• Anonym (USK)

    Får ta skit på mitt jobb (äldrevård)

    Jag har mått dåligt efter mitt lönesamtal med chefen.


    Jag fick ta emot skit som jag inte är värd o ta. Samtidigt kan man påpeka saker om mig som hela gruppen skall få egentligen.


    Men jag är en av de som brukar ta upp mest o göra det tyngsta jobbet på morgonarbetet. Jag sitter inte på röven utan jobbar effektivt och hjälper till överallt. Jag springer i hela huset och tar provtagningar ( många har inte delegeringar). Chefen sa att jag inte gör något extra, men är jag som gör det där lilla extra som att gå ut o gå med dom o hjälpa de äldre med andra saker om inte tillhör jobbet. Jag ställer alltid upp och följer alla städrutiner som mina kollegor följer så bra. De som gjorde minst fick bäst löneförhöjning. Dom tar upp max 2 personer när de jobbar och sen är i all evighet hos dem. De får mest beröm för att dom sitter med dom medans vi andra sliter o gör grovjobbet. Det är så orättvist allt på mitt jobb.


    Jag har tänkt att jag ska "jobba lika lite" för vi alla är där på samma villkor o gör samma jobb. Men lönerna skiljer sig mycket och skitsnackarna höjer sig. Cheferna vet inte ens vad vi gör heller.


    Vill bara skriva av mig lite o få tips av andra!

  • Svar på tråden Får ta skit på mitt jobb (äldrevård)
  • Anonym (kontorschef)

    Som patient blir jag hellre liggande i sängen en timme längre än blir uppsliten av en människa som jobbar som en robot och vill stoltsera med att vara den som tar upp flest på morgonen. Vad jag menar är alltså att även om du tycker du är duktig och effektiv så kanske de som "tar en evig tid på sig" är mer omtyckta och uppskattade för att de är mer försiktiga, låter patienten få tid på sig, inte stressar och stirrar utan helt enkelt upplevs som mera medkännande och mjuka i sitt handlag.
    Att följa städrutiner ger väl knappast några +poäng i en löneförhandling, åtminstone utgår jag ifrån att alla anställda gör sitt jobb enligt regler och föreskrifter och vad som ska belönas extra är det där lilla extra som någon har gjort.
    Nu är jag i en helt annan branch idag med de som fick högsta lönelyftet iår hos hos oss var

    1 En kille som på eget initiativ och oss ovetande själv bekostat och genomgått en utbildning som kan vara till nytta för oss på lite längre sikt

    2 En kille som lojalt ställt upp i en svår situation under vintern utan att då varken fråga efter eller kräva någon kompensation för detta just då.

    3 En kille som utan att någon bett varken honom eller någon annan använt dötid till något verkligen användbart för företaget. En enkel sak egentligen men som ingen annan funderat över men som han tog tag i.

    Du ska naturligtvis ha ett lönepåslag för din delegering men vad annat har du tillfört utöver vad som är dina rutinuppgifter

  • Anonym (USK)

    Nu är det inte så att jag stressar morgonarbetet. Jag är omtyckt av alla äldre. Men att en person tar upp 1-2 personer på 1 h o 30 min-2 h är sjukt långsamt.

  • Drottningen70
    Anonym (kontorschef) skrev 2015-04-25 19:09:53 följande:

    Som patient blir jag hellre liggande i sängen en timme längre än blir uppsliten av en människa som jobbar som en robot och vill stoltsera med att vara den som tar upp flest på morgonen. Vad jag menar är alltså att även om du tycker du är duktig och effektiv så kanske de som "tar en evig tid på sig" är mer omtyckta och uppskattade för att de är mer försiktiga, låter patienten få tid på sig, inte stressar och stirrar utan helt enkelt upplevs som mera medkännande och mjuka i sitt handlag.

    Att följa städrutiner ger väl knappast några +poäng i en löneförhandling, åtminstone utgår jag ifrån att alla anställda gör sitt jobb enligt regler och föreskrifter och vad som ska belönas extra är det där lilla extra som någon har gjort.

