superledsen när jag lämnar, jag vet att hon har roligt sedan men det är jobbigt ändå... ð??? vår dotter går 25tim/vecka, ibland får jag uppfattningen att hon känner sig lite utanför eftersom hon kommer senare än de andra, de andra har redan kommit igång med leken innan hon kommer...i sådant fall kanske det tom hjälper att lämna henne tidigare..

  • Anonym (Anna)

    Mitt barn gick upp på nästan heltid från 15 timmar när hon var fyra år, och blev gladare och harmoniskare. Hon kom in i gruppen bättre, och fick ett par lugna timmar på eftermiddagen då 15-timmarsbarnen hade gått hem

  • Anonym (förskollärare)
    Anonym (ts) skrev 2015-04-19 23:02:55 följande:

    Jag hoppas hon vänjer sig snabbt. Saken är ju den att om hon blir ledsen vid lämning varje gång när hon gått 3 dagar i veckan, hur kommer de inte bli nu då?

    Allt jag gör är ju för hennes skull egentligen! Att få en lön att leva på istället för akassa eller andra bidrag skulle göra så mycket för oss!

    Men detta dåliga samvete äter upp mig alltså!! Det är de ända jag tänker på...

    Jag hoppas jag kan få en fast tjänst så klart.. Vill ju jobba o "göra rätt för mig"

    Men samtidigt vill ja bara ringa arbetsgivaren och tacka nej!! Vilket ja så klart inte kommer göra... Men det är så ja känner.

    Många har sina barn längre på förskolan än vad jag kommer ha min dotter.. Och jag tror dessa barn (iaf på dotterns förskola) har gått heltid sen dom var runt året.. Dom är ju pigga o glada

    Får väl se de så.. Att de finns dom som har det "värre"


    Hur det kommer bli nu? Troligtvis väldigt mycket bättre. Alla barn älskar rutiner. Vissa mer än andra. Att ha samma rutiner fler dagar i veckan kan göra lämningarna mycket bättre faktiskt. Jag är förskollärare och kan säga hur många fall som helst där barn gått få timmar i veckan på förskola och när de sedan går upp i tid och får mer kontinuitet fungerar det mycket bättre.
Svar på tråden känns som om jag sviker min dotter