• multimamma

    Cravings!

    Jag är sugen på supernyttiga saker vilket är bra. Avokado och grönkål is to die for! När jag kom till affär nummer två idag och de också bara hade hårda avokados började jag nästan gråta. Väl hemma försökte jag mig på och öppna den som kändes mest mjuk. Den var för hård för att äta så jag testade och steka den. Smakade helt okej men inte som jag ville ha det. Köpte en chokladkaka i affären också eftersom det är lördag och allt. Den har jag småtuggat på, inte särskilt sugen.Det händer inte annars att jag INTE är sugen på choklad.

    Har ni haft nårgra särskilda sug?

  • Svar på tråden Cravings!
  • CarolinW

    Jag tycker inte om sötsaker längre, frukt däremot kan jag äta hur mycket som helst. Grönt älskar jag med. Men har inga direkta cravings.

  • multimamma

    Första graviditeten så ville jag bara äta glass och oliver, andra minns jag inte att jag hade något speciellt. Glad att det inte är något onyttigt jag vill äta nu eftersom jag redan är överviktig. Avokado är fett i och för sig men nyttigt fett iallafall.

  • hrewak

    Första graviditeten var det coctailtomater och keso jag hade som cravings. Andra hade jag ingen direkt craving, men blev väldigt osugen på godis/choklad och sånt..

  • Näckrosen

    Första graviditeten hade jag rostat bröd med jordgubbsmarmelad.

    Nr 2 var det mjukglass och senare lime. Till saken hör att jag inte tål citrusfrukter. Så jag var alldeles röd i ansiktet under några veckor.

  • isaleo

    Första graviditeten, speciellt när jag var höggravid, så var jag tokig i stark indisk mat och krävde i stort sett varje helg att vi skulle beställa hem det. Tur sambon inte har nåt emot indisk mat! Jag var inte direkt sugen på onyttig mat eller sötsaker, ville ha riktig mat.

    Denna graviditeten..ojojoj, jag vill ha allt flottigt och fett. Pizza, hamburgare och friterat, grädde, smör och tjocka såser. Hoppas verkligen att detta är något övergående som inte håller i sig längre än under de första veckorna bara.

  • Mamori

    Olika i olika graviditeter. Den som resulterade i ett barn gjorde mig sjukt sugen på äpplen - kunde äta 10 om dagen och då hör och häpna - är jag jätteallergisk mot äpplen i vanliga fall! Stor fördel att graviditeten reglerar ner immunförsvaret Drömmer Dock kom allergin tillbaka efter han föddes.

    I en annan graviditet var jag jättesugen på ruccola.

  • Längtan efter ett syskon

    Allt salt! Just nu matjesill med knäckebröd,gräddfil och gräslök. Kan äta hur mycket som helst.

  • Donizetti

    Nu är ju jag en äldre mamma med vuxna barn men visst har jag haft cravings under mina graviditeter. Tänkte bara berätta en kul notering. Barnen verkar som vuxna ha fått sug efter sånt jag själv hade cravings på när jag väntade dem. T.ex en av sönerna äter riktig junkfood med förkärlek för snacks. När jag väntade honom levde jag på ostbågar och Daim. Yngsta dottern, då levde jag på grekisk sallad, broccoligratäng och ris under graviditeten. Dottern är idag vegan

  • chokladgroda

    Med första barnet åt jag.citroner i mängder. Med andra åt jag keso och tonfisk blandat med citronsaft och oregano..

    Det konstigaste är dock att jag haft en craving att lukta i nya böcker. Verkligen insupa doften följt av en djup suck. Som tur är har jag studerat båda gångerna jag varit gravid och således haft en uppsjö av böcker att lukta i. När jag berättade detta för min mamma sa hon att hon hade samma när hon väntade mig!

    Är tidigt gravid igen så får se om det dyker upp några cravings snart.

  • isaleo
    Donizetti skrev 2015-04-26 07:12:15 följande:

    Nu är ju jag en äldre mamma med vuxna barn men visst har jag haft cravings under mina graviditeter. Tänkte bara berätta en kul notering. Barnen verkar som vuxna ha fått sug efter sånt jag själv hade cravings på när jag väntade dem. T.ex en av sönerna äter riktig junkfood med förkärlek för snacks. När jag väntade honom levde jag på ostbågar och Daim. Yngsta dottern, då levde jag på grekisk sallad, broccoligratäng och ris under graviditeten. Dottern är idag vegan smile1.gif


    Det kan nog faktiskt finnas lite sanning i det. Jag åt riktigt kryddstark mat, det skulle vara hett och smakrikt, älskade indiskt, och när sonen sedan började med mat så vägrade han burkmat och svagt- eller okryddad mat. Han spottade ut och jag tänkte att han kanske inte var redo. Men när jag började laga mat och krydda den med spiskummin, svartpeppar, vitlök, curry, lite chili etc. så började han äta för fullt. Slump eller inte, så var det kul i alla fall
Svar på tråden Cravings!