    Nu är jag i en helt annan branch idag med de som fick högsta lönelyftet iår hos hos oss var

    1 En kille som på eget initiativ och oss ovetande själv bekostat och genomgått en utbildning som kan vara till nytta för oss på lite längre sikt

    2 En kille som lojalt ställt upp i en svår situation under vintern utan att då varken fråga efter eller kräva någon kompensation för detta just då.

    3 En kille som utan att någon bett varken honom eller någon annan använt dötid till något verkligen användbart för företaget. En enkel sak egentligen men som ingen annan funderat över men som han tog tag i.

    Du ska naturligtvis ha ett lönepåslag för din delegering men vad annat har du tillfört utöver vad som är dina rutinuppgifter


    Fast om alla bara tog upp två patienter under morgontimmarna som TS beskriver att några gör så är det inte frågan om att du skulle bli liggande en timme extra utan du skulle antagligen inte komma upp alls vissa dagar. Det kanske inte skulle vara lika kul.
  • Sweet Sofia
    Anonym (kontorschef) skrev 2015-04-25 19:09:53 följande:

    Som patient blir jag hellre liggande i sängen en timme längre än blir uppsliten av en människa som jobbar som en robot och vill stoltsera med att vara den som tar upp flest på morgonen. Vad jag menar är alltså att även om du tycker du är duktig och effektiv så kanske de som "tar en evig tid på sig" är mer omtyckta och uppskattade för att de är mer försiktiga, låter patienten få tid på sig, inte stressar och stirrar utan helt enkelt upplevs som mera medkännande och mjuka i sitt handlag.

    Att följa städrutiner ger väl knappast några +poäng i en löneförhandling, åtminstone utgår jag ifrån att alla anställda gör sitt jobb enligt regler och föreskrifter och vad som ska belönas extra är det där lilla extra som någon har gjort.

    Nu är jag i en helt annan branch idag med de som fick högsta lönelyftet iår hos hos oss var

    1 En kille som på eget initiativ och oss ovetande själv bekostat och genomgått en utbildning som kan vara till nytta för oss på lite längre sikt

    2 En kille som lojalt ställt upp i en svår situation under vintern utan att då varken fråga efter eller kräva någon kompensation för detta just då.

    3 En kille som utan att någon bett varken honom eller någon annan använt dötid till något verkligen användbart för företaget. En enkel sak egentligen men som ingen annan funderat över men som han tog tag i.

    Du ska naturligtvis ha ett lönepåslag för din delegering men vad annat har du tillfört utöver vad som är dina rutinuppgifter


    Lönepåslag för delegering? Du skämtar!
  • Anonym (Milla)

    Vad är det för provtagningar du gör som usk på ett äldreboende? Man brukar inte få ta venprover där och görs det av usk så är det inget man gör hela tiden.

  • Anonym (Milla)
    Anonym (USK) skrev 2015-04-25 19:15:22 följande:

    Nu är det inte så att jag stressar morgonarbetet. Jag är omtyckt av alla äldre. Men att en person tar upp 1-2 personer på 1 h o 30 min-2 h är sjukt långsamt.


    Det beror väl helt på vilken vårdtagare man tar upp, en del går på 5 min, andra är tunga och har massor av saker som skall göras med. Andra är dementa och kan även de ta lång tid på sig.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Milla) skrev 2015-04-26 00:58:30 följande:

    Vad är det för provtagningar du gör som usk på ett äldreboende? Man brukar inte få ta venprover där och görs det av usk så är det inget man gör hela tiden.


    Hon menar nog blodsockertagning.

    Venprover tas av ssk inom äldrevården.
  • Anonym (M)

    Jag känner igen det där att de som jobbar minst hårt får mycket uppskattning av cheferna. Jag tror det beror på att de syns mer. Så är det hos oss. Ofta är det de som smiter ut från avd för att snacka lite skit med chefen medans man själv sköter tvätten, maten eller städar. Det är ofta också de som tar de trevliga sakerna som promenader och utflykter.

  • Anonym (USK)

    Vi tar venprover i hela huset också. SSK är i sista hand där.


    Men jag tar alltid upp mer o tyngre personer än många andra kollegor. Jag gör mest aktiviteter med dom också så jag fattar inte varför jag får ta skit. Jag klagar inte på någon o jag snackar inte skit heller. Jag snackar aldrig med chefen om någon annan.

Svar på tråden Får ta skit på mitt jobb (äldrevård)