• FabulousMom

    vad gör era barn som inte går på fritids?

    Hej,

    I sommar ska mina pojkar få ett syskon, vilket betyder att 7åringen inte kommer att gå på fritids mer då jag är föräldraledig. Min son älskar fritids och nu behöver jag inspiration med att fylla tiden med annat. Han kommer att vara hemma från 13 varje dag. En dag i veckan är det tänkt att han ska gå på simskola, men annars då?

    När han blir uttråkad så bråkar han mest med sin lillebror och oss föräldrar, den här åldern har kommit med en "härlig" attityd och det bästa sättet att undvika detta är att ha strukturerade, välplanerade dagar då han vet vad som ska hända. Just nu är det svårt eftersom vi föräldrar jobbar mycket varierade tider, så detta blir en chans att få skapa en ny vardag.

    Så, vad gör ni andra? Lite dötid behöver alla barn, men jag känner att det kommer vara svårt att fylla dagarna då jag kommer att vara ensam det mesta av tiden med 3 barn.


    - Pojke 2008 - Pojke 2013 - Bebis 2015 -
  • Svar på tråden vad gör era barn som inte går på fritids?
  • sotoo

    Men tror du inte att det löser sig? Mina barn är hemma, de är 9 och 7 nu och de brukar hitta på saker, visst bråkar de ibland men ofta leker de själva med eller gör nåt med mig. Det kan väl inte vara sämre att vara hemma än att vara på fritids?

  • Alexi

    Men ska du inte se till att han får rätten att gå på fritids? Jag har hört så många vars barn känner sig utanför som inte går där att hade jag varit i den situationen hade jag löst det. Sen behöver ju barnet inte gå där varje dag eller till kl 16 varje dag för det utan just bara att ha möjligheten, kunna vara med på utflykter, leka klart osv.

  • jenny99

    Min dotter tog alltid med 1-2 vänner efter skolan,så ensam var hon inte.Hon gick inte på fritids och jag pratade med dotterns vänners föräldrar så jag meddelade i förväg bara om vi ville ta hen deras barn.Detta uppskattades mycket.Så var det på dagis med.Min dotter hade korta/lediga dagar,då följde ofta en kompis med hem.Detta var enkelt och smidigt och föräldrarna blev väldigt glada.

  • Flickan och kråkan

    Jag har också tre barn. Har en 7-åring i ettan som aldrig har gått på fritids och en 6-åring som inte kommer att gå på fritids nästa höst i alla fall. Går 15-timmars förskola nu. De leker med kompisar - det finns fler som går hem tidigt (någon mer har småsyskon, några har föräldrar som jobbar mycket hemma etc etc), eller tar med kompis hem. De leker själva. De går på aktiviteter. Gör läxor. Äldsta kan tänka sig att gå till fritids till 14 som han säger, när vi båda jobbar, men mer än så vill han inte gå: "Då hinner man ju ingenting" :D. 

  • Penida

    Ett av våra barn gick inte på fritids under en kortare period, jag hade dock ett val i detta och lät henne därför börja senare. Vår yngsta har alltid fått gå något. När hon inte gick tjatades det om att gå på fritids;) Nej men för att vara allvarlig så var hon på riktigt ledsen och kände sig utanför, det är inte positivt men här är fritidsverksamheten rätt starkt kopplad till skolan och det sociala och barn som inte går (vet fler än mitt) hamnar lätt utanför. Det behöver ju inte bli så för er..
    Finns det möjlighet kan ni kanske ta med en kompis med er hem efter skolan ibland? Kanske finns det fler föräldralediga eller som av annan anledning ej har fritids som ni kan umgås med något? Har han några intressen? Leka själv med saker han tycker om? Slappa behöver de ju med.


    Avskyr CIO-metoder
  • FabulousMom

    Tack för era svar, det ger mig en del att fundera på.

    Förhoppningsvis löser det sig, men jag vill inte behöva hantera en stressig vardag med en nyfödd och en-två understimulerade barn om det går att planera sig ur. Bara nu ser jag ju att hans första taktik är att bete sig illa, ta lillebrors leksaker, kasta saker, skrika och vråla och trigga igång utbrott hos sin lillebror och även trigga mig. Detta undviks till 95% om vi bara har nån aktivitet planerad.

    Jag har planerat framåt så gott jag kan med kompisträffar, simskola, små vardagsutflykter till bibliotek eller lekplatser, men är fortfarande intresserad av att höra hur andra gör. Det är ändå många dötimmar det handlar om.


    - Pojke 2008 - Pojke 2013 - Bebis 2015 -
Svar på tråden vad gör era barn som inte går på fritids?