• Noname00

    Skriva samboavtal

    Om man ska avtala bort att lägenheten ej ska delas enligt sambolagen vid en eventuellt separation.
    Måste man skriva hänvisa till paragrafen 2003:376 eller räcker det med att skriva.
    Samboavtal "härmed ingår båda parter avtal om att bosta med adress xyz ej ska omfattas av sambolagen vid en eventuell separation"?

  • Svar på tråden Skriva samboavtal
  • Ms H

    Är det inte så att man endast kan avtala bor sambolagen i sin helhet? Har för mig att jag har läst det.

  • lilly

    Nej, man kan avtala bort en specifik sak, så som bostad. Dock vanligt att man avtalar bort hela lagen.


    Ms H skrev 2015-04-26 19:43:49 följande:

    Är det inte så att man endast kan avtala bor sambolagen i sin helhet? Har för mig att jag har läst det.


  • lilly

    På sidan står det att det går att avtala bort hela eller delar av lagen, som TS vill, men att det inte går att bestämma mer. Att skriva 'bostaden ska inte ingå" är okej men att skriva 'bostaden ska tillfalla Nisse, diskmaskinen och tvättmaskinen Lisa' osv eftersom det räknas som en uppdelning av egendomen (som ej får göras innan bodelning eller om seperation är ett faktum). Bra att du länkade till sidan, vet att min kusin med sambo har ett avtal där just det som nämns i inlägget står, att han ska få en viss summa om lägenheten säljs sen resten delas. Det gjorde dem hos en jurist, tråkigt att de inte kan sin sak..


    Ms H skrev 2015-04-27 20:21:58 följande:

    Blev nyfiken och googlade därför lite. Jag hittade både sidor där det står att man kan avtala bort dela av sambolagen och den här sidan, www.inter.se/2012/05/24/ogiltiga-samboavtal/, där det står att det inte blir ett giltigt samboavtal att skriva så.


  • jur13

    Ni kan skriva att Sambolagens bodelningsregler inte ska vara tillämpliga. Ni kan också skriva att Sambolagens bodelningsregler ska vara tillämpliga, men med undantag för viss angiven egendom.

    Skriv i PM om ni vill ha en mall.

    Lycka till!

  • Noname00
    jur13 skrev 2015-04-27 20:45:33 följande:

    Ni kan skriva att Sambolagens bodelningsregler inte ska vara tillämpliga. Ni kan också skriva att Sambolagens bodelningsregler ska vara tillämpliga, men med undantag för viss angiven egendom.

    Skriv i PM om ni vill ha en mall.

    Lycka till!


    Det är väl egentligen bara bostaden som ska skrivas bort, allt annat inköpt efteråt blir gemensam egendom.
  • Ms H
    lilly skrev 2015-04-27 20:44:13 följande:

    På sidan står det att det går att avtala bort hela eller delar av lagen, som TS vill, men att det inte går att bestämma mer. Att skriva 'bostaden ska inte ingå" är okej men att skriva 'bostaden ska tillfalla Nisse, diskmaskinen och tvättmaskinen Lisa' osv eftersom det räknas som en uppdelning av egendomen (som ej får göras innan bodelning eller om seperation är ett faktum). Bra att du länkade till sidan, vet att min kusin med sambo har ett avtal där just det som nämns i inlägget står, att han ska få en viss summa om lägenheten säljs sen resten delas. Det gjorde dem hos en jurist, tråkigt att de inte kan sin sak..


    Slarvigt av mig att bara läsa delen där det stod att "ett sådant avtal är inte giltigt"
  • jur13
    Noname00 skrev 2015-04-27 21:01:28 följande:
    Det är väl egentligen bara bostaden som ska skrivas bort, allt annat inköpt efteråt blir gemensam egendom.

