• Cadencee

    åka i husbil utan bilstol

    Min pappa va barnvakt igår åt sonen på 2 år. När jag kommer hem får jag veta att han låtit sonen sitta fastbältad på ett vanligt säte i min farmors husbil och dom har "rullat sakta" (typ 10-15 km/h) upp och ner för en backe utanfär huset samt på en parkering nedanför huset. Jag blev svinförbannad och vi är osams, jag stack från huset en stund för annars hade jag klippt till pappa. Farmor åkte hem (13 mil) och jag och min mamma som tyckte som jag får skit för att vi sparkat ut farmor härifrån och att hon aldrig vill komma till mamma å pappa igen. Pappa tycker jag överreagerat och gjort helfel. Att jag aldrig skulle träffa farmor igen rör inte mig i ryggen, men att veta vad som KUNDE ha hänt idag med min son gör så ont i hjärtat!


    Theo 29/3-13
  • Svar på tråden åka i husbil utan bilstol
  • Sisisisi

    På din beskrivning låter det faktiskt som att du har överreagerat lite... En backe utanför huset (i ett bostadsområde?) och på en parkering utanför huset? Låter tämligen riskfritt. Med tanke på att de rullat sakta bara lär det ju inte ha varit andra bilar i närheten heller... Om de hade åkt iväg en runda på riktigt hade jag förstått att du blivit upprörd, men nu hade det kanske räckt med en lite mildare reaktion...


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • viseversa

    JA du har överreagerat en del. Men samtidigt kan jag förstå dig. Man åker ALDRIG bil med barn "obältade"

  • Belevaere

    Fick man inte testa att "krocka" med en bil på bilskolan under halkkörningen. Har för mig att den åkte i 10-15 kmh. Det var iaf rejäl kraft i den krocken så tycker att det är helt befogat att bli sur om

    någon utsätter ens barn för den risken.

  • Cadencee
    Sisisisi skrev 2015-04-26 08:33:47 följande:

    På din beskrivning låter det faktiskt som att du har överreagerat lite... En backe utanför huset (i ett bostadsområde?) och på en parkering utanför huset? Låter tämligen riskfritt. Med tanke på att de rullat sakta bara lär det ju inte ha varit andra bilar i närheten heller... Om de hade åkt iväg en runda på riktigt hade jag förstått att du blivit upprörd, men nu hade det kanske räckt med en lite mildare reaktion...


    De åkte till en skolparkering å behövde korsa en gata. Jag blev mer och mer irriterad då pappa en även farmor "rättfärdigade" med att sonen haft roligt. De tog inte in när jag från början sa ifrån lugnt men bestämt.
    Theo 29/3-13
  • Cadencee
    tjockobbe skrev 2015-04-26 09:44:16 följande:

    Man ska aldrig åka med barn obältade. Men det här lät som lite överdrift ändå, sparka ut farmor och starta världskrig för det? Njäe...


    Vi sparkade inte ut henne. Hon valde sjäkvmant att åka då jag sa ifrån. Hon är van vid att ALLTID bli struken medhårs och tål inte att man tycker tvärtemot.
    Theo 29/3-13
  • Sous

    Jag tycker nog att du överreagerar litegrann om de nu bara kört på en parkering. Du får ju tänka på att en husbil är rejält stor och en ev krock med en personbil inte påverkar den på samma sätt som en vanlig bil. Barn sitter ju inte fastspända alls i vanliga stadsbussar, och definitivt inte i bilbarnstolar och det tycker ingen är konstigt.

    Det hade väl räckt med att säga till att du inte ville att de skulle göra så i fortsättningen.

  • Cadencee
    Sous skrev 2015-04-26 16:54:37 följande:

    Jag tycker nog att du överreagerar litegrann om de nu bara kört på en parkering. Du får ju tänka på att en husbil är rejält stor och en ev krock med en personbil inte påverkar den på samma sätt som en vanlig bil. Barn sitter ju inte fastspända alls i vanliga stadsbussar, och definitivt inte i bilbarnstolar och det tycker ingen är konstigt.

    Det hade väl räckt med att säga till att du inte ville att de skulle göra så i fortsättningen.


    Det gjorde jag. Men då "rättfärdigade" pappa och farmor handlingen och då blev och är jag mer arg och förbannad. Pappa kommer inte få va själv med sonen förrän han och jag pratat i normal samtalston om detta.
    Theo 29/3-13
  • Sous
    Cadencee skrev 2015-04-26 20:30:25 följande:
    Det gjorde jag. Men då "rättfärdigade" pappa och farmor handlingen och då blev och är jag mer arg och förbannad. Pappa kommer inte få va själv med sonen förrän han och jag pratat i normal samtalston om detta.
    Theo 29/3-13
    Ja, du blev arg. Det var det jag tycker känns onödigt. Såklart blev de defensiva när du säger att de utsatt din son för fara. När de försökte rättfärdiga sig så skulle jag bara ha sagt: jaha, ja, det får ni tycka, men nu är det mitt barn och jag vill inte att ni gör så här igen för i slutändan är det jag som bestämmer och om ni inte kan acceptera det så kan han tyvärr inte vara här själv.

