• Aniiee

    Maj: Leva på 100 kronor om dagen.

    Kan du leva på 100 kronor om dagen? Jag tänker i alla fall försöka. Varför? Utmaning. Jag har tråkigt.... Och det finns många i Sverige och världen över som inte ens har 100 kr om dagen att leva på.

    Regler:
    1. Summan är "diminishing returns", dvs om du är ensam har du 100 kr om dagen, är ni 2 så är det 100 kr + 80 kr, är ni tre så är det 100+80+60 osv.

    2. ALLT ska räknas i dessa 100 kr UTOM boendekostnad (hyra/avgift/lån, el, uppvärming, sophantering, försäkringar), övriga försäkringar och bilskatt och försäkring, livsnödvändiga mediciner, läkarbesök och djurmat, för djur har du säkert redan och de ska inte behöva svälta för att en annan är korkad och testar konstiga saker. TV? Räknas. Bredband? Mobiltelefon? Räknas. Busskort? Halva räknas, ÄVEN om du bara använder det till att ta dig till och från jobbet. Kläder, mat, nöje, frissa? Räknas absolut. Barn under 2 år är undantagna.

    3: Om budgeten spricker redan innan du har kommit till "mat" på listan av saker du måste betala för 100-lappen så, häng gärna kvar ändå och öka summan med 5 kronor i taget till du precis klarar budgeten.

    4: Du väljer själv hur mycket du vill blåsa på en gång, om du vill hålla strikt 100 kronor om dagen, eller om du vill handla mat för 300 kr idag och ingenting på 2 dagar sedan. En del saker har man ju inget val, du måste kanske ha busskortet för 1000 kr. Dela då de kronorna på så många dagar kortet gäller, och dra av summan från dagssumman. Du får även föra över överblivna slantar till nästa dag/spara så länge du vill.

    Räkna på räkningarna du betalade nu i april när du räknar ut ut din dagssumma. Har du även storhandlat mat och sådant i samband med aprillönen så räkna av det genom att sänka dagssumman eller skriva bort ett antal dagar (är väl bästa/lättast). Eller totalfuska och börja räkna först den första maj. Det spelar ingen roll egentligen, det här är ju mest bara på kul!

    Om du vill vara med och testa detta så ska ett inlägg se ut så här:
    Dagens budget: X kr (100 om du ligger på plus/minus noll) 
    Använt: X kr
    Resultat: X Success (om du hållit budget)/X Fail (om du inte hållit budget) (om du hållit på i tre dag till exempel så kanske det ska stå 2 Success/1 Fail)
    Pengarna som blev över ska jag XXXXXXXX. (om det blev pengar kvar)

    Utöver det får du skriva vad du vill (och behöver naturligtvis bara skriva detta en gång om dagen, max). Dela gärna tips av allehanda slag, stöt och blöt hur det går...

    och jag vill inte ha några nedlåtande toner om "100 kr om dagen, det klara väl vem som helst, en del har bara 50 kr om dagen". Nä, men håll truten och sätt din budget på 50 kr om dagen, då. Det är tillåtet att gå under 100 kr om du känner för det.

    Lycka till!


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Svar på tråden Maj: Leva på 100 kronor om dagen.
  • gbgumman

    Låter jätte kul men tror inte jag fixar det. Hade jag inte haft barn (som dessutom fyller år) hade jag varit på. Älskar dessa utmaningar.

  • Aniiee
    Ms H skrev 2015-04-28 12:54:52 följande:

    Det är alltså okej att använda det man har hemma?


    Absolut.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Aniiee
    gbgumman skrev 2015-04-28 14:14:13 följande:

    Låter jätte kul men tror inte jag fixar det. Hade jag inte haft barn (som dessutom fyller år) hade jag varit på. Älskar dessa utmaningar.


    Vad synd Rynkar på näsan

    Men du får väl heja på mig istället =)
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Aniiee
    Jag och min tjej kör gemensamt, så vi har 180 kr om dagen, minus 13 kr för hennes slkort och minus 9 kr för bredbandet, alltså 158 kr kvar till mat, nöje, telefon osv.  Vi börjar idag, den 28e april och kör till 27 maj

    Dagens budget: 158 kr 

    Använt: 362 kr
    Resultat: 0 Success (om du hållit budget)/1 Fail 

    Ajdå.... börjar bra, sa han som skulle hängas på måndagen. Vi har fyllt på lite mat i skåpen, och flickvännen har ätit lunch på skolan. Imorgon vet jag en som får ta med sig matlåda Solig
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Ms H

    Räknat lite, det kommer inte vara möjligt för mig att klara utmaningen. Har inte särskilt mycket mat hemma och när jag räknat en del av utgifterna jag inte kan avstå kommande månad, är jag redan nu nere på att bara ha 30 kr per dag att röra mig med. Så får skippa den här utmaningen. Men det var lite kul att räkna lite på det :)

  • Aniiee
    Ms H skrev 2015-04-28 18:29:54 följande:

