• Anonym (Idioten)

    Ni mobbade, vill ni höra av mobbaren?

    På högstadiet mobbade jag en tjej i klassen. Kan knappt skriva det men jag har insett att så var det, jag mobbade. Försökte hela tiden förklara mig med att jag inte slogs/knuffades och skrek fula ord så då var ju ju inte mobbing. Men som vuxen har jag insett det självklara, menande blickar, fniss vid fel tidpunkter, utfrysning och så vidare är verkligen mobbing. Vi var dessutom en hel klass som höll på vilket gör det så mycket värre. Vet att hon som vuxen uppfattade det som om jag mobbade henne, det var dock innan jag själv kom till insikt.

    Vill så gärna be om ursäkt, men jag har inga bra svar. Varför gjorde jag det? Varför just hon? Jag vill att ursäkten ska betyda något för henne, ge henne upprättelse, inte bara mig själv sinnesro. Hur gör jag? Har hittat henne på FB, ska jag skicka ett meddelande där? Brev? Ska jag inte göra något för att inte riva upp gamla sår?

  • Svar på tråden Ni mobbade, vill ni höra av mobbaren?
  • Miette84

    Tjejen du skriver om kommer aldrig förlåta dig fullt ut men till viss del men det e. Värt att höra av Sig ändå förstår precis hur hon kände sig under högstadie tiden exakt de du skrivet var jag också utsatt för under 7-9

  • Anonym (Idioten)
    Miette84 skrev 2015-04-24 17:57:50 följande:

    Tjejen du skriver om kommer aldrig förlåta dig fullt ut men till viss del men det e. Värt att höra av Sig ändå förstår precis hur hon kände sig under högstadie tiden exakt de du skrivet var jag också utsatt för under 7-9


    Tack för ditt svar och jag beklagar allt du blivit utsatt för. Jag är inte ute efter att bli förlåten utan jag vill bara att X ska veta att jag gjorde fel och är medveten om det, att hon inte förtjänade det. Vet inte om någon någonsin erkände för henne att hon var mobbad, tycker själv att det måste varit vidrigt om man utsätts för något som ingen sen känns vid. Men ska jag skriva kort eller långt? Ska jag bara be om ursäkt eller förklara det jag kan förklara?
  • Anonym (Idioten)
    Anonym (daf) skrev 2015-04-24 18:14:42 följande:

    Ring för fan. Inga fega meddelanden.


    Men vill man verkligen det, någon som ringer helt oväntat och vill prata om mobbningen? Jag hade själv velat ha ett brev som Jah kunnat läsa när det passade mig, och läsa hur många gånger som helst samt tänka igenom eventuellt svar. Men jag kan ju erbjuda mig att ringa om hon vill prata med mig direkt, skälla eller ställa frågor?
  • Miette84
    Anonym (Idioten) skrev 2015-04-24 18:08:19 följande:
    Tack för ditt svar och jag beklagar allt du blivit utsatt för. Jag är inte ute efter att bli förlåten utan jag vill bara att X ska veta att jag gjorde fel och är medveten om det, att hon inte förtjänade det. Vet inte om någon någonsin erkände för henne att hon var mobbad, tycker själv att det måste varit vidrigt om man utsätts för något som ingen sen känns vid. Men ska jag skriva kort eller långt? Ska jag bara be om ursäkt eller förklara det jag kan förklara?
    Först och främst ta kontakt med henne och utgå ifrån de och ta det därefter som jag förstår det mobbade alla i klassen henne , du ska inte försvara de andra du står för dit handlade och de får stå för sitt
  • Anonym (fd mobbad)
    Anonym (Idioten) skrev 2015-04-24 18:08:19 följande:
    Tack för ditt svar och jag beklagar allt du blivit utsatt för. Jag är inte ute efter att bli förlåten utan jag vill bara att X ska veta att jag gjorde fel och är medveten om det, att hon inte förtjänade det. Vet inte om någon någonsin erkände för henne att hon var mobbad, tycker själv att det måste varit vidrigt om man utsätts för något som ingen sen känns vid. Men ska jag skriva kort eller långt? Ska jag bara be om ursäkt eller förklara det jag kan förklara?
    Alltså, det känns som att du får allt detta att handla om dig själv. Att DU har kommit till insikt och att du VILL att ursäkten ska mena något. Men hon då? Om du inte kan veta hur hon kommer att reagera så kanske det är bäst att låta bli. Jag själv hade förmodligen fått en ångestattack om en av mina fd mobbare skulle dyka upp vid min dörr och jag hade INTE fått sinnesro eller förståelse för varför de gjorde som de gjorde. 
  • Anonym (Idioten)
    Miette84 skrev 2015-04-24 18:20:16 följande:

    Först och främst ta kontakt med henne och utgå ifrån de och ta det därefter som jag förstår det mobbade alla i klassen henne , du ska inte försvara de andra du står för dit handlade och de får stå för sitt


    Visst mobbade vi henne allihopa men jag var nog en av de värre. Tog ofta en ledarroll i klassen och då har man ännu mer ansvar. Jag bidrog till att fler mobbade och därför vill jag be om ursäkt för hela situationen
  • Rainbow gg

    I tanken tycker jag att det låter fint. Och hade någon av mina mobbare hört av sig och bett om ursäkt så hade jag nog först blivit ganska.. typ glad / skadeglad. Som att det är rätt åt dom att de "för första gången" får må lite dåligt.
    I frågan om det hade läkt några sår så, nej, det tror jag inte. Jag tror inte heller att det hade blivit värre.
    Men ju mer jag leker med tanken ju argare blir jag. För vem fan är den här personen som ur det blå vill bli förlåten för allt det jag fick utstå? Bara för att mobbaren själv nu mår dåligt? Att mobbaren bara hör av sig för att få sig själv att må bättre.
    Men det är jag. Jag är arg över den mobbning jag fick genomlida, jag blir arg när jag tänker på det. Så jag hade med största sannolikhet inte uppskattat att bli kontaktad.

  • Anonym (Idioten)
    Anonym (fd mobbad) skrev 2015-04-24 18:21:41 följande:

    Alltså, det känns som att du får allt detta att handla om dig själv. Att DU har kommit till insikt och att du VILL att ursäkten ska mena något. Men hon då? Om du inte kan veta hur hon kommer att reagera så kanske det är bäst att låta bli. Jag själv hade förmodligen fått en ångestattack om en av mina fd mobbare skulle dyka upp vid min dörr och jag hade INTE fått sinnesro eller förståelse för varför de gjorde som de gjorde. 


    Det är just detta jag brottas med, ursäkten ska i så fall ge henne upprättelse, inte sinnesro till mig. Det sista jag vill är att ge ångest eller riva upp gamla sår
  • Anonym (s)

    Jag hade verkligen uppskattat ett meddelande ts! hade så gärna velat att mina mobbare från låg och- högstadiet hade gjort det. Istället tittar de bara helt kallt på mig om jag skulle springa på dem på stan. Hade betytt mkt för mig att de erkänt att de gjort fel. För jag har fortfarande känslomässiga är från den tidn.

Svar på tråden Ni mobbade, vill ni höra av mobbaren?