• Jätteförvirrad

    Äta på buffé i utlandet - vad ska man undvika för mat??

    Hej!

    Jag ska snart åka till värmen och där kommer det ätas på många bufféer på hotellet. Jag är rädd för att äta mat som står framme för längre eller liknande.

    Skulle uppskatta lite tips från er vilken mat man bör undvika på en buffé utomlands nere i Grekland/Cypern typ? Gäller både frukost och middag/lunch.

  • Svar på tråden Äta på buffé i utlandet - vad ska man undvika för mat??
  • Eivie

    Ser eller luktar det konstigt, låt bli det. Undvik sånt du hade undvikit hemma.

  • Anonym (Sanna)

    Jag tror inte det är maten som är problemet, bor ni på ett fint hotell så är det bra standard på maten.

    Däremot kan man aldrig veta om någon anställd slarvat med hygienen, och det kan hända var som helst, och med vilken mat som helst.

  • Jätteförvirrad
    Eivie skrev 2015-04-25 17:12:21 följande:

    Ser eller luktar det konstigt, låt bli det. Undvik sånt du hade undvikit hemma.


    Jo, hotellet håller en hög standard.
  • Jätteförvirrad
    Anonym (Sanna) skrev 2015-04-25 17:52:56 följande:

    Jag tror inte det är maten som är problemet, bor ni på ett fint hotell så är det bra standard på maten.

    Däremot kan man aldrig veta om någon anställd slarvat med hygienen, och det kan hända var som helst, och med vilken mat som helst.


    Jo, hotellet håller hög standard.
  • Jätteförvirrad
    Eivie skrev 2015-04-25 17:12:21 följande:

    Ser eller luktar det konstigt, låt bli det. Undvik sånt du hade undvikit hemma.


    Oj, råkade citera fel person!

    Jo, men det är ingen mat man ska vara extra försiktig med? Är kyckling okej?
  • tvekan

    När jag äter buffé utomlands brukar jag brukar försöka undvika råa grönsaker, då det finns risk för att de har sköljts av i vanligt kranvatten. Ris som har stått framme för länge kan man också bli rejält magsjuk av, har jag hört. 

  • Aniiee

    Alltså, har de hög standard och ruljans på maten så kan du äta vad som helst på buffén. Det enda du egentligen behöver ha lite koll på så att det omsätts fort och ev ligger på is är fisk och skaldjur och ev röror som är mjölkbaserade (klassisk potatissallad tex). Kycklingen får du skära i så det ser att den är genomstekt hursomhelst. Är den genomstekt så gör det inget om den har legat en stund, är den INTE genomstekt så är det skitsamma om den legat i 3 sekunder eller 3 timmar, den ska inte ätas ändå.


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • SVejsan

    Mat som skall serveras varm skall vara (hållas) ordentligt varm, eller så skall det vara extremt bra rulljans. 40grader räcker inte ,

  • Aniiee
    SVejsan skrev 2015-04-27 12:46:06 följande:

    Mat som skall serveras varm skall vara (hållas) ordentligt varm, eller så skall det vara extremt bra rulljans. 40grader räcker inte ,


    Nä, minst 62 ska det vara =P
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
Svar på tråden Äta på buffé i utlandet - vad ska man undvika för mat??