    Räknat lite, det kommer inte vara möjligt för mig att klara utmaningen. Har inte särskilt mycket mat hemma och när jag räknat en del av utgifterna jag inte kan avstå kommande månad, är jag redan nu nere på att bara ha 30 kr per dag att röra mig med. Så får skippa den här utmaningen. Men det var lite kul att räkna lite på det :)


    Då gjorde det ju någon nytta i alla fall Solig
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • AstridA

    Spännande jag skulle vilja testa, men inser att marginalerna inte är på min sida, då båda döttrarna äter laktosfritt vilket kostar mer, nu ska även yngsta äta glutenfritt vilket gör att kostnaderna kommer dra iväg ännu mer. Så tyvärr kommer jag inte kunna fixa denna utmaning.


    Dock om det handlade om innan glutenfritt skulle det inte vara några problem, jag testade att leva på det som fanns i frysen och bara kompletteringshandla till vår familj på fyra personer varvid två är laktosintoleranta och vi klarade oss då på ca 250 kronor per dag. 


    Lycka till!

  • gbgumman

    Ojoj räkna lite. Jag tyckte vi levde rätt snålt denna månad(jaja lite bio och restaurang och kläder blev det) landa på 566kr om dagen för fyra pers. Typ det dubbla.

  • Aniiee
    annika81 skrev 2015-05-02 14:32:42 följande:

    Jag är med!!! 
    1:a maj 0 kr
    2:a maj Mat 300 kr (2 vuxna och ett barn)


    Kul!

    Ska uppdatera själv:

    29/4
    Dagens budget: 0 kr (158-362= -204, så jag ligger 204 kr back)
    Använt: 307 kr
    Resultat: 0 Success/2 Fail

    30/4
    Dagens budget: 0 kr (158-(204+307)=-353 kr)
    Använt: 0 kr
    Resultat: Success 1/Fail 2

    1/5
    Dagens Budget: 0 kr (158-353=-195 kr ligger jag back idag)
    Använt: 22 kr
    Resultat: Success 1/Fail 3

    2/5 
    Dagens budget: 0 kr (158-195=-37 kr idag)
    Använt: 0 kr
    Resultat: Success 2/Fail 3

    Vem vet, handlar jag inget imorgon heller så ligger jag väl plus igen =)
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Bolaget

    Jag hänger med och börjar räkna från 1/5. Två personer =180 per dag. Avdrag räkningar 20 kr ger dagsbudget på 160 kr/dag

    1/5
    Dagens budget:160  kr
    Använt: 42 kr
    Resultat: +118
    1 Success/0 Fail 

    2/5
    Dagens budget: 278 kr  
    Använt: 112 kr
    Resultat:166
    2 Success / 0 Fail 

  • Aniiee
    Bolaget skrev 2015-05-02 22:28:06 följande:

    Jag hänger med och börjar räkna från 1/5. Två personer =180 per dag. Avdrag räkningar 20 kr ger dagsbudget på 160 kr/dag

    1/5
    Dagens budget:160  kr
    Använt: 42 kr
    Resultat: +118
    1 Success/0 Fail 

    2/5
    Dagens budget: 278 kr  
    Använt: 112 kr
    Resultat:166
    2 Success / 0 Fail 


    Välkommen =P

    Och Bravo!
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • lena j89

    2 vuxna (studenter) + 2 barn. Jag räknade ut att vår budget skulle bli 230/dag men det är ju typ redan vad jag har att göra av med, så pressar lite till och har 180/ dag. Börjar från 1:a maj (ny månad så enkelt att börja från)

    1/5

    Dagens budget 180

    Använt 82

    Resultat + 98

    1 success / 0 fail

    2/5

    Dagens budget 278

    Använt 0

    Resultat + 278

    2 succsess / 0 fail

    Vi ska köpa presenter och klippa oss i veckan så får hålla i plånkan ;)

  • Aniiee
    lena j89 skrev 2015-05-03 08:33:09 följande:

    2 vuxna (studenter) + 2 barn. Jag räknade ut att vår budget skulle bli 230/dag men det är ju typ redan vad jag har att göra av med, så pressar lite till och har 180/ dag. Börjar från 1:a maj (ny månad så enkelt att börja från)

    1/5

    Dagens budget 180

    Använt 82

    Resultat + 98

    1 success / 0 fail

    2/5

    Dagens budget 278

    Använt 0

    Resultat + 278

    2 succsess / 0 fail

    Vi ska köpa presenter och klippa oss i veckan så får hålla i plånkan ;)


    Trevligt! Och kul att du ger dig själv extra utmaning! Kör hårt!
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Bolaget

    3/5
    Dagens budget: 326 kr  
    Använt: 300 kr
    Resultat:26
    3 Success / 0 Fail 

    Där rök allt som var plus när jag behövde tanka bilen så jag kan köra till jobbet i veckan.
Svar på tråden Maj: Leva på 100 kronor om dagen.