• kattenjansson

    Snittas och har redan småbarn

    Inne  vecka 35, nästan bestämt mig för att det blir ett snitt. Förra förlossningen var fruktansvärd, tog jättelångtid, medtagen bebis och sugklocka med klipp. 


    Är rädd för att snittas också, ogillar sjukhusmiljö och allt vad som hör till. 


    Känns jobbigt att behöva vara vaken under hela förloppet, att inte bli sövd menar jag. 

    Har en 3 åring hemma och undrar lite hur det kommer att fungera efteråt. Ni som har småbarn vet ju att det oftast brukar vara fullt ös på dagarna. Inte som när man fick den första och man bara kunde sitta i soffan i sin lilla "bubbla"


    Kan man inte lyfta på flera veckor förrutom den nyfödda då?


    Man använder ju magen i så mycket mer än vad man tror, resa sig från en stol/ toaletten, sängen osv.  


    Jag undrar mest hur vardagen har fungerat efteråt för er och hur lång tid det tog innan ni började komma tillbaka?


    Kan ni även ge tips att tänka på inför OP, något ni önskade veta eller haft med er till sjukhuset. 


    Tack..

  • Svar på tråden Snittas och har redan småbarn
  • Donizetti

    Snittades med tvillingar när jag hade en 2,5-åring innan. Man hämtar sig förvånansvärt snabbt efter ett snitt upplevde jag, snabbare än efter en normalförlossning. Är snittad även med yngsta barnet och samma upplevelse där.

  • Glinda

    De första dagarna är man ju inte så rörlig men det blir snabbt bättre, och pappan är ju ledig i två veckor. När de två veckorna var över kände jag mig helt ok. Men jag lyfte inte äldste (som var tre år) på några månader efter snittet. Han var van vid att jag inte kunde lyfta under graviditeten så det var inga problem.

  • Trollmoran

    Har du fått möjlighet att välj snitt?

    Jag förlöstes med snitt för en dryg månad sedan (det upptäcktes på förlossningen, efter vattenavgång, att lillan låg i säte) och även om det var det sista jag ville är jag supernöjd

  • Isssan

    Jag snittades för exakt 1 vecka sedan och mår idag relativt bra. Fortfarande lite jobbigt att böja sig och värk i ryggen. Det värsta är nog min lilla 3 åring som vill att jag ska hjälpa henne med allt precis hela tiden och hon tycker inte att det duger när pappa vill hjälpa henne. Det väcker mycket känslor hos mig när jag inte kan vara där för henne på samma sätt. Att vara vaken under snittet är tycker jag det mest naturliga då jag fått höra alla mina barn komma till världen även om jag inte praktiskt sett det. Lycka till med din kommande skatt.

  • kattenjansson

    Tack för era svar, vet inte riktigt hur jag ska göra. 


    Många som redan snittats väljer att föda vaginalt nästa gång. Om det har med komplikationer att göra efter OP eller om det är för att man vill testa på och föda naturligt vet jag inte. 


    Tycker att man blir väldigt uppskrämd av vården gällande snitt liksom trådar där man har erfarenhet av snitt. 


    Vad hade ni valt om det var dags igen?

  • Donizetti

    Eftersom jag är snittad två gånger skulle jag inte ha något val, det skulle bli snitt igen eftersom livmodern blir lite svagare där snitten varit och kan brista vid en normalförlossning. Men jag skulle välja snitt ändå även om jag inte behövde. Lindrigare på alla sätt.

  • Semlan

    Jag hade super ont. Ont i ett halvår efter och även efter 2år nu så kan det ila hugga till vid snittet. Så för mig var det inte alls en positiv uppleveles förutom barnet då =) Har dock ingen vagina förlossning att jämför med.

  • Nawifa
    Semlan skrev 2015-04-28 16:24:19 följande:

    Jag hade super ont. Ont i ett halvår efter och även efter 2år nu så kan det ila hugga till vid snittet. Så för mig var det inte alls en positiv uppleveles förutom barnet då =) Har dock ingen vagina förlossning att jämför med.