    Det går inte att lösa en konflikt genom att "få rätt" när folk känner sig påhoppade, oavsett hur rätt man har. Är det värt att bråka så över det här? Jag hade nog inte tyckt det.
  • Cadencee
    Sous skrev 2015-04-27 09:59:16 följande:
    Ja, du blev arg. Det var det jag tycker känns onödigt. Såklart blev de defensiva när du säger att de utsatt din son för fara. När de försökte rättfärdiga sig så skulle jag bara ha sagt: jaha, ja, det får ni tycka, men nu är det mitt barn och jag vill inte att ni gör så här igen för i slutändan är det jag som bestämmer och om ni inte kan acceptera det så kan han tyvärr inte vara här själv.

    Det går inte att lösa en konflikt genom att "få rätt" när folk känner sig påhoppade, oavsett hur rätt man har. Är det värt att bråka så över det här? Jag hade nog inte tyckt det.
    Ja faktiskt. Pappa förstår fortfarande inte vad han gjort för fel. Han åkte ut till min syster igårmorse vid 8 och spydde galla över mig, jag sa ju ifrån till hans älskade mamma... Jag är i nuläget inte vatten värd för honom. Så länge han inte kan ta in att jag är besviken över hans beslut får han inte umgås själv med min son.
  • tjockobbe
    Cadencee skrev 2015-04-27 21:25:03 följande:
    Ja faktiskt. Pappa förstår fortfarande inte vad han gjort för fel. Han åkte ut till min syster igårmorse vid 8 och spydde galla över mig, jag sa ju ifrån till hans älskade mamma... Jag är i nuläget inte vatten värd för honom. Så länge han inte kan ta in att jag är besviken över hans beslut får han inte umgås själv med min son.
    Du ska nog se till att förklara ordentligt för honom istället för att sitta och vänta på att nåt ska sjunka in. Det kommer inte hända om han inte får det förklarat för sig. Prata med honom istället för att sitta och tjura!
    Vera 130923 | Bebis 151023 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Maddi

    Du överdriver. Självklart ska inte barnen åka utan stol men en parkering och ändå så sakta.

    Hade det varit jag så hade jag mer sagt att barnet inte ska åka utan stol så man tänker på det nästa gång och sen bara strykit ett streck över de.

    Händer det en gång till efter det så blir situationen lite annorlunda.

  • Cadencee
    tjockobbe skrev 2015-04-28 10:42:40 följande:
    Du ska nog se till att förklara ordentligt för honom istället för att sitta och vänta på att nåt ska sjunka in. Det kommer inte hända om han inte får det förklarat för sig. Prata med honom istället för att sitta och tjura!
    Vera 130923 | Bebis 151023 | Läs tinastandar.blogg.se
    Jag har förklarat flera gånger men han har fortfarande ståndpunkten att han absolut inte gjort något fel.. Däremot hörde han av sig idag och sa att vi måste prata så hoppas han har något vettigt att säga inklusive en ursäkt.
  • Cadencee
    Maddi skrev 2015-04-28 11:12:06 följande:

    Du överdriver. Självklart ska inte barnen åka utan stol men en parkering och ändå så sakta.

    Hade det varit jag så hade jag mer sagt att barnet inte ska åka utan stol så man tänker på det nästa gång och sen bara strykit ett streck över de.

    Händer det en gång till efter det så blir situationen lite annorlunda.


    Jag pratade lugnt först men han tog inte in det. Han hade fortfarande inte gjort något fel.. Men att sitta i ett rullande fordon är en fast regel som jag inte tummar en millimeter på. När jag även pratat och förklarat detta för bara ca 3 veckor sen gör mig bara mer arg och besviken. Han VISSTE vad jag bestämt.
  • Nyfikna72

    Fast hur gör ts i storstadsmiljö när det åks buss? Tar du med dig korrekt stol och ber att få en bältad plats eller skippar ni bussåkandet bara för att det inte går att lösa enligt dina normer?

    Jag förstår ju din sakfråga men man kan inte driva allt till sin spets i alla tillfällen.

  • Cadencee
    Nyfikna72 skrev 2015-04-28 16:33:19 följande:

    Fast hur gör ts i storstadsmiljö när det åks buss? Tar du med dig korrekt stol och ber att få en bältad plats eller skippar ni bussåkandet bara för att det inte går att lösa enligt dina normer?

    Jag förstår ju din sakfråga men man kan inte driva allt till sin spets i alla tillfällen.


    Jag åker sällan buss men när jag gör det spänner jag fast son och vagn så gott jag kan.

    Anledningen till att jag är förbannad är att pappa bröt en FAST regel, alltså något jag BESTÄMMER helt och fullt. Sen spelar det ingen roll vad regeln handlar om.
Svar på tråden åka i husbil utan bilstol