    Du är kanske helt införstådd med detta. Men man talar inte om "gemensam egendom" egentligen utan om samboegendom. Vad som ska förstås med gemensam egendom blir oklart. Det kan vara viktigt att inte blanda ihop begrepp då exempelvis samägande är en helt annan sak än samboegendom. Samägande för en bostad kan t.ex. bli aktuellt genom att den ene vid köpet skjuter till ett belopp i syfte att bli delägare och den formelle köparen är införstådd med detta. Då uppstår en helt annan situation och Lag om samäganderätt blir tillämplig. Samägande kan vara "dolt" eller "öppet".

    Samboegendom är ett latent anspråk som aktualiseras vid bodelning eller olovliga förfoganden.


    Samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag om dessa har förvärvats för gemensam användning enligt 3 § Sambolagen (härnedan SamboL). Har du således ägt bostaden innan det blev aktuellt att bli sambo är bostaden överhuvudtaget inte samboegendom eftersom den inte är köpt för gemensam användning.


    "Allt annat inköpt efteråt" blir således inte samboegendom. Det är endast er gemensamma bostad eller bohag som kan bli samboegendom. Förutsättningen härför är att bostaden eller bohaget är köpt för gemensam användning.


    Exempel:
    - Bohag som ni köper för gemensamt bruk blir samboegendom.
    - En ny bostad som ni köper för gemensamt bruk blir samboegendom, och under vissa förutsättningar blir ni även samägare till denna vilket är en helt annat sak.
    - En bil som ni köper för gemensamt bruk är inte bohag eller gemensambostad och blir därför inte samboegendom.
    - En fåtölj som du köper för att använda själv i ditt arbetsrum är visserligen bohag men är inte inköpt för gemensamt bruk och blir inte heller samboegendom.


    Vad som dessutom kan vara bra att känna till är att den gemensamma bostaden, även om den inte är samboegendom, kan bli föremål för övertagande av den som inte är ägare enligt 22 § Sambolagen. Detta kan alltså vara bra att reglera genom avtal enligt vad som föreskrivs i 9 § 1-2 st. SamboL. Ett avtal kan dock i vissa jämkas enligt 9 § 3 st. SamboL varför bostaden, trots samboavtal, kan för föremål för övertagande. En situation där detta situation kan uppstå är att ni separerar och den andra bor kvar med ett gemensamt barn.

  • Noname00

    När man läser det sista så får man intrycket att det är svårt att skydda sin egendom om det ändå går att överta bostaden trots avtal.
    Nu har vi inga barn så jag är mest intresserad av att skriva ett avtal om att bostaden ej ska delas enligt sambolagen.
    När det blir barn så kanske jag ändrar åsikt.

  • jur13
    Noname00 skrev 2015-04-27 23:47:35 följande:

    När man läser det sista så får man intrycket att det är svårt att skydda sin egendom om det ändå går att överta bostaden trots avtal.
    Nu har vi inga barn så jag är mest intresserad av att skriva ett avtal om att bostaden ej ska delas enligt sambolagen.
    När det blir barn så kanske jag ändrar åsikt.


    Skriv ni ett avtal. Det kommer gälla, men det kan vara bra att notera att det faktiskt finns undantag för särskilda fall.


    Risken är mycket liten att en jämkning kommer ske av avtalet. I princip alla typer av avtal kan dock i allmänhet jämkas om det föreligger synnerliga skäl för det. Huvudregeln, befäst allt sedan romersk rätt, är att avtal ska hållas och du kan känna dig trygg med detta. Det ska till extra ordinära faktorer för att rätten ska vilja jämka avtalet, då är gemensamt barn endast en av aspekterna som vägs in i bedömningen.


    Sedan kan det också bara bra att ni skriver ett avtal där ni reglerar ansvar för boendekostnaderna. Där har ni förslagsvis en uppsägningstid på tre månader för din ekonomiska trygghets skull.

  • Noname00

    Jag tar gärna en mall.
    Det är egentligen bara bostaden som ska skriva bort med undantag för sambolagen, såg en mall en gång där det stod specifikt bostad och man kunde fylla i en adress.
    Men gäller den allt annat så får det vara så också.

Svar på tråden Skriva samboavtal