• Anonym (Kylan)

    Vem är jag?

    Vet inte hur jag ska kunna få fram det jag har i tanken men ska försöka.

    Jag har alltsedan yngre tonåren haft depression mer eller mindre. I 20 års åldern skedde nog den lägsta perioden som varade från 22 till 30 års åldern. Sedan följde en tid från 30 till 35. Det som fick mig att må sämre än sämst var närvarande i mitt liv 22-35. Är ännu men mycket lugnare nu.

    Jag är van att klara mig själv, inte be om hjälp, inte visa vad jag känner eller hur jag mår. När en större kris tog rum i familjen satt den ena och pratade med den andra och den andra pratade med någon annan. Tillslut sa jag att dom måste sätta sig och prata med personen det gäller ansikte mot ansikte. Hjälper inget att inte ta tag i det. Min mor fick utbrott och skrek att jag var kall, känslolös. Blev sårad och ledsen och stormade därifrån innan jag skulle brista och visa mina känslor. Störtade hem och grät.

    Min kille säger att jag är känslolös. Kall. Inte gosig eller känslosam. Det sårar för jag tror att jag egentligen inte är det. I vilket fall inte när jag är själv. Tänker och känner massor. Skriver poesi för där får jag ur mig känslor.

    Minns även ett prao omdöme från skoltiden; är en mussla som är svår att öppna.

    Jag har stora problem att känna mig säker och tro på andra. Vet att händelser i livet format men samtidigt är jag rädd att jag är det dom säger att jag är. En iskall känslolös vidrig människa. En psykopat!?

    Hur vet man om man är en idiot eller om det finns någon hjälp och möjlighet att visa känslor?

  • Svar på tråden Vem är jag?
  • Anonym (Lady)

    Tycker det mer låter som att du har svårt att visa känslor bland andra. Du är ju inte alls känslokall när du reagerar så som du gör. Har du fått utrymme under din uppväxt att visa känslor? Jag tycker du låter som en ganska känslig person som har svårt att släppa in någon på djupet. Det är stor skillnad på det och på att inte ha känslor.

  • Anonym (Kylan)
    Anonym (Lady) skrev 2015-04-28 00:25:32 följande:

    Tycker det mer låter som att du har svårt att visa känslor bland andra. Du är ju inte alls känslokall när du reagerar så som du gör. Har du fått utrymme under din uppväxt att visa känslor? Jag tycker du låter som en ganska känslig person som har svårt att släppa in någon på djupet. Det är stor skillnad på det och på att inte ha känslor.


    Har tänkt ungefär som du skriver. Att jag har en stark orörd fasad men inombords finns det massor. Samtidigt pga kommentarer som säger att jag är känslokall tvivlar jag och undrar om det är något fel på mig som jag inte förstår själv. T ex psykopat för dom är väl känslokalla.

    Känns ärligt som att livet enbart gått ut på att blivit sviken på olika sätt. Har ett möte med vuxenpsykiatrin nu i maj och vet inte vad som väntas. Vem det är jag får träffa, vad mötet går ut på? Hoppas på en kunnig person som kan hjälpa och har svar på vad jag är och varför.
  • Anonym (isprinsessan)

    Tycker också helt säkert att du verkar vara en väldigt känslosam person. En känslokall psykopat skulle aldrig ha den insikten.

    Jag tror också att du inte fått visa så mycket känslor. Jag är också uppväxt utan så mycket känslor. (blev kallad isprinsessan osv av killar och kompisar)
    Man pratar inte om det och man visar det inte.
    Jag hade turen att träffa en kille som hade tålamod nog att låta mig släppa ut mina känslor i min egen tackt.

    Hur känner du själv inför tex. "gos", vill du gärna men "kan inte", tycker du det är obehagligt?

    Eller bara onödvändigt och likgiltigt...?

    Tycker det låter som den bästa lösningen att du ska träffa någon! Tror det kan vara ett bra sätt att komma fram till hur du ska kunna släppa ut dina känslor! Hoppas du får prata med någon bra.
    Kram!

  • Anonym (Kylan)
    Anonym (isprinsessan) skrev 2015-04-28 21:18:47 följande:

    Tycker också helt säkert att du verkar vara en väldigt känslosam person. En känslokall psykopat skulle aldrig ha den insikten.

    Jag tror också att du inte fått visa så mycket känslor. Jag är också uppväxt utan så mycket känslor. (blev kallad isprinsessan osv av killar och kompisar)
    Man pratar inte om det och man visar det inte.
    Jag hade turen att träffa en kille som hade tålamod nog att låta mig släppa ut mina känslor i min egen tackt.

    Hur känner du själv inför tex. "gos", vill du gärna men "kan inte", tycker du det är obehagligt?

    Eller bara onödvändigt och likgiltigt...?

    Tycker det låter som den bästa lösningen att du ska träffa någon! Tror det kan vara ett bra sätt att komma fram till hur du ska kunna släppa ut dina känslor! Hoppas du får prata med någon bra.
    Kram!


    Nej det har inte visats känslor inom familjen. Kan minnas efter ett år utomlands hur stelt, fel och konstigt det kändes att krama min mor. Skönt att du träffade en person som hjälpte och hade förståelse. Har inget mot gos eller närhet men är nog inget jag tar för mig av. Jag hoppas på att bli en bättre människa. Tack för dina ord.
  • Anonym (isprinsessan)

    Men tycker du det är mysigt när han "myser" med dig eller känner du dig mest stel?
    Tror isåfall verkligen bara att det handlar om att du levt så länge med människor som inte visar känslor. Du vet inte hur man gör och vågar inte..?

  • Anonym (Kylan)
    Anonym (isprinsessan) skrev 2015-04-29 09:59:39 följande:

    Men tycker du det är mysigt när han "myser" med dig eller känner du dig mest stel?
    Tror isåfall verkligen bara att det handlar om att du levt så länge med människor som inte visar känslor. Du vet inte hur man gör och vågar inte..?


    Visst kan det vara mys att mysa men jag gillar inte att klänga hela tiden. Mannen jag varit tillsammans med är väldigt krävande efter närhet. Medans jag kan tycka det är skönt att slappna av helt själv.
Svar på tråden Vem är jag?