• Anonym (Frågande)

    Ni som har öppna förhållanden, är swingers eller har promiskuöst sexliv, känner ni inte att det är fel eller omoraliskt?

    Själv är jag monogam 100% och trivs med det och skulle inte kunna tänka mig att sexa runt med andra än den jag älskar / har ett förhållande med. Att känslorna tar slut och man separerar och hittar en annan är en annan sak. Men jag ställer mig frågande till er som har gjort öppna förhållanden, swingerliv, KK:s m.m. som något normalt. Känner ni inte att det någonstans är fel eller omoraliskt? Även om "alla är med på det" så känns det för mig lite som att man saknar karaktär och ger efter för sina lustar lite för lättvindigt.

    Och så en annan fråga: Ni som lever sådana här liv, har ni inte inom er en längtan efter att hitta drömprinsen /drömkvinnan som ni vill leva tillsammans med och vara trogna? Tycker ni att romantik och tvåsamhet är förlegat och föråldrat och inte värt att satsa på? Jag har alltid varit nyfiken på hur ni tänker, och vill höra era åsikter och värderingar, och varför ni väljer att leva som ni gör. För att själv försöka förstå bättre.

    Go ahead..

  • Svar på tråden Ni som har öppna förhållanden, är swingers eller har promiskuöst sexliv, känner ni inte att det är fel eller omoraliskt?
  • Lena

    Man kan vara trogen eller otrogen även i öppna förhållanden.

    Självklart har man inte mindre karaktär.

    Har man mindre karaktär när man äter choklad och älskar det än om man inte äter choklad för man inte gillar det?

    Folk är olika. Så länge man försöker att inte skada andra är ingen sämre än någon annan

  • Herrn i unform
    Anonym (Frågande) skrev 2015-04-20 05:35:18 följande:

    Själv är jag monogam 100% och trivs med det och skulle inte kunna tänka mig att sexa runt med andra än den jag älskar / har ett förhållande med. Att känslorna tar slut och man separerar och hittar en annan är en annan sak. Men jag ställer mig frågande till er som har gjort öppna förhållanden, swingerliv, KK:s m.m. som något normalt. Känner ni inte att det någonstans är fel eller omoraliskt? Även om "alla är med på det" så känns det för mig lite som att man saknar karaktär och ger efter för sina lustar lite för lättvindigt.

    Och så en annan fråga: Ni som lever sådana här liv, har ni inte inom er en längtan efter att hitta drömprinsen /drömkvinnan som ni vill leva tillsammans med och vara trogna? Tycker ni att romantik och tvåsamhet är förlegat och föråldrat och inte värt att satsa på? Jag har alltid varit nyfiken på hur ni tänker, och vill höra era åsikter och värderingar, och varför ni väljer att leva som ni gör. För att själv försöka förstå bättre.

    Go ahead..


    Jag kan ju bara prata för mig/oss. Vi lever i ett öppet förhållande vi är gifta (och vill bara ha varandra som primärpartners och har en dotter ihop), vi brukar förklara det som att vi äger inte varandra vi delar bara livet ihop. 
    Vi har inget emot att ha sex med andra, noga utvalda personer helst från bekantskapskretsen och ingen rando person vi aldrig träffat. Detta då vi ser sex som ett sätt att kunna umgås med andra också.
    Vi brukar alltid kolla av med den andra parten om det är ok att vi är med en annan då eller då för att se att ingen har en dålig dag, missförstånd uppstår m.m. Ibland är det ok, ibland fungerar det inte just då, inget konstigt med det.

    Och jag kan säga att jag har aldrig trivts i förhållanden med strikt tvåsamhet, mycket för att det har varit med ganska övervakande och svartsjuka partners. Och jag själv har aldrig varit svartsjuk. 


     


    Jag ser inte riktigt varför det skulle vara omoraliskt eller fel. Vem bestämmer det och varför måste man leva i en västerligt kristet kontruerad mall för att vara accepterad i samhället? 
    Varför är det så viktigt att folk ska leva moraliskt och återhållsamt? Vill man inte delta i en sådan relation så är det ju inget som tvingar en att stanna.

  • Fjäril Vingad
    Anonym (Frågande) skrev 2015-04-20 05:35:18 följande:

    Själv är jag monogam 100% och trivs med det och skulle inte kunna tänka mig att sexa runt med andra än den jag älskar / har ett förhållande med. Att känslorna tar slut och man separerar och hittar en annan är en annan sak. Men jag ställer mig frågande till er som har gjort öppna förhållanden, swingerliv, KK:s m.m. som något normalt. Känner ni inte att det någonstans är fel eller omoraliskt? Även om "alla är med på det" så känns det för mig lite som att man saknar karaktär och ger efter för sina lustar lite för lättvindigt.

    Och så en annan fråga: Ni som lever sådana här liv, har ni inte inom er en längtan efter att hitta drömprinsen /drömkvinnan som ni vill leva tillsammans med och vara trogna? Tycker ni att romantik och tvåsamhet är förlegat och föråldrat och inte värt att satsa på? Jag har alltid varit nyfiken på hur ni tänker, och vill höra era åsikter och värderingar, och varför ni väljer att leva som ni gör. För att själv försöka förstå bättre.

    Go ahead..


