• puppi

    Vasastan eller Fredhäll?

    Familjen ska skaffa en övernattningslägenhet innanför tullarna i Sthlm.

    Maken är intresserad av en som ligger i närheten av Vanadislunden medan jag har förälskat mig i en i Fredhäll. Vi har ett barn på fyra år och ytterligare ett barn på väg. Vi uppskattar närhet till barnvänliga nöjen men även till en gräsplätt att "rasta" barnet på då och då.

    Vilket område är att föredra - Fredhäll eller Vasastan?

  • Svar på tråden Vasastan eller Fredhäll?
  • Kungsholmsbo

    Hej!

    Mitt tips är att kolla kommunikationerna och om ni har t-bana eller blåbuss nära. Du kommer tröttna på den intilliggande parken och då är det bra att ha nära till något annat. Samt att kunna slippa bilen - den vill man inte använda i onödan bl.a. pga bristen på parkeringsplatser. Från områdena kring Vanadislunden har ni nära till Hagaparken tex. Det är också bra om man lätt kan ta sig till Djurgården eftersom det finns så mycket roligt för barn där.

    Även om jag bor på Kungsholmen och har gjort det länge så kan jag tyvärr inte så mycket om Fredshällsområdet.

    Skulle inte kalla Vasastan utanför tullarna dock... ;)

  • MEE83

    Delar av Fredhällsparken kommer nog bli fotbollsplan(er). Har för mig att dom flyttar planerna från Stadshagens IP för att på så sett ge rum åt nya lägenheter, Stadshagens IP skall alltså exploateras, vet inte exakt BTA, men det blir nog kanske så mycket som 1000 lägenheter där, och då försvinner det fotbollsplaner, dessa måste då ersättas, och vad jag har förstått så blir det då vid Fredhällsparken.

    Har för mig att detta skall vara klart innan 2017, vet ej om planerna har vunnit laga kraft dock. 

    Norra Kungsholmen genomgår ju en rätt stor förändring, vilket då på detta sättet även påverkar Fredshäll, Hornsbergs strand har blivit riktigt nice tycker jag. 

    Som nämnts så har ni rätt nära till Hagaparken från Vasastan, det är ett plus, jag och min lilla familj bor i Vasastan, Norra Vasastan/Södra Solna kommer ju genom Hagastaden genomgå förändringar, trafikbarriären kommer delvis försvinna, områdena kommer delvis att växa ihop. 

  • puppi
    Kungsholmsbo skrev 2015-04-27 00:09:46 följande:

    Hej!

    Mitt tips är att kolla kommunikationerna och om ni har t-bana eller blåbuss nära. Du kommer tröttna på den intilliggande parken och då är det bra att ha nära till något annat. Samt att kunna slippa bilen - den vill man inte använda i onödan bl.a. pga bristen på parkeringsplatser. Från områdena kring Vanadislunden har ni nära till Hagaparken tex. Det är också bra om man lätt kan ta sig till Djurgården eftersom det finns så mycket roligt för barn där.

    Även om jag bor på Kungsholmen och har gjort det länge så kan jag tyvärr inte så mycket om Fredshällsområdet.

    Skulle inte kalla Vasastan utanför tullarna dock... ;)


    Bra synpunkter där. Tack för de! Men jag har väl aldrig kallat Vasastan för utanför tullarna heller. :) Tänkte bara ifall folk skulle kommit med egna förslag så hade jag bara velat ha förslag på ställen innanför tullarna.
    MEE83 skrev 2015-04-27 00:54:23 följande:

    Delar av Fredhällsparken kommer nog bli fotbollsplan(er). Har för mig att dom flyttar planerna från Stadshagens IP för att på så sett ge rum åt nya lägenheter, Stadshagens IP skall alltså exploateras, vet inte exakt BTA, men det blir nog kanske så mycket som 1000 lägenheter där, och då försvinner det fotbollsplaner, dessa måste då ersättas, och vad jag har förstått så blir det då vid Fredhällsparken.

    Har för mig att detta skall vara klart innan 2017, vet ej om planerna har vunnit laga kraft dock. 

    Norra Kungsholmen genomgår ju en rätt stor förändring, vilket då på detta sättet även påverkar Fredshäll, Hornsbergs strand har blivit riktigt nice tycker jag. 

    Som nämnts så har ni rätt nära till Hagaparken från Vasastan, det är ett plus, jag och min lilla familj bor i Vasastan, Norra Vasastan/Södra Solna kommer ju genom Hagastaden genomgå förändringar, trafikbarriären kommer delvis försvinna, områdena kommer delvis att växa ihop. 


    Se där. Massa info om Fredhäll som jag inte hade en aning om. Tusen tack.

    Ja, på norra Kungsholmen händer det mycket har jag förstått. Det är superfint att strosa förbi Hornsbergs strand men jag kan inte se mig själv bo där. Vet inte vad jag har emot nybyggen egentligen men nåt är det.

    Hur kommer norra Vasastan kommer påverkas av att områdena växer ihop? Även om vi tillbringar mycket tid i Sthlm och jag försöker hålla mig lite ajour så är jag ju väldigt lost jämfört med er som bor där märker jag. ;)


  • MEE83
    puppi skrev 2015-04-27 02:08:48 följande:
    Hur kommer norra Vasastan kommer påverkas av att områdena växer ihop? Även om vi tillbringar mycket tid i Sthlm och jag försöker hålla mig lite ajour så är jag ju väldigt lost jämfört med er som bor där märker jag. ;)
    E4/E20 och järnvägen överdäckas (delvis). Man tar alltså bort trafikbarriären. Man lägger transportlederna i tunnel och har stadsbebyggelse ovanpå. 

    Här är en illustration. 

    i669.photobucket.com/albums/vv60/c30_album/Picture1-7.png

    Grunden för Norra Tornen, dvs tornen du ser på bilden ovan, till höger, har börjat gjutas nu verkar det som. 

    www.webbkameror.se/byggkameror/stockholmsstad/hagastaden_2_1280.php
  • Duckan

    Vasastan av den enkla anledningen att det är gångavstånd till det mesta i city. Vanadisbadet har öppnat, flertalet parker och nära till Hagaparken.

  • Duckan

    Rättar mig själv, flertalet lekparker skulle det stå. Hagaparken blir den stora gräsplätten du efterfrågade.

Svar på tråden Vasastan eller Fredhäll?