• Donaldduck1234

    Utegård eller inte i betongdjungeln?

    Hej!

    Jag har precis ställt oss i förskolekön, men oj vad svårt det var att välja förskola. Jag har noll koll och har därför sprungit runt på olika förskolor för att få en uppfattning om ens hur det ser ut på en sådan idag. Men står inför ett par funderingar. Vi söker förskola på Kungsholmen som inte heller har ryktet om sig att ha förstklassiga daghem...

    Den största är väl:
    - välja förskola som har en utegård, om än lite mindre, tråkigare utegård, eller en som inte har utegård och som då istället går iväg till lekparker i närheten? De flesta förskolorna har ju såna där vagnbussar de kör småttingarna i.

    Fördel med en utegård är väl att de snabbt kan komma ut och en 2-åring blir väl knappast uttråkad av en mindre gård. Dessutom känns det som att det är mer lättillgängligt att gå ut på eftermiddagen också om barnet nu skulle vilja det (såvida de inte har scheman och man därför bara får gå ut en gång per dag). Nackdel är väl att personalen kanske blir bekväm med (eller pga personalbrist) att inte göra några utflykter alls (mardrömmen är förskolepersonal som kedjeröker och fikar på uteplatsen, om det finns såna kvar nuförtiden).

    Fördel med ingen utegård är ju att man får komma till varierade större lekparker (förmodligen 1-2 normalt sett) och kanske är ute längre stunder totalt sett?? Nackdel är väl säkerheten först och främst. Tror inte den förskolan jag tänker på främst kommer att röra sig i värstaste trafiken, mer lugnare bakgator, men ändå (det är dessutom lite meckigt att ta sig ner till förskolan från gatan).

    Tjaa vad säger ni? Utegård är ju egentligen A och O, men om det är en liten betongutegård eller en mindre utegård som inte är så ball, kanske utflykter är att föredra?

    Sedan har jag hittat en förskola med trevlig utegård, dock är det helt öppet mitt i city och har ett lågt staket vilket gör att det känns som ett riktigt "kidnappardagis" enligt min mening. Hur befogade är mina nojjor här tror ni?

    *helt kluven och förvirrad*

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Utegård eller inte i betongdjungeln?
  • I969

    Jag skulle säga att det beror på hur det ser ut inne, och hur svårt det är att ta sig till närmsta uteplats. Vi har bara haft förskola utan egen gård och med små lokaler inne blev det väldigt märkbart att det blev rörigt och mycket konflikter inne. Med de lokaler vi har på nuvarande förskola funkar det toppen, de kan dela upp sig i smågrupper i stora lekrummet för de som vill hoppa på tjocka mattan, köra runt med bobbycars o.s.v. De kan välja att vara i verkstan, kuddrummet med byggkuddar där det görs kojor, i lilla legobyggrummet eller i "hemmet", där det finns en hemmadel med kök och en affärsdel med varor att inhandla vid kassan. Alternativt sitter man i sofforna i hallen där det finns en massa böcker att titta i. SÅ skönt för barnen att kunna ta lite avstånd från varandra vid behov. De brukar dock vara ute både fm och em så fort det inte är alltför ruggigt, det är som tur är ändå nära till närmsta lekplats.

  • Donaldduck1234
    I969 skrev 2015-04-24 07:11:38 följande:

    Jag skulle säga att det beror på hur det ser ut inne, och hur svårt det är att ta sig till närmsta uteplats. Vi har bara haft förskola utan egen gård och med små lokaler inne blev det väldigt märkbart att det blev rörigt och mycket konflikter inne. Med de lokaler vi har på nuvarande förskola funkar det toppen, de kan dela upp sig i smågrupper i stora lekrummet för de som vill hoppa på tjocka mattan, köra runt med bobbycars o.s.v. De kan välja att vara i verkstan, kuddrummet med byggkuddar där det görs kojor, i lilla legobyggrummet eller i "hemmet", där det finns en hemmadel med kök och en affärsdel med varor att inhandla vid kassan. Alternativt sitter man i sofforna i hallen där det finns en massa böcker att titta i. SÅ skönt för barnen att kunna ta lite avstånd från varandra vid behov. De brukar dock vara ute både fm och em så fort det inte är alltför ruggigt, det är som tur är ändå nära till närmsta lekplats.


    TACK för ett fantastiskt bra svar! Det där med små ytor har jag tänkt varit trist och rörigt, dock har det inte slagit mig att det faktiskt kan bidra till ökat antal konflikter...!! Men det är klart att barn också behöver lite space emellanåt. Verkligen tänkvärt. 
    Stora lekrummet på din förskola låter ju som en dröm. Har inte riktigt sett något liknande på de ställen jag varit på, din förskola finns möjligen inte i Sthlm (eller närmare bestämt Kungsholmen)? Går fint att maila mig om det är så:)

    tack!
  • Butterscotch

    Om du bor nära St Görans sjukhus finns Gula och Röda villan, båda har (såvitt jag vet) både stora lokaler och stora utegårdar.

  • Donaldduck1234
    Butterscotch skrev 2015-04-25 07:22:56 följande:

    Om du bor nära St Görans sjukhus finns Gula och Röda villan, båda har (såvitt jag vet) både stora lokaler och stora utegårdar.


    Hej,
    tack för tipset! dKänner inte till dessa, och då trodde jag hade koll på samtliga i närområdet. Är det Kungsholmen västra du tänker på? Det var defintivt mitt förstaval till jag läste att ett barn stuckit sig på en spruta inne på gården. Kan ju givetvis vara upphaussat, men det finns ju sprututbyte i närheten. 

    Fast intressant iofs om det är andra förskolor, jag ska googla! :)
  • Butterscotch
    Donaldduck1234 skrev 2015-04-25 17:58:04 följande:

    Hej,

    tack för tipset! dKänner inte till dessa, och då trodde jag hade koll på samtliga i närområdet. Är det Kungsholmen västra du tänker på? Det var defintivt mitt förstaval till jag läste att ett barn stuckit sig på en spruta inne på gården. Kan ju givetvis vara upphaussat, men det finns ju sprututbyte i närheten. 

    Fast intressant iofs om det är andra förskolor, jag ska googla! :)


    Det var Gula villan. Nuförtiden kollar de av gårdarna noga varje morgon, så risken att det händer där igen är liten. Tror även att grindarna är låsta nattetid, men det är klart att en vuxen som verkligen vill in kan ta sig över. Men så är det på alla förskolor (förutom kanske de som har nån liten betongruta på en innergård som utemiljö). Man får väga för- och nackdelar mot varandra, beroende på hur stora risker man ser och vad man tycker är viktigt.
Svar på tråden Utegård eller inte i betongdjungeln?