• Anonym (man)

    Ni som har barn med funktionshinder, sömnstörningar etc, hur påverkar det ert sexliv?

    Hej! Jag är en man, gift och har ett barn. Vårt barn har adhd och autism och har grova sömnstörningar med upphackad sömn och många uppvak per natt. Detta har såklart påverkat mitt förhållande till min fru på alla sätt, vi lever ett svårt och komplicerat liv. Dottern har stora svårigheter, ni som har kunskap om diagnoserna vet hur tufft det är. Men vi kämpar på, vi är ändå lyckliga och ser till styrkorna vår dotter har och försöker dagtid ha det så bra vi kan. 

    Det största problemet är ändå nätterna och sömnen och givetvis... sexlivet. Det är enormt svårt att få till ett fungerande sexliv när 1. du får aldrig sova ordentligt pga dotterns alla uppvak, du är ständigt trött, dvs det finns ingen energi till sex och intimitet, du stupar i säng när dottern somnar 2. lyckas du mot alla odds hålla dig vaken, få till en stämning och det faktiskt blir nånting så avbryts du 9 gånger av 10 av att dottern vaknar. Vi har en väldigt avslappnad inställning till sex, så det gör ju inget, det är bara att fortsätta efter att man sövt om henne, MEN det är ju inte de bästa förutsättningarna för ett bra sexliv om vi säger så...

    Nu vänder jag mig till er i samma situation för det måste finnas fler som vi, som har barn med stora svårigheter och med sömnen, men som inte gett upp sexet helt utan faktiskt vill och har lusten. Hur får ni ihop det? Hur ofta har ni sex? Jag och min fru snittar på ca 1 gång i veckan och det tycker jag är alldeles för lite. I dagsläget kan jag dock inte se hur vi ska orka mer eller få till mer... Jag är frustrerad och behöver perspektiv och få veta hur andra gör och tänker.  Hur gör ni andra när det gäller just den här biten mellan man och kvinna? Behoven försvinner ju inte bara för att man får ett enormt krävande barn... Jag älskar min fru lika mycket som förut, om inte mer sedan vi fick henne och jag behöver intimiteten med henne. Men ack så svårt det ska vara...

  • Svar på tråden Ni som har barn med funktionshinder, sömnstörningar etc, hur påverkar det ert sexliv?
  • Anonym (Funkis-mor)

    Vi hade samma problem, oerhört frustrerande! Vi gick isär, av andra anledningar. Det är min räddning. Varannan vecka. Jag får sova en vecka. Och vakna 30ggr på en annan.

    Jag tycker att ni ska fundera på alternativ, inte bara för sexlivet, utan generellt för orken.

    Vet ju inte hur gammalt barnet är, men avlösare, assistans, kortis kanske är ngt alternativ.

    Och hur ofta man ligger och är nöjd med är ju väldigt individuellt.

    Kram till er

  • Anonym (Lilla)

    Vårt barn är under utökad utredning så vi vet ännu inte hur det slutar med diagnoser eller ej. Sömnen har dock varit katastrofal under dessa år. Jag har fått en sådan respekt för min man och mig själv i detta. Jag hade på allvar aldrig trott att man kan klara så mycket, även om vi var nära kollaps under en period. Då trodde jag ändå jag visste allt om honom efter nästan 15 år ihop. Det känns helt främmande att vi skulle bryta upp. MEN vi får ju försaka en massa saker såklart. Har väl sex tre gånger i månaden och en period gick det månader mellan. Vi känner att det sakta sakta går åt rätt håll och detta gör att vi orkar. Det är nog så man måste tänka, oavsett om msn gör det tillsammans eller går isär/är ensamstående.

Svar på tråden Ni som har barn med funktionshinder, sömnstörningar etc, hur påverkar det ert sexliv?