• Anonym (nyfiken)

    Psykoterapins mekanismer – jag vill veta mer

    Går i terapi hos en bra psykolog sedan drygt ett år. Har tidigare gått hos ett antal där det aldrig riktigt klickat. Så det känns så skönt att ha hittat rätt nu. Vi är något på spåren. Eftersom jag är nyfiken av mig så funderar jag kring vad det är som gör att jag trivs så bra med den här perosnen. Älskar hans sätt att ställa exakt rätt frågor, ta upp rätt saker vid rätt tillfälle, för det mesta. han pratar ibland om sig själv, och jag funderar på vilken roll det har i terapin.

    Nu har jag börjat söka på nätet efter information om terapi och även litteratur. Jag vill först vad som ligger bakom den där spänningen som kan uppstå i ett rum, att man är darrig på väg därifrån.

    Någon som förstår vad jag menar?

    Läser möjligen någon psykolog/terapeut som kan berätta mer om hur ni psykoterapeuter tänker. Eller finns det fler som analyserar som jag?

    Jag går i relationellt inriktad psykoterapi.

  • Svar på tråden Psykoterapins mekanismer – jag vill veta mer
  • Anonym (Plutt)

    Läser inte till psykolog men är intresserad av psykologi, så gör en gissning...

    kan det handla om en sexuell attraktion (inte ovanligt att det yttrar sig så i terapi) som uppstår av att bli sedd, lyssnad på och bemött med empati och nyfikenhet?

  • Anonym (nyfiken)

    Nu var det ju här jag frågade... Och ni som läser, hade ni vågat ta upp det? Jag vågar inte, hu vad läskigt...

    Och nej jag är rätt säker på att det inte handlar om sexuell attraktion även om jag förstår att det är lätt att dra den slutsatsen...

  • Anonym (Plutt)
    Anonym (nyfiken) skrev 2015-05-06 18:29:46 följande:

    Nu var det ju här jag frågade... Och ni som läser, hade ni vågat ta upp det? Jag vågar inte, hu vad läskigt...

    Och nej jag är rätt säker på att det inte handlar om sexuell attraktion även om jag förstår att det är lätt att dra den slutsatsen...


    Jag uttryckte mig rätt fel där faktiskt. Jag tror att den sospänningen som du upplever kan vara vanlig iom att du blir besvarad på ett sätt du kanske inte är van vid och som du saknat. För vissa kan det gå över till något som liknar en sexuell spänning. men förstår att det inte är så för dig.
Svar på tråden Psykoterapins mekanismer – jag vill veta mer