• Anonym (Lisa)

    Igångsättning pga depression?

    Jag är i vecka 34+3 idag, andra barnet.

    För drygt 3 veckor sen kraschade allt. För två veckor sen fick jag träffa läkare och psykolog som konstaterade depression och sjukskrev mig fram till förlossning.

    Mår dåligt, vissa dagar tar jag mig knappt upp ur sängen.

    Jag är livrädd för att inte kunna ta till mig barnet.

    Trots att det var planerat har jag haft svårt att ta till mig graviditeten, mycket obearbetade känslor från tidigare då vi förlorade ett barn.

    Just nu sköter min man allt, hushåll, barn, ja allt.

    Jag vill verkligen inte må så här längre och både jag själv och psykologen tror att depressionen är triggad av hormonerna.

    Min barnmorska sa sist att vi ska lägga upp en plan för att klara slutet av den här graviditeten. Jag har fått tätare träffar med henne samt kuratorkontakt 1 gång/ vecka fram till förlossningen.

    Är det någon som blivit igångsatt före BF pga depression (inte typ "less på att vara gravid" utan konstaterad depression)?

    Hur tidigt och hur gick det sen?

    Anknytning, amning mm?

  • Svar på tråden Igångsättning pga depression?
  • Långbenopluto

    Nej, man får inte igångsättning när mammans hälsa är påverkad, bara när fostrets hälsa är påverkad.

    Dessutom är det bra om du får behandling och mår så bra som möjligt innan barnet kommer så du och babyn får så bra anknytning som möjligt.

    Lycka till!

  • Anonym (Lisa)

    Då både jag själv och psykologen är övertygade om att depressionen är hormonellt triggad, pga att jag aldrig haft några psykiska besvär tidigare, och läkaren valde att inte starta behandling (medicinsk som är "rutin") pga att det är så få veckor kvar borde det ju vara idé att starta upp förloppet lite tidigare istället för att låta mig sjunka längre ner i min depression?

  • Långbenopluto
    Anonym (Lisa) skrev 2015-04-28 12:04:11 följande:

    Då både jag själv och psykologen är övertygade om att depressionen är hormonellt triggad, pga att jag aldrig haft några psykiska besvär tidigare, och läkaren valde att inte starta behandling (medicinsk som är "rutin") pga att det är så få veckor kvar borde det ju vara idé att starta upp förloppet lite tidigare istället för att låta mig sjunka längre ner i min depression?


    Det här kan du bara diskutera med dina läkare....
  • Anonym (.........)

    Jag har blivit igångsatt 37+0 med andra barnet, och 36+3 med tredje barnet.


    Hade en jobbig 1a förlossning med förlossningsdepression och svårt att ta mig till den lille. (Föddes 40+1) Därtill har jag varit utsatt för övergrepp. Jag fick suicidtankar och behövde kontrollera förlossningarna.


    2a barnet (37+0) Gått upp 14 kg. Allt gick bra. Förlossningen tog 7 timmar och hen vägde 3.4 kg. Gick bra med anknytning, ammade direkt och 2 år framåt.


    3e barnet (36+3) Jag hade gått upp 30 kg, mådde sjukt dåligt. Förlossningen tog 2½ timme. Gick för fort men bra. Hen vägde 2.5 kg. Funkade inte med amningen och lilten blev slö ofta första tiden. När amningen väl kom igång var den mest påfrestande. Därpå följde svår kolik som påverkat anknytningen. Slutade amma vid 9 mån. Liten är nu 1½ och jag har fortfarande vissa svårigheter där pga vår tuffa start. Nyligen inskolat på förskolan vilket blivit vår räddning för att ha ork att jobba med relationen.

  • Anonym (Lisa)

    Tack för ditt svar!

    Jag ska träffa barnmorskan imorgon och hoppas att vi ska kunna lägga upp en plan för att klara resterande tid.

    Egentligen vill jag ju helst få "njuta" och vara glad och ta vara på sista tiden som gravid men det går helt enkelt inte :(

    Är det från v 37 barnet räknas som "fullgånget"?

  • Anonym (jag)

    Jag blev igångsatt i vecka 38 med andra. Jag hade fått förlossningsdepression med första, men det hade gått om under andra graviditeten. Men mot slutet sjönk humöret som en sten i vatten, och jag pratade med en läkare och bad om igångsättning pga depression. Jag fick svaret att det beror på om kroppen är redo, annars vill de inte lägga igång. Som tur hade jag redan börjat öppna mig, så några dagar efteråt blev jag igångsatt. 

  • Anonym (j)
    Anonym (.........) skrev 2015-04-28 12:07:00 följande:

    Jag har blivit igångsatt 37+0 med andra barnet, och 36+3 med tredje barnet.


    Hade en jobbig 1a förlossning med förlossningsdepression och svårt att ta mig till den lille. (Föddes 40+1) Därtill har jag varit utsatt för övergrepp. Jag fick suicidtankar och behövde kontrollera förlossningarna.


    2a barnet (37+0) Gått upp 14 kg. Allt gick bra. Förlossningen tog 7 timmar och hen vägde 3.4 kg. Gick bra med anknytning, ammade direkt och 2 år framåt.


    3e barnet (36+3) Jag hade gått upp 30 kg, mådde sjukt dåligt. Förlossningen tog 2½ timme. Gick för fort men bra. Hen vägde 2.5 kg. Funkade inte med amningen och lilten blev slö ofta första tiden. När amningen väl kom igång var den mest påfrestande. Därpå följde svår kolik som påverkat anknytningen. Slutade amma vid 9 mån. Liten är nu 1½ och jag har fortfarande vissa svårigheter där pga vår tuffa start. Nyligen inskolat på förskolan vilket blivit vår räddning för att ha ork att jobba med relationen.


    Gick du i någon behandling mellan graviditeterna?Och varnade inte läkarna för att skaffa fler barn p.av dina jobbiga graviditeter.
  • mamaG
    Tines skrev 2015-04-28 11:49:28 följande:
    Nej, man får inte igångsättning när mammans hälsa är påverkad, bara när fostrets hälsa är påverkad.

    Dessutom är det bra om du får behandling och mår så bra som möjligt innan barnet kommer så du och babyn får så bra anknytning som möjligt.

    Lycka till!



    Det där stämmer inte. Jag fick igångsättning sist pga min ohälsa (foglossning och antågande depression) och kommer att få det även den här gången.
  • Anonym (Lisa)

    Okej! Får hoppas kroppen är redo så snart som möjligt då :/

    Förra graviditeten hade jag börjat öppna mig redan 3 veckor innan barnet kom. (Inte mycket men)

Svar på tråden Igångsättning pga depression?