• lena j89

    campa.. budget???

    Hej tältare/campare!

    Sommarens semester lutar åt att bila runt och tälta i södra halvan av Sverige, främst campingar men kan även tänka någon natt eller två i naturen.

    Detta är helt nytt för oss så har ingen aning om vad för budget man ska räkna med för 5-7 dagar? Utrustning som tält, sovsäck mm har vi, så det är själva semestrandet jag undrar över eller tips på hur man lägger upp en budget för denna typ av semester.

    Mvh camparen!

  • Svar på tråden campa.. budget???
  • Fjäril kär

    vilken budget beror ju på vad ni räknar med att få för kostnader, sätt er ner och fundera på vad veckorna ska ägnas åt. 

    Avgift för att stå på camping
    Bensin
    Mat - det ni köper och äter som eget vid tältet + det ni äter ute på restaurang
    Pengar för aktiviteter som tex hyra av kanot och flytvästar, fiskekort, inträde på saker ni vill titta på osv
    Fickpengar som går till glass, fika, veckotidningar, godis, spontan shopping osv
    Alkohol, ni kanske vill ha nån bag-in-box eller ta en drink på en uteservering en kväll
    Glöm inte heller att räkna in i budgeten eventuella inköp före semestern som är direkt kopplat till campingen som tex badleksaker, badkläder, uppdatering av campingutrustningen, fixande av bil osv

  • Tow2Mater

    När det oväntade regnet slår till som spön i backen är det trevligt att ha pengar till ett hotelrum istället den natten...

  • Anonym (tält)
    Tow2Mater skrev 2015-04-27 02:42:34 följande:

    När det oväntade regnet slår till som spön i backen är det trevligt att ha pengar till ett hotelrum istället den natten...


    Eller bra tält som fixar det ;)
  • lena j89

    Nu har jag kollat runt, jämfört, räknat och kollat lite till. Jag tror att budget hamnar runt 5000 exklusive mat (det ska man ju ha hemma med tänker jag).

    Låter det rimligt? Som sagt har vi redan tillgång till all utrustning..

    Tacksam för svar och egna erfarenheter

  • Tjohalia
    lena j89 skrev 2015-05-01 17:56:24 följande:

    Nu har jag kollat runt, jämfört, räknat och kollat lite till. Jag tror att budget hamnar runt 5000 exklusive mat (det ska man ju ha hemma med tänker jag).

    Låter det rimligt? Som sagt har vi redan tillgång till all utrustning..

    Tacksam för svar och egna erfarenheter


    Räkna med dyrare matkostnader! Man äter mer ute, handlar på campingens affär (dyra priser)
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Kodia

    Budgeten låter rimlig, så länge ni inte ska in på några dyra nöjesparker etc.

    Tänk på att ta med sladd om ni vill ha el. Har ni campingstolar? Det är inte så skönt att sitta på marken en hel kväll...Ska ni ha kylväska? Med klampar eller eldriven? Det är mycket småsaker att tänka på om man ska ära och laga mat i tältet! Å andra sidan finns det ju fina servicehus på de flesta campingar, med kök och möbler...

Svar på tråden campa.. budget???