• Anonym (Mamman)

    Har blivit utbränd pga min dotter

    Jag har två barn, två tjejer på 8 och 5 år. 8- åringen är ängeln själv, men 5-åringen desto värre.
    Hon har ALDRIG kunnat ta ett nej, oavsett vad det gäller. Och hur mycket man än bekräftar henne och hennes känslor och förklarar varför man säger nej så är det skrik och utbrott. Jag har försökt allt, ignorerat henne, begräftat, förklarat och blivit förbannat men inget hjälper. Allt, allt, allt är fel i hennes ögon. Hämtar jag henne tidigt på dagis blir hon förbannad för att hon inte har hunnit äta mellis. Hämtar jag henne efter mellis blir hon arg för att jag hämtar henne sent osv.
    Dessutom har hon en förmåga att tjata sönder allt. Som idag tex då säger hon i bilen hem att vill blåsa såpbubblor när hon kommer hem. Jag säger att det går bra men att jag måste leta fram den först (visste att vi hade). Men ändå så tjatar hon om det minst 20 gånger till med världens gnälligaste röst fastän jag svarar samma sak varje gång.
    Detta har gjort att jag inte längre ser fram emot att vara med henne. Så fort minsta lilla gnäll ljud kommer ur hennes mun blir jag alledes matt i kroppen och får ångest känslor.
    Detta kan tyckas som bagateller i era öron, men när man är med om samma sak i fem år så orkar man inte mer.
    Vet inte längre vad jag ska ta mig till.

  • Svar på tråden Har blivit utbränd pga min dotter
  • Anonym (meego)
    Anonym (Mamman) skrev 2015-04-24 14:06:02 följande:
    Jag har två barn, två tjejer på 8 och 5 år. 8- åringen är ängeln själv, men 5-åringen desto värre. Hon har ALDRIG kunnat ta ett nej, oavsett vad det gäller. Och hur mycket man än bekräftar henne och hennes känslor och förklarar varför man säger nej så är det skrik och utbrott. Jag har försökt allt, ignorerat henne, begräftat, förklarat och blivit förbannat men inget hjälper. Allt, allt, allt är fel i hennes ögon. Hämtar jag henne tidigt på dagis blir hon förbannad för att hon inte har hunnit äta mellis. Hämtar jag henne efter mellis blir hon arg för att jag hämtar henne sent osv. Dessutom har hon en förmåga att tjata sönder allt. Som idag tex då säger hon i bilen hem att vill blåsa såpbubblor när hon kommer hem. Jag säger att det går bra men att jag måste leta fram den först (visste att vi hade). Men ändå så tjatar hon om det minst 20 gånger till med världens gnälligaste röst fastän jag svarar samma sak varje gång. Detta har gjort att jag inte längre ser fram emot att vara med henne. Så fort minsta lilla gnäll ljud kommer ur hennes mun blir jag alledes matt i kroppen och får ångest känslor. Detta kan tyckas som bagateller i era öron, men när man är med om samma sak i fem år så orkar man inte mer. Vet inte längre vad jag ska ta mig till.

    Riktigt jobbigt, kan du inte be din man om hjalp?
  • Anonym (Ensamstående)

    Jag känner SÅ igen mig. Är ensamstående och tvingas höra detta JÄVLA gnäll varenda jävla dag. Jag har ett barn. En riktig gnällunge!

  • Anonym (-)

    Prata inte med henne när hon gnäller, säg att du inte förstår vad hon säger när hon låter sådär. När hon tjatar, svara ett par ggr och sedan kan du säga att du redan har svarat på det tex. Alt fråga vad hon fick för svar på frågan för två sekunder sen. Vid bråk/tjafs/gnäll vid tex hämtning på dagis kan du försöka med att säga tex "idag slutade jag jobbet kl 13 och eftersom jag måste hämta dig direkt efter jobbet så får du äta mellis hemma" och tjuras det säga att det inte är något att diskutera så nu pratar ni om nåt annat. Osv osv osv.

