• Anonym (Feminist)

    Du som är feminist!

    Bottnar sig din feministiska övertygelse i personliga, negativa erfarenheter av män?

  • Svar på tråden Du som är feminist!
  • Anonym (A)

    Jag blev intresserad av feminism och genus när jag började planera min graviditet. Jag vill vara medveten i min uppfostran och begränsa mitt barns personliga utveckling i en så liten utsträckning som jag förmår. Jag vill även att mitt barn ska känna sig trygg i att jag älskar hen oavsett vad den har för intressen, sexuell läggning osv.

  • Anonym (niji)
    Anonym (Feminist) skrev 2015-04-27 22:34:50 följande:
    Bottnar sig din feministiska övertygelse i personliga, negativa erfarenheter av män?
    Nej
  • Anonym (Nej)

    Nej, den grundar sig i personliga, negativa erfarenheter av _patriarkatet_ (inkl de rigida könsrollerna) och i att jag har ögon att se med. Det jag ser inte är ett rättvist samhälle.

  • Anonym (Anna)

    Nej, det grundar sig i 25 års levande i dagens samhälle. Visst har jag haft dåliga erfarenheter av män, men det handlar nog mer om att jag har läst forskning och statistik.

  • Anonym (Feminist)
    Anonym (A) skrev 2015-04-27 23:08:10 följande:

    Jag blev intresserad av feminism och genus när jag började planera min graviditet. Jag vill vara medveten i min uppfostran och begränsa mitt barns personliga utveckling i en så liten utsträckning som jag förmår. Jag vill även att mitt barn ska känna sig trygg i att jag älskar hen oavsett vad den har för intressen, sexuell läggning osv.


    Vilken vacker tanke! Och verklighet, eller?
  • Anonym (Feminist)
    Anonym (Anna) skrev 2015-04-27 23:17:41 följande:

    Nej, det grundar sig i 25 års levande i dagens samhälle. Visst har jag haft dåliga erfarenheter av män, men det handlar nog mer om att jag har läst forskning och statistik.


    Forskning som bl a påvisar...?
  • Anonym (Pasa)
    Anonym (Feminist) skrev 2015-04-27 22:34:50 följande:

    Bottnar sig din feministiska övertygelse i personliga, negativa erfarenheter av män?


    Vad har feminism med män att göra? Sån typisk vanföreställning!!!!

  • Anonym (Feminist)
    Anonym (Pasa) skrev 2015-04-27 23:48:59 följande:

    Vad har feminism med män att göra? Sån typisk vanföreställning!!!!


    Vad skulle det annars ha att göra med?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Feminist) skrev 2015-04-27 23:40:05 följande:
    Forskning som bl a påvisar...?
    Eftersom jag studerar till språklärare så tycker jag framför allt att forskning om talutrymme och möjlighet att få uttrycka sig är intressant. Till exempel Coates forskning som visar att män får betydligt mer talutrymme än kvinnor, att både pojkar och flickor upplever det som orättvist mot pojkarna när det är 50% pojkar och 50% flickor som pratar och att kön är viktigare än social status eller maktposition när det gäller talutrymme och bemötande. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Feminist) skrev 2015-04-27 23:38:59 följande:

    Vilken vacker tanke! Och verklighet, eller?


    Ännu ingen verklighet då barnet ligger i magen fortf. Men att jag som förälder kommer vilja göra mitt bästa, ja det är verklighet. Förstår inte riktigt din fråga?
  • Aniiee
    Anonym (Anna) skrev 2015-04-28 00:55:22 följande:
    Eftersom jag studerar till språklärare så tycker jag framför allt att forskning om talutrymme och möjlighet att få uttrycka sig är intressant. Till exempel Coates forskning som visar att män får betydligt mer talutrymme än kvinnor, att både pojkar och flickor upplever det som orättvist mot pojkarna när det är 50% pojkar och 50% flickor som pratar och att kön är viktigare än social status eller maktposition när det gäller talutrymme och bemötande. 
    Vad säger du om forskningen som visar att kvinnor behöver mer taltid för att uppfattas som att de har pratat lika mycket som män, då? (har för mig att en kvinna behöver 7 minuter på mannens 5)

    Fast det är förvisso mer psykologi.....
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anonym (Abbie)
    Anonym (Feminist) skrev 2015-04-27 22:34:50 följande:

    Bottnar sig din feministiska övertygelse i personliga, negativa erfarenheter av män?


    Absolut inte!
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Feminist) skrev 2015-04-27 22:34:50 följande:

    Bottnar sig din feministiska övertygelse i personliga, negativa erfarenheter av män?


    Nej.
  • Anonym (Abbie)
    Aniiee skrev 2015-04-28 08:25:50 följande:
    Vad säger du om forskningen som visar att kvinnor behöver mer taltid för att uppfattas som att de har pratat lika mycket som män, då? (har för mig att en kvinna behöver 7 minuter på mannens 5)

    Fast det är förvisso mer psykologi.....
    Om kvinnor pratar 30% av tiden och män 70% av tiden anser alla inblandade att kvinnorna och männen pratat lika mycket. Det du skriver har jag aldrig hört talas om.
  • IllegalaWax
    Anonym (Feminist) skrev 2015-04-27 22:34:50 följande:

    Bottnar sig din feministiska övertygelse i personliga, negativa erfarenheter av män?


    Anonym (Feminist) skrev 2015-04-27 23:38:59 följande:
    Vilken vacker tanke! Och verklighet, eller?
    Anonym (Feminist) skrev 2015-04-27 23:40:05 följande:
    Forskning som bl a påvisar...?
    Man ställer fråga till kvinna om feminism -> Man lyssnar inte på svar utan förminskar, ifrågasätter, och kritiserar kvinna = patriarkat in action

    Jag tycker det är så härligt att du besvarar din egen frågeställning. Men jag antar att du är för korkad för att se din egen del i den här processen? Och jag antar att du heller inte kan lägga ihop två och två och inse varför feminismen behövs?


  • Anonym (Feminist)
    Anonym (A) skrev 2015-04-28 07:23:39 följande:

    Ännu ingen verklighet då barnet ligger i magen fortf. Men att jag som förälder kommer vilja göra mitt bästa, ja det är verklighet. Förstår inte riktigt din fråga?


    Det var just det jag undrade. Och barnets pappa är helt med på detta?
  • Anonym (A)
    Anonym (Feminist) skrev 2015-04-28 14:20:44 följande:

    Det var just det jag undrade. Och barnets pappa är helt med på detta?


    Varför skulle inte en pappa vilja göra sitt bästa för att ens barn ska vara trygg i sig själv och kunna stå emot grupptryck och normer hen inte identifierar sig med?
  • Anonym (Feminist)
    Anonym (A) skrev 2015-04-28 17:37:23 följande:

    Varför skulle inte en pappa vilja göra sitt bästa för att ens barn ska vara trygg i sig själv och kunna stå emot grupptryck och normer hen inte identifierar sig med?


    Det säger jag inte att de inte skulle. Jag bara ville att du skulle bekräfta att han vill detta. Finns ju säkerligen män som inte vill det också.
Svar på tråden Du som är feminist!