• Anonym (Fiskmås?)

    Jobba efter föräldraledighet - kan ingenting :(

    Har efter att ha varit mammaledig i nästan två år med våra tvillingar, äntligen fått ett 3 månader långt vikariat som medicinsk sekreterare. Jättebra ställe och bra karriärssteg för mig osv. Problemet är bara att jag känner mig fullständigt BLÅST. Jag börjar allvarligt undra om min hjärna har krympt efter att ha spenderat den här tiden på bebisnivå och genom all tid jag stått och vakat över dem på lekplatser och inte haft tid att föra ett vettigt samtal med min man förrän så sent på kvällen att båda är zombies. Missförstå mig inte, det är inte så att jag tycker mammor är dumma eller att jag föraktar föräldraskapet eller något sådant, och jag tycker förstås om att vara med mina barn. Men kontrasten! Det känns så konstigt att plötsligt träffa folk (har inga vänner privat), ta initiativ och lära mig saker. Jag får panik bara jag tänker på jobbet och blir helt tom i huvudet.

    Är det någon mer som känt så här, och lättar det? Gick runt som ett fullständigt ufo första dagen och skämdes över allt jag sagt att jag kunde på
    anställningsintervjun. Jag sa att jag kunde Cosmic (journalsystemet i datorn) och jag har bra studiemeriter bakåt. Ändå fick min föregångare visa mig steg för steg hur man gjorde och jag fick en hel introduktionsdag i jobbet.

  • Svar på tråden Jobba efter föräldraledighet - kan ingenting :(
  • Anonym (Fiskmås?)

    Någon? Funderar på om andra märker av det, eller om det bara är jag som har dålig självkänsla och ångest... Chefen säger att det är normalt att vara sån i början, men det känns ändå som ett misslyckande :(

  • Anonym (känner igen)

    Jag har varit hemma med barn 2 ggr och känt så när jag kommit tillbaka bägge gångerna. Då har jag ändå kommit tillbaka till samma jobb som jag hade innan föräldraledigheten. Det tar lite tid för hjärnan att ställa om men det går och framförallt är du inte ensam.

  • jenny99

    Så var det med bägge mina barn.Andra barnet hade jag hunnit jobba i flera år och fått mycket erfarenheter men efter mammaledighet i 2 år kände jag mig som en nybörjare.Det var jobbigt men efter ett tag hade jag äntligen jobbat in mig igen och fått upp självförtroendet.

  • hundtok

    Så känner nog de flesta i början på ett nytt jobb. Ta det lugnt! Du kommer att lära dig :)

  • Anonym (Fiskmås?)

    Tack för pepp, skönt att andra känt likadant. Började tro att det var nånslags ångestattacker eller nåt.... men då kanske det blir bättre nästa vecka.

  • Anonym (jordgubbar)

    Vill bara säga att jag känner igen det där med att känna sig blåst! Jag är mammaledig och känner att mina hjärnceller skulle behöva uppdateras om det gick!! Och jag ska inte börja jobba än på ett tag. Hoppas ändå man kommer fort in i det.

    så du är inte ensam!! :)

  • Snow Crash

    Jag tyckte det var jättesvårt att koppla på jobbhjärnan igen, och då gick jag ändå tillbaks till ett gammalt invant rutinjobb. Första dagarna var jag helt hispig och ofokuserad, men så kom jag på att jag fortfarande hade "mammaradarn" på. 90% av hjärnkapaciteten gick ju i vanliga fall till att ständigt söka av var barnet var, vad han gjorde, blöjstatus, dags för mat... Så efter att jag lämnat på dagis på morgonen fick jag liksom slå om i hjärnan till jobbläge, stänga av mammaradarn och intala mig att barnet var i trygga händer. Då kunde jag slappna av och fokusera på jobbet ordentligt, tills det var dags att hämta igen.

  • Anonym (hm)

    Det är helt naturligt att det kan kännas lite konstigt efter lång bortvaro från arbetsmarknaden men lugn bara lugn du kommer snart in i gamla spår igen. Du får ge det lite tid så kommer det kännas normalt inom kort.

  • Anonym (..)

    Vad gäller Cosmic har jag jobbat med det i 10 år och kan fortfarande inte hela systemet. Det är ett krångligt journalsystem så du behöver inte skämmas för att du inte kan allt direkt :)

Svar på tråden Jobba efter föräldraledighet - kan ingenting :(