• Anonym (Conf)

    Elektronisk stalking (misstänker sambon)

    Jag har unde en längre tid misstänkt att min tjej håller lite koll på mig via datorn.

    Jag har inget konkret att komma med men via hennes kommentarer ibland så undrar jag..

    Om hon snokar i min facebook så gör kanske inte det så mycket, men när det gäller min ekonomi så blir det för mig väldigt privat och känsligt. Inte för att jag har några hemligheter där med dolda tillgångar eller hemlighållna skulder, men det känns ändå väldigt privat bara..

    Hon kommer med kommentarer av typen -Å ändå är pengarna dina nästan slut, (när jag sa att jag fick en bra lön vid förra utbetalningen). Hon har också nån gång sagt att jag -Köper mycket smått för mina pengar, (Hur vet hon det?).

    Jag har ibland med hennes tillstånd använt hennes dator för bankärenden.

  • Svar på tråden Elektronisk stalking (misstänker sambon)
  • Anonym (Conf)

    En gång skulle jag träffa en gammal kompis som jag inte sett på mycket länge. Inte på flera år, och vi hade inte setts sedan jag träffade min nuvarande tjej och sambo. Men vi har alltid hållit en ganska bra kontakt via mail jag och den här killen. Han har inte facebook, så vi har haft sms och mailkontakt.

    Jag skulle träffa honom på stan efter jobbet en dag och kvällen innan frågar tjejen om det var han som hade ett så konstigt efternamn? Nej svara jag, han heter Svensson. Jag tänkte inte mer på det utan tänkte att det var nåt missförstånd och att hon blandat ihop honom med nån annan..

    Först senare har jag kommit på att han har sin farsas ovanliga efternamn i stället för sitt eget i sin mailadress.

    Fler små exempel finns, men inget konkret att ta på.

  • Anonym (Conf)

    Lade tidigt i förhållandet märke till att hon trots att hon har ganska mediokra datakunskaper i övrigt och aldrig tycks lära sig sin mobiltelefon till 100% så har hon full koll på olika sekretessinställngar och sådant. Just där är hon som en expert.

    Det finns också andra exempel på att hon vet ovanligt mycket om vissa saker. Ofta undrar jag hur hon har koll på det här och så..

    Förhållandet är bra i övrigt, men om det kom fram att hon är inne och snokar vad jag köper och hur mycket pengar jag har på olika konton så är jag beredd att göra slut..

  • Fjäril kär

    själv tjej men vore jag dig skulle jag innan jag har något mer konkret att gå på först själv ändra alla egna sekretessinställningar.  Byt lösenord på facebook.  Byt lösen på mailen.  

    Ta bort appar i telefon som messenger, skype, kik osv - sånt ligger ju online hela tiden och det är lätt att ta sig en snok om telefonen ligger öppet medan du är på toa tex. 

    Sluta ta emot mail i telefonen. Koppla bort den funktionen. 

    Och var noga med att alltid logga ut dig från sidor du besöker i telefonen och på datorn.  Ta bort alla ständiga online-inloggningar. 

    Se hennes reaktion på det hela.   Börjar hon ifrågasätta dig och börjar fråga "oskyldigt" om dina lösenord osv så vet du ju hur läget är och du kan agera därifrån. 

  • Anonym (Conf)
    Fjäril kär skrev 2015-04-27 17:00:16 följande:

    själv tjej men vore jag dig skulle jag innan jag har något mer konkret att gå på först själv ändra alla egna sekretessinställningar.  Byt lösenord på facebook.  Byt lösen på mailen.  

    Ta bort appar i telefon som messenger, skype, kik osv - sånt ligger ju online hela tiden och det är lätt att ta sig en snok om telefonen ligger öppet medan du är på toa tex. 

    Sluta ta emot mail i telefonen. Koppla bort den funktionen. 

    Och var noga med att alltid logga ut dig från sidor du besöker i telefonen och på datorn.  Ta bort alla ständiga online-inloggningar. 

    Se hennes reaktion på det hela.   Börjar hon ifrågasätta dig och börjar fråga "oskyldigt" om dina lösenord osv så vet du ju hur läget är och du kan agera därifrån. 


    Tack!

    Jag har liksom inte haft nåt att dölja och därför inte varit så försiktig.

    Jag har absolut inga bevis för nåt heller..
  • Nape

    Gillra en fälla! Skapa en mejl och mejla dig själv därifrån, någonting hon inte kommer att kunna hålla tyst om.

    Ex. Mejl från en morbror om nu vill låna den lyxiga sommarstugan i X i sommar, mejl där du erbjuds en resa + att du får ta med dig en respektive, mejl om att du får X hundra tusen när ni säljer släktens stora skogstillfångar osv.

    Då ser du om hon ser ut att vänta på att du ska släppa en stor nyhet.

  • Anonym (Conf)
    Nape skrev 2015-04-27 23:20:29 följande:

    Gillra en fälla! Skapa en mejl och mejla dig själv därifrån, någonting hon inte kommer att kunna hålla tyst om.

    Ex. Mejl från en morbror om nu vill låna den lyxiga sommarstugan i X i sommar, mejl där du erbjuds en resa + att du får ta med dig en respektive, mejl om att du får X hundra tusen när ni säljer släktens stora skogstillfångar osv.

