• Anonym (Påvägbort)

    Okej att läsa andras mail?

    Har haft en känsla av att min chef läser mina jobbmail och nu i veckan råkade han försäga sig grovt, han visste nåt som han inte kunnat veta utan att ha läst. Är det lagligt och hur ska jag hantera det?

  • Svar på tråden Okej att läsa andras mail?
  • Anonym (Påvägbort)

    Det händer, mest för att jag i perioder jobbat 12 timmar/dag och då gjort privata ärenden på raster.

  • Tihi

    Men snälla, din chef får läsa alla mail som kommer i din jobbmail hur mycket och ofta han vill. Det är företagets egendom, inte din.

  • Anonym (hm)

    Jobbet får ju kolla sina datorer och vad som sker via dem. Gör privatsaker via din egen dator eller egen telefon istället. En arbetsgivare kan ha fog för att undersöka lite på detta område tex mail som går in och ut.

  • Anonym (big)

    Där jag jobbade tidigare var jobbmail åtkomliga om man t ex blev sjuk så att andra kunde upprätthålla kundkontakter.

    Vi var även övervakade när vi surfade. Vissa sajter kunde vi inte ens komma in på som tex Svenska Spel, men vi hade både en Internetpolicy och en Uppförandekod, så allt privat surfande var olagligt.

  • Anonym (Påvägbort)

    Nja... Förutom att vi helt saknar direktiv ang dataanvändningen på jobbet och att chefen själv är öppen med att han är uppkopplad mot ex fejjan hela arbetsdagarna, så har vi så stark sekretess på våra ärenden att kollegorna aldrig har tillgång till varandras mailkonton. Anledningen till att han kollar är att han har gjort saker han inte borde, vilket lett till att jag har sagt upp mig. Han är öppen med att han är rädd för att jag ska berätta för myndigheter eller media, därav övervakningen och att jag förlorat access till vissa interna system. Misstänker han har en keylogger på min dator också, för att hålla koll på mig. Kort sagt, det handlar inte om företaget utan om hans privata intressen. Kanske var otydlig när jag frågade, hoppas ni förstår mer nu.

Svar på tråden Okej att läsa andras mail?