    Vad konstigt, har du kollat upp det? Att man har ont någon vecka är normalt men inte i år. Om du inte har kollat upp smärtan så borde du göra det.
  • Nawifa

    Jag blev akut snittad med mitt tredje barn. Innan har jag haft två vaginalförlossningar. Jag tyckte att min första var en riktig mardröm och hade ångest över den länge efter, min andra var helt fantastisk både under och efter förlossningen. Mitt snitt blev väldigt plötsligt och akut i vecka 33 så det blir säkert inte alls likt ditt som kommer vara planerat, min moderkaka lossnade och därför hade dom väldigt ont om tid att få ut bebisen. Det tog mig lång tid att återhämta mig, längre än med någon av mina vaginal förlossningar, jag tyckte smärtan var betydligt värre efter snitt, men nu förlorade jag mycket blod också och allt blev väldigt fel. Jag tror jag kände smärtan väldigt starkt också eftersom vår dotter hamnade på neo och var väldigt sjuk till en början. Jag har hört ifrån andra att man återhämtar sig fortare än jag gjorde vid planerade snitt. Jag var på benen efter fem dygn, hade ont i magen ca 2-3 veckor sen blev det bra. Idag ett år senare är känseln borta vid ärret men annars märker jag inte av det :) jag lyfte inte min fyra åring de första 8 veckorna.

  • VB52015
    Donizetti skrev 2015-04-28 09:14:12 följande:

    Snittades med tvillingar när jag hade en 2,5-åring innan. Man hämtar sig förvånansvärt snabbt efter ett snitt upplevde jag, snabbare än efter en normalförlossning. Är snittad även med yngsta barnet och samma upplevelse där.


    Kan bara hålla med, för Mig gick läkningen bättre och fortare med snitt.
    2007 | 2013 | 2015
  • Donizetti
    Nawifa skrev 2015-04-29 20:31:36 följande:

    Jag blev akut snittad med mitt tredje barn. Innan har jag haft två vaginalförlossningar. Jag tyckte att min första var en riktig mardröm och hade ångest över den länge efter, min andra var helt fantastisk både under och efter förlossningen. Mitt snitt blev väldigt plötsligt och akut i vecka 33 så det blir säkert inte alls likt ditt som kommer vara planerat, min moderkaka lossnade och därför hade dom väldigt ont om tid att få ut bebisen. Det tog mig lång tid att återhämta mig, längre än med någon av mina vaginal förlossningar, jag tyckte smärtan var betydligt värre efter snitt, men nu förlorade jag mycket blod också och allt blev väldigt fel. Jag tror jag kände smärtan väldigt starkt också eftersom vår dotter hamnade på neo och var väldigt sjuk till en början. Jag har hört ifrån andra att man återhämtar sig fortare än jag gjorde vid planerade snitt. Jag var på benen efter fem dygn, hade ont i magen ca 2-3 veckor sen blev det bra. Idag ett år senare är känseln borta vid ärret men annars märker jag inte av det :) jag lyfte inte min fyra åring de första 8 veckorna.


    Jag åkte också på ett akutmottagningen i v32 med yngsta dottern, föreliggande moderkaka som lossnade. Kl 20. 13 togs hon ut på kvällen och redan kl 6 morgonen efter stapplade jag iväg stödd på droppställningen och smet förbi nattpersonalen och tog hissen ner till neonatalavdelningen. Men där tog det stopp, de ringde upp till BB och sa att ni har en mamma på rymmen här

    Det är så olika från person till person hur man återhämtar sig. Själv har jag bara positiva erfarenheter.
  • Donizetti

    "På ett akutmottagningen "? Goddag yxskaft, det är min mobil som skriver in ord hur som helst. Akutsnitt ska det vara

  • VB52015

    PS, jag ska snittas igen! Första kom vaginalt, klipptes, sugklocka, han satt fast ändå. Kom dock ut till slut, efter att två kvinnor pressat ut honom med yttre press från min mage och läkare använde sugklockan samtidigt. Akut ks andra gången, bästa jag varit med om. Kontrollerat, lugnt, behagligt och över på 30 minuter, uppsprättad och igensydd. Uppe på benen fort efteråt, åkte hem efter 12 h och tog min första promenad någon timme därpå. Det som gjorde ont i ryggen var där man gått in med bedövningen, man får som ett lokalt blåmärke i ryggen men jag hade bara ont dag tre, tog en alvedon o en promenad runt sjön, ca en mil. Blir snitt nu i juli, ser mycket fram emot det! Lycka till!!


