• star67

    Barnförsäkring för sjukdomar!!

    Hej! undrar om alla barnförsäkring skulle gälla för sjukdomar efter 6 mån man har täknat försäkringen och barnet får ett diagnos där efter?? det är så på folksam i alla fall, men frågade länsförsäkringar och där sa hon skulle gälla från första dag men frågade inte om det var sjukdomar också!!

     Hur är det med andra försäkringar??  sen det gällar inte alla sjukdomar på alla försäkringar!! vilken som täker bättre för språkstörning, adhd, autism m.m?? tacksam för svarGlad

  • Svar på tråden Barnförsäkring för sjukdomar!!
  • Alexi

    Läs villkoren till försäkringen, där står ju exakt vad just den försäkring du funderar på ersätter.

  • Stereosushi

    Försäkringen hos folksam har karens för sjukdomar de första sex månaderna för att du slipper fylla i en hälsodeklaration på barnet. De flesta andra kräver hälsodeklaration. Om hälsodeklarationen blir godkänd gäller försäkringen från dagen efter att du skickat in den godkända hälsodeklarationen (iaf vad jag förstått hos de flesta bolag, kanske skiljer sig)

  • Stereosushi

    Bra att påpeka dock är att sex månaders karens gäller för "medlemsbarnsförsäkringen" du kan teckna en vanlig individuell barnförsäkring med hälsa där också...

  • star67

    ja i har rätt i det såg och fattade det nu tack. 
     Mina funderingar är att nu vi uträder för min son som är försend med språket vet inte om han får ett annat diagnos eller om det blir bara språkstörning!! hoppas att det blir inget men man vet aldrig. men somtidigt vill inte att missa det där med försäkringen som vi har gjort tidigare med stora sisterRynkar på näsan då vi viste inte hur det bruar fungera med barnförsäkringarna! viste om det för 2 mån sen hur barnförsäkring fungerar. utredning ska börja om en månadFörvånad och vi har inge barnförsäkring än??!! har ni något råd ?? jag funderar på att avboka utredning till hösten för andra anledningar också inte bara ersättning. vad tycker ni? vad har ni för erfaranheter? han är 4 år.

  • star67
    star67 skrev 2015-04-26 20:32:24 följande:

    ja i har rätt i det såg och fattade det nu tack. 
     Mina funderingar är att nu vi uträder för min son som är försend med språket vet inte om han får ett annat diagnos eller om det blir bara språkstörning!! hoppas att det blir inget men man vet aldrig. men somtidigt vill inte att missa det där med försäkringen som vi har gjort tidigare med stora sisterRynkar på näsan då vi viste inte hur det bruar fungera med barnförsäkringarna! viste om det för 2 mån sen hur barnförsäkring fungerar. utredning ska börja om en månadFörvånad och vi har inge barnförsäkring än??!! har ni något råd ?? jag funderar på att avboka utredning till hösten för andra anledningar också inte bara ersättning. vad tycker ni? vad har ni för erfaranheter? han är 4 år.


    någon ?
  • MajaVira

    Om det redan står något om språkförsening och eventuell utredning i hans BVC-journal kommer ni förmodligen inte få någon ersättning från försäkringen. Oftast är det tidpunkten då symptomen dök upp som räknas för försäkringsbolaget, inte när man fick diagnosen.

  • star67

    nej nej hanhar inte fått några diagnoser men vi går till logopeden och så vill göra utredning varfr han är försend med språket.

  • Alexi

    Men boka försäkringrn idag! De kommer att utreda allt som ni fyller i som avvikande i hälsodeklarationen. Spelar ingen roll när utredningen görs, det är ju redan avvikelser som de kommer uppmärksamma.

  • MajaVira

    Detta är Länsförsäkringars hälsodeklaration för barn under 4 år.

    http://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/blanketter/03317-halosdeklaration-barnforsakring.pdf

    Där måste man fylla i både om barnet har något "fel" eller sjukdom, plus en allmänna frågor som :


    10. Har eller misstänks barnet ha något fel på inre organ, sjukdom, kroppsfel, fysiska/psykiska
    besvär, skada, försenad talutveckling eller annan försenad utveckling?
    12. Har barnet något besök hos läkare eller annan vårdgivare planerat som du hittills inte tagit upp?

    Om man svarar JA på någon av de frågorna måste man ange fler detaljer och eventuellt även skicka in journaler. Även om ni får försäkringen beviljad kommer det vara undantag på allt som ni redan vet om, dvs hans talförsening eller annan diagnos som talförseningen är symptom på.
  • star67

    ok då vet jag Rynkar på näsan det är redan försent, man ka bli medlem via facket hos folksam utan hälsodeklaration men det det gäller 6 mån efter ansökningsdag för sjukdomar. även om vi skulle ha fått kanske hade inte varit så stor summor som på dotter som fick barnreumatism vid 2 årsålder och sen bryttnngsfel på synen Rynkar på näsanGråter hoppas att hon bli frisk skitar i ersättning, men hade varit stort hjälp för oss synd.

  • mammalovis

    Jag har väldigt svårt att förstå hur man inte har hunnit skaffa en barnförsäkring på 4 år om man dessutom har barn sedan innan?

  • star67
    mammalovis skrev 2015-04-27 21:10:56 följande:

    Jag har väldigt svårt att förstå hur man inte har hunnit skaffa en barnförsäkring på 4 år om man dessutom har barn sedan innan?


    jo vi fattade inte hur det brukar fungera!! vi trode att det var bara vid dödsfall!
Svar på tråden Barnförsäkring för sjukdomar!!