• fruw

    Mattehjälp sökes (matte2a)

    Har börjat läsa upp matten för att få behörighet till universitet, grejen är att jag jobbar heltid och har barn så det är självstudier som gäller och ingen i min närhet har läst denna matten och kan hjälpa mig. Söker någon som "kan" denna matten och som kan stötta mig när jag kör fast ;) tack på förhand

  • Svar på tråden Mattehjälp sökes (matte2a)
  • MammaKajsa

    Jag sitter också hemma och ska plugga in Matte2, fast jag har turen att ha ett man som är matte-snille. Har du några frågor så posta dom här så kan jag fråga honom om det är nåt jag själv inte har läst än.

    Annars kan jag tippsa om youtube, det finns HUR många filmer som helst där med bra mattelärare som förklarar jättepedagogiskt.

    Lycka till!  

  • fruw

    Hej! Har haft problem med appen. Men skulle du kunna förklara lite fint hur man löser tal 1176 c? Hittar ingen bra förklaring någonstans ????

  • MammaKajsa

    Hej fru w

    Har varit upptagen hela kvällen och såg inte din fråga förrän nu.
    Du har säkert löst det själv, men jag skriver ändå uti fall  

    Ekvationer löser man ju genom att alltid hålla jämnvikt på bägge sidorna om likamedtecknet. Oavsett vad man gör på ena sidan måste man göra det på andra sidan också.

    Vill vi ju få reda på värdet av X och vi utgår från:

    5,8/X - 62 = - 4
    För att få bort minus 62 i vänster led lägger vi till 62 (-62+62=0). Men om vi lägger till 62 i vänster led måste vi göra det i höger led också. Då får vi:

    5,8/X - 62 + 62 = - 4 + 62
    räknar vi ut det så blir det bara det här kvar  
    5,8/X = 58

    Och vi vill ju få x kvar ensamt på ena sidan så då tar vi och multiplicerar med x i bägge leden och då blir det  
    5,8 = 58 x

    och till slut så delar vi med 58 för att få x ensamt. 
    5,8/58 = 0,1

    Lösningen är alltså:  x = 0,1

    Bifogar en bild på mina kråkfötter  

  • fruw

    Jag hann äntligen sätta mig med matten nu ikväll men körde direkt fast på 1177. C och D. Har du lust att förklara snälla?

  • MammaKajsa

    Hej igen fru w

    Såg nu att jag pinsamt nog hade svarat dig på fel fråga...  

    Men här kommer två nya bilder på lösningarna på talen.

    Börja med att multiplicera bort parenteserna, sen förenklar du talet och sen löser du ut det!
      
    Själv ska jag ha Nationella prov i morgon bitti (fast i matte 1 som jag läste innan Matte 2) Så för en gångs skull ska jag gå och lägga mig före elva
    Önska mig lycka till  

  • fruw

    Tusen tack för hjälpen! Så vänligt! Lycka till idag. Det fixar du galant. Kram

  • MammaKajsa

    Går det bra för dig med matten fru W?
    Själv ska jag iväg på Nationella provet imorgon och är riktigt nervös.
    Hoppas att det går bra

Svar på tråden Mattehjälp sökes (matte2a)