    2007 | 2013 | 2015
  • Nawifa
    Donizetti skrev 2015-04-29 20:46:21 följande:
    Jag åkte också på ett akutmottagningen i v32 med yngsta dottern, föreliggande moderkaka som lossnade. Kl 20. 13 togs hon ut på kvällen och redan kl 6 morgonen efter stapplade jag iväg stödd på droppställningen och smet förbi nattpersonalen och tog hissen ner till neonatalavdelningen. Men där tog det stopp, de ringde upp till BB och sa att ni har en mamma på rymmen här smile1.gif

    Det är så olika från person till person hur man återhämtar sig. Själv har jag bara positiva erfarenheter.
    Ja det är nog väldigt olika och beroende på hur mycket komplikationer man råkar ut för. Jag hade omöjligt kunna lämna min säng, hade ett blodvärde på 40 och Fick 9 enheter med blod. Det berodde såklart inte heller på själva ingreppet utan på att moderkakan lossnade och orsakade kraftiga blödningar. Men vad roligt med en mamma på rymmen :) jag vet att jag såg mig själv springa ner till neo, men det tog några dagar innan jag kunde gå dit :)
  • Semlan
    Nawifa skrev 2015-04-29 20:23:58 följande:
    Vad konstigt, har du kollat upp det? Att man har ont någon vecka är normalt men inte i år. Om du inte har kollat upp smärtan så borde du göra det.
    Nej har dessvärre inte kollat upp det. Misstänker att dem har skurit genom nerver. Nu har jag dock inte känt av ärret på någon månad och ändå är jag gravid i v 31 nu. Jag har även fett som hänger över ärr kanten vilket jag aldrig förmodligen kommer få bort =/  
  • Donizetti
    Semlan skrev 2015-04-30 11:57:03 följande:

    Nej har dessvärre inte kollat upp det. Misstänker att dem har skurit genom nerver. Nu har jag dock inte känt av ärret på någon månad och ändå är jag gravid i v 31 nu. Jag har även fett som hänger över ärr kanten vilket jag aldrig förmodligen kommer få bort =/  


    Nej man får en liten kjol av extrafett eller extrahud som sitter över ärret. Men det sitter ju rätt schysst placerat så det syns inte under bikini. Men nerver skär man alltid igenom så fort man går igenom de olika hudlagren, det är oundvikligt. Har aldrig gjort det på människor men på djur eftersom det tillhör mitt arbete.
  • Evelinas

    Jag blev snittad med min första för 3 år sedan och väntar nu 2a barnet och väljer att försöka vaginalt just pga tiden efter snittet. Nu har jag inte något att jämföra med men med första kunde jag inte ens sitta på sängkanten förrän dag 3 och inte komma ur sängen förrän dag 4. Man ska inte lyfta mer än 5kg de första 2 månaderna och vara försiktig med att använda bukmuskulaturen. Jag åt smärtlindring 6 månader efteråt. Amningen strulade också som sjutton vilket tyvärr är vanligare vid snitt.
    Så för mig känns det inte som ett alternativ när jag har en 3-åring hemma. Jag hoppas att jag ska repa mig fortare efter en vaginal förlossning.
    Men alla har det inte som mig efter ett snitt, men som regel tar det längre tid för kroppen att repa sig, det är ändå en stor bukoperation, även om den är vanlig och okomplicerad för det mesta.

  • anonymRA

    Jag snittades akut med mitt första barn. Fick vara vaken under snittet. Det tyckte jag var skönt, för då kunde jag höra när bebisen kom ut. Tycker att snittet gick jättebra och jag var uppe och duschade samma dag som jag gjort snittet. Enda nackdelen var väl att man inte får lyfta tungt på så lång tid. Är nu i v 28 med andra barnet och kommer nog välja att föda vaginalt, mest för att jag vill testa det.

  • Semlan
    Donizetti skrev 2015-04-30 12:09:37 följande:
    Nej man får en liten kjol av extrafett eller extrahud som sitter över ärret. Men det sitter ju rätt schysst placerat så det syns inte under bikini. Men nerver skär man alltid igenom så fort man går igenom de olika hudlagren, det är oundvikligt. Har aldrig gjort det på människor men på djur eftersom det tillhör mitt arbete.
    Jo men det är inte snyggt även om det går att dölja =/ 
    Ja det är klart, men menade om de skurit genom känsligare nerver eller något som gjort att jag haft ondare. 
Svar på tråden Snittas och har redan småbarn