    Nej, jag känner inte att det är omoraliskt att leva poly. Omoraliskt är att ljuga och bedra, och sånt håller jag inte på med. Likväl som jag kan älska mer än ett barn (jag har två) så kan jag älska flera män samtidigt. Jag älskar dem båda jättemycket, och ser inget fel i det. Det handlar inte om lust i första hand, utan om känslor. Och i min värld kan det inte vara ont att älska. 

    Jag levde lääääänge monogamt, och jag saknar det inte. Det passade inte mig helt enkelt. Jag tror inte på att en enda man kan ge mig allt det jag behöver och vill ha. Och så länge som alla vi som är knutna till varandra är öppna med varandra och vet om varandra så ser jag inga som helst bekymmer att vi lever som vi gör. Det är inte för alla, absolut inte, men det passar just oss. Monogami passar dem som vill leva så, inget fel i monogami heller. 

    Tjusningen är att vi alla har rätt och möjlighet att få leva på just det sätt som passar oss.
  • Pentagram

    Jag ser inte hur det skulle vara mer omoraliskt eller fel att ha ett sexuellt öppet förhållande än att, säg, låta sin partner gå på bio med någon annan. Ibland är sex bara sex.

  • Frökenfrykena
    Fjäril Vingad skrev 2015-04-20 09:04:06 följande:
    Nej, jag känner inte att det är omoraliskt att leva poly. Omoraliskt är att ljuga och bedra, och sånt håller jag inte på med. Likväl som jag kan älska mer än ett barn (jag har två) så kan jag älska flera män samtidigt. Jag älskar dem båda jättemycket, och ser inget fel i det. Det handlar inte om lust i första hand, utan om känslor. Och i min värld kan det inte vara ont att älska. 

    Jag levde lääääänge monogamt, och jag saknar det inte. Det passade inte mig helt enkelt. Jag tror inte på att en enda man kan ge mig allt det jag behöver och vill ha. Och så länge som alla vi som är knutna till varandra är öppna med varandra och vet om varandra så ser jag inga som helst bekymmer att vi lever som vi gör. Det är inte för alla, absolut inte, men det passar just oss. Monogami passar dem som vill leva så, inget fel i monogami heller. 

    Tjusningen är att vi alla har rätt och möjlighet att få leva på just det sätt som passar oss.
    Vi kan bara instämma i kör:)
  • Anonym (vems moral är rätt)

    Nej varför skulle vi vara omoraliska ? Omoral är inte att göra saker vi gillar , vi skadar ingen . Hur vill du att vi ska ha sex för att vi ska vara moraliska . Min man och jag älskar varandra har 4st barn tillsammans längtar inte efter ett annat förhållande .

    Varför skulle jag?

    Bara för att du inte vill betyder det inte att ditt sätt är rätt för alla .

    Sex på Fredagkvällen bara för att är inget för oss . Tyvärr är det väldigt vanligt . Så vi forsätter vårat omoraliska liv med ett högt huvud.

  • Fjäril kär

    Du har missuppfattat det där . Att man har andra sexuella läggningar eller relationer betyder inte att man är ansvarslös eller ligger runt med alla möjliga.

  • Anonym (FyFörFördomar)
    Anonym (Frågande) skrev 2015-04-20 05:35:18 följande:

    Själv är jag monogam 100% och trivs med det och skulle inte kunna tänka mig att sexa runt med andra än den jag älskar / har ett förhållande med. Att känslorna tar slut och man separerar och hittar en annan är en annan sak. Men jag ställer mig frågande till er som har gjort öppna förhållanden, swingerliv, KK:s m.m. som något normalt. Känner ni inte att det någonstans är fel eller omoraliskt? Även om "alla är med på det" så känns det för mig lite som att man saknar karaktär och ger efter för sina lustar lite för lättvindigt.

    Och så en annan fråga: Ni som lever sådana här liv, har ni inte inom er en längtan efter att hitta drömprinsen /drömkvinnan som ni vill leva tillsammans med och vara trogna? Tycker ni att romantik och tvåsamhet är förlegat och föråldrat och inte värt att satsa på? Jag har alltid varit nyfiken på hur ni tänker, och vill höra era åsikter och värderingar, och varför ni väljer att leva som ni gör. För att själv försöka förstå bättre.

    Go ahead..


    "vara trogna"? Det är ju inte att vara otrogen om man är swingers och båda är med på det? Och det är inte promiskuöst , eller att man ligger med vem som helst. Du har gått på de vanligaste fördomar som finns ang swingers eller par som tar sitt sexlig till lite andra nivåer. Man kan ha romantik och tvåsamhet OXÅ i en sådan relation. Det är väl härligt om man kan ha en så öppen och fri relation?
  • Anonym (Frågande)

    Tyvärr så är ju ordet moral väldigt urholkat idag. Nej, att ha god moral innefattar inte att ha sex med många olika. Att ha god moral innebär att vara återhållsam, ha karaktär och leva ett DYGDIGT liv, enligt bibliska mått mätt.

    Man kan inte ändra på ords innebörd bara för att tidsandan är annorlunda. Då förvanskar man och förringar ordens betydelse.

Svar på tråden Ni som har öppna förhållanden, är swingers eller har promiskuöst sexliv, känner ni inte att det är fel eller omoraliskt?