    Då ser du om hon ser ut att vänta på att du ska släppa en stor nyhet.


    Nej, fast jag vill inte hålla på så.

    Bra idéer i övrigt.
  • Fjäril kär
    Anonym (Conf) skrev 2015-04-27 23:03:17 följande:
    Tack!

    Jag har liksom inte haft nåt att dölja och därför inte varit så försiktig.

    Jag har absolut inga bevis för nåt heller..
    även om du inte har något att dölja så har du rätt till din integritet och ditt privatliv. Även om du lämnar datorn påslagen med din mail öppen så är det inte okej att gå in och börja läsa andras mail.  Du skulle förmodligen inte göra det mot  henne så varför är det okej att hon gör det mot dig? 
  • Fjäril kär

    sen en tråkig men ack så viktig tanke.. är det så att hon har anledning att hålla koll på dig så som att du faktiskt slösar mycket pengar och hon får stå för många kostnader och andra saker som faktiskt påverkar ert förhållande så kanske det är dags att sätta sig ner och lägga korten på bordet och ta upp frågorna till diskussion.  
    Även om du säger att du inte har saker att dölja så kan det finnas saker du väljer att inte berätta för henne, tex att du är pank fast du fick stor lön.  

    även om hon inte har rätt att snoka så kan hon ha en poäng i att hålla kollen. Hon kanske tycker du är slarvig och oansvarig av någon orsak och då får du faktist se till att lyssna på henne och reagera på det hon gör. 

  • Anonym (Conf)
    Fjäril kär skrev 2015-04-28 07:06:39 följande:

    sen en tråkig men ack så viktig tanke.. är det så att hon har anledning att hålla koll på dig så som att du faktiskt slösar mycket pengar och hon får stå för många kostnader och andra saker som faktiskt påverkar ert förhållande så kanske det är dags att sätta sig ner och lägga korten på bordet och ta upp frågorna till diskussion.  

    Även om du säger att du inte har saker att dölja så kan det finnas saker du väljer att inte berätta för henne, tex att du är pank fast du fick stor lön.  

    även om hon inte har rätt att snoka så kan hon ha en poäng i att hålla kollen. Hon kanske tycker du är slarvig och oansvarig av någon orsak och då får du faktist se till att lyssna på henne och reagera på det hon gör. 


    Sparar ganska mycket varje månad. Både i ett gemensamt sparkonto men också i två egna konton. Det kunde ju du inte veta, men det var slantarna som var över på lönekontot som nästan var slut. Men det var bara några dar kvar till lön så jag brydde mig eller oroade mig inte för det. Har det behövts så hade det funnits pengar att ta av från annat konto.

    Men grejen är den att vi har olika konsumtionsmönster hon och jag. Hon köper kläder för ganska mycket varje månad, men mitt klädkonto ligger kanske på 300:- en vanlig månad. Jag klär mig snyggt en dag i veckan ungefär.

    Däremot så äter hon gratis på sitt jobb medans jag gärna unnar mig att skippa matlådan och äta ute med några från jobbet.bara för att det är trevligt och jag mår mycket bättre när jag får komma ut en dryg halvtimma varje arbetspass. Det är ett tröttande jobb så jag unnar mig den pausen och köper ibland med mig en 20 kronors köpkaffe på vägen tillbaka.

    Jag tror hursomhelst att du har en poäng i att hon oroar sig lite för min ekonomi. Sen är det kanske ogrundat, men hon har fokuset på det. Det märker jag i diskussioner m.m.
  • Fjäril kär
    Anonym (Conf) skrev 2015-04-28 11:09:42 följande:

    Sparar ganska mycket varje månad. Både i ett gemensamt sparkonto men också i två egna konton. Det kunde ju du inte veta, men det var slantarna som var över på lönekontot som nästan var slut. Men det var bara några dar kvar till lön så jag brydde mig eller oroade mig inte för det. Har det behövts så hade det funnits pengar att ta av från annat konto.

    Men grejen är den att vi har olika konsumtionsmönster hon och jag. Hon köper kläder för ganska mycket varje månad, men mitt klädkonto ligger kanske på 300:- en vanlig månad. Jag klär mig snyggt en dag i veckan ungefär.

    Däremot så äter hon gratis på sitt jobb medans jag gärna unnar mig att skippa matlådan och äta ute med några från jobbet.bara för att det är trevligt och jag mår mycket bättre när jag får komma ut en dryg halvtimma varje arbetspass. Det är ett tröttande jobb så jag unnar mig den pausen och köper ibland med mig en 20 kronors köpkaffe på vägen tillbaka.

    Jag tror hursomhelst att du har en poäng i att hon oroar sig lite för min ekonomi. Sen är det kanske ogrundat, men hon har fokuset på det. Det märker jag i diskussioner m.m.


    Ja lever ni under olika ekonomiska förutsättningar i ert förhållande så kan det självklart vara en sak hon stör sig på. Hon kanske faktiskt inte är nöjd av någon anledning.

    Ni behöver prata med varandra och gemensamt se över er ekonomi och titta igenom hur det egentligen ser ut. Ni kanske behöver justera vissa saker.
Svar på tråden Elektronisk stalking (misstänker sambon)