  • Anonym (Adhd-dotter)

    Har det lika själv. Det som funkar här är att inte diskutera. Ge henne inte utrymme. Det tog _månader_ innan det gav lite resultat. Och fy FAN för i början! Det blir värre innan det vänder.... Men mitt tips är: förklara en gång. Sen när hon upprepar, nu gnäller/tjatar du, det lyssnar inte jag på. Sen får hon hålla på i bakgrunden. Ge henne lite utrymme..

  • Anonym (wiu)

    Det här får mig att tänka på hur jag var som liten. Jag var nog en otroligt jobbig unge, med ett väldigt hett temperament. Jag gav säkerligen också ett hemskt bortskämt intryck, eftersom jag skrek och grät varje gång jag inte fick som jag ville. Jag var kinkig, missnöjd med det mesta, tjatig och sur. Det är en under att mina föräldrar älskade mig ändå.

    Hur som haver. När jag blev äldre visade det sig att jag hade Asperger. Nu menar jag inte att detsamma nödvändigtvis gäller din dotter, men risken finns ju att hennes beteende faktiskt beror på något större än att hon bara är jobbig person. Av den anledningen vore det kanske inte dumt att ta med henne till en psykolog eller psykiater. Om det visar sig vara något så kan du i så fall säkerligen få hjälp med tips, övningar och stöd. Delvis från vården men även från andra föräldrar i samma sits.

  • Anonym (m)

    Jag var nog sån ibland som barn.

    Jag kände mig inte sedd ofta och blev otålig.

    Jag blev tillsagd en gång att nu får du vara tyst och efter det blev jag ignorerad. Sen stängde jag in mina känslor i 30 år.

  • TigerLilySwe

    Bra råd, jag vill lägga till förutsägbarhet. Att barnen vet vad som ska hända, när det ska hända etc. En delnbarn klarar oförutsägbarhet lättare men för en del blir det lättar kaosartat och det i sin tur kan föda oönskat beteende. En del har lättare för att gå upp i känsla och har svårt att hamna i rätt nivå igen. Förutsägbarhet, tillräcklig sömn och att äta ordentligt är några saker som jag vill mena ärär hörnstolpar. Utöver bekräftelse, vuxensamvaro och sånt.

  • Anonym (.....)
    Anonym (m) skrev 2015-04-24 14:33:18 följande:

    Jag var nog sån ibland som barn.

    Jag kände mig inte sedd ofta och blev otålig.

    Jag blev tillsagd en gång att nu får du vara tyst och efter det blev jag ignorerad. Sen stängde jag in mina känslor i 30 år.


    Aa, fast är väl inte samma situation som den Ts beskriver? Hon skriver ju att hon bekräftar barnets känslor.

    Ts, har en snart 5-åring som också gnäller hål i huvudet på mig. Det börjar redan på morgonen, hon vaknar och tjuter "MAMMAA!!" och jag vaknar med ångestklumpen och får rusa in till henne.

    Ska ta till mig av tipsen att säga ett par gånger och inte mer. Har testat det innan men hon har fått värre utbrott då så jag har gett mig. Nya tag.
  • No Logo

    Håller med (.) att det är en god idé att låtsas som man inte förstår vad de säger när de gnäller. Själv installerade jag "gnällfilter" när barnen var små! Dvs när de sa nåt i gnällig ton sa jag"ursäkta. Jag hörde inte riktigt vad du sa, jag har gnällfiltret på. Kan du säga en gång till med vanlig röst?" Rutingnällandet försvann jättefort och gnället hamnade på en normal hanterbar nivå, dvs lite grann när de var jättetrötta eller hungriga.

  • Anonym (Mamma)
    "Ska ta till mig av tipsen att säga ett par gånger och inte mer. Har testat det innan men hon har fått värre utbrott då så jag har gett mig". Nya tag.

    Har du sagt t ex NEJ stå fast vid det och ändra dig inte. Då vet barnet att det hjälper att tjata! 
Svar på tråden Har blivit utbränd pga min dotter