• Malinnkpg

    Dumpad på BF

    Jag är beräknad att föda idag, och idag kläcker min sambo ur sig att han inte känner som han ska men har inte velat säga något för han vill vara med på förlossningen..

    Vad gör man nu? Vi bor tillsammans i en lägenhet som han står på så det är ju jag som får flytta.

    Jag lär inte hinna få något eget boende innan bebisen kommer så jag antar att jag får flytta hem till mina föräldrar.

    Jag är så krossad att jag inte kan tänka klart. Har hållt mig från cigg under hela graviditeten men har nu kedjerökt ett halvt paket.

    Någon annan som suttit/sitter i den här situationen? Fick han vara med på förlossningen? Vara delaktig sen? Jag vet inte vad jag ska ta mig till riktigt eller vart jag ska ta vägen..

  • Svar på tråden Dumpad på BF
  • zemer

    1. Han kan inte bara slänga ut dig om du står skriven på adressen. Du har i alla fall 3 månader på dig.

    2. Om han ska va med på förlossningen kan bara du bestämma. Jag är gravid i v.18 med vårt andra barn. Mannen flyttar ut i helgen. Men han kommer va med under förlossningen. Jag känner att det är hans barn också och jag tänker inte hindra honom från att se sitt barn föddas.

    3. Självklart ska han vara delaktig efter födseln. Ert barn har rätt till båda sina föräldrar. Er relation spelar ingen roll, eller jo ni måste samarbeta och komma överens för barnets skull. Barnets bästa är det som är viktigast. Även om du väljer att inte ge honom halva vårdnaden så kommer han alltid ha rätt till umgänge.

    Sen så beklagar jag. Aldrig kul att bli lämnad men detta är ju ännu värre.

  • Malinnkpg
    zemer skrev 2015-04-30 20:17:08 följande:

    1. Han kan inte bara slänga ut dig om du står skriven på adressen. Du har i alla fall 3 månader på dig.

    2. Om han ska va med på förlossningen kan bara du bestämma. Jag är gravid i v.18 med vårt andra barn. Mannen flyttar ut i helgen. Men han kommer va med under förlossningen. Jag känner att det är hans barn också och jag tänker inte hindra honom från att se sitt barn föddas.

    3. Självklart ska han vara delaktig efter födseln. Ert barn har rätt till båda sina föräldrar. Er relation spelar ingen roll, eller jo ni måste samarbeta och komma överens för barnets skull. Barnets bästa är det som är viktigast. Även om du väljer att inte ge honom halva vårdnaden så kommer han alltid ha rätt till umgänge.

    Sen så beklagar jag. Aldrig kul att bli lämnad men detta är ju ännu värre.


    Vi bodde tidigare i hans 2a men har precis flyttat in i vår gemensamma 3a och jag har inte gjort adressändring än. Så jag måste flytta.

    Jag vet inte hur han skulle kunna vara ett stöd för mig på förlossningen så jag tror inte att jag kommer vilja ha honom där.

    Jag skulle ju aldrig neka honom barnet, men jag menar rent praktiskt, jag kommer amma och han kan ju inte riktigt göra det. Jag vill inte heller lämna min nyfödda över nätter osv herregud det här är ju inte alls vad jag tänkt mig. Jag känner mig så jävla maktlös.

    Det är nu jag måste vara som starkast för att klara mig igenom det här psykiskt och kämpa på för att allt ska bli så bra som möjligt för min bebis men allt jag vill göra är att lägga mig i fosterställning och tycka synd om mig själv.
  • Almina

    Usch, stackare! Jag har ingen egen erfarenhet, men såhär tänker jag spontant: Jag förstår att det är svårt att tänka klart just nu. Jag förstår också att det känns tufft att det snart kommer en bebis som ni inte kommer ta hand om tillsammans på det sätt som (i alla fall du) tänkt. Jag förstår också att det känns tufft att i över huvud taget behöva samarbeta med någon som svikit dig så. Men för bebisens skull så tänker jag att det bästa är att pappan får en chans att få en bra anknytning till bebisen. Det bör ju då handla om att du och bebisen träffar pappan tillsammans, på dagtid. Att lämna bebisen över natten till pappan tänker jag får vänta tills du har slutat amma. Men också tills bebisen och pappan fått en bra anknytning. Men exakt hur ni vill ha det får ju du och pappan försöka komma överens om. Har han sagt något om hur han har tänkt sig umgänget? Om ni inte kan komma överens kan man ju också få hjälp av familjerätten.

  • anikiz

    Förstår att du är ledsen och besviken på din partner, men varför låter du det gå ut över bebisen genom att röka? Riktigt dumt.

  • Malinnkpg
    Almina skrev 2015-04-30 21:14:39 följande:

    Usch, stackare! Jag har ingen egen erfarenhet, men såhär tänker jag spontant: Jag förstår att det är svårt att tänka klart just nu. Jag förstår också att det känns tufft att det snart kommer en bebis som ni inte kommer ta hand om tillsammans på det sätt som (i alla fall du) tänkt. Jag förstår också att det känns tufft att i över huvud taget behöva samarbeta med någon som svikit dig så. Men för bebisens skull så tänker jag att det bästa är att pappan får en chans att få en bra anknytning till bebisen. Det bör ju då handla om att du och bebisen träffar pappan tillsammans, på dagtid. Att lämna bebisen över natten till pappan tänker jag får vänta tills du har slutat amma. Men också tills bebisen och pappan fått en bra anknytning. Men exakt hur ni vill ha det får ju du och pappan försöka komma överens om. Har han sagt något om hur han har tänkt sig umgänget? Om ni inte kan komma överens kan man ju också få hjälp av familjerätten.


    Han skickade det här på sms när han var på jobbet och har inte kommit hem efter det. Jag vägrar ta en sån här diskussion via sms så exakt hur han tänker är väldigt luddigt.

    Jag kan inte säga att jag är super förvånad då jag självklart känt något i luften men att få ett sms såhär och på just den här dagen hade jag inte väntat mig. Han är 32 så det är ingen ungdom vi pratar om, men tydligen inte man nog att berätta det här på ett värdigt sätt.

    Jag känner att han får vara delaktig om han vill, såklart. För barnets skull. Jag kommer inte att göra något för att sabba relationen mellan dom, men jag är så sjukt besviken på honom.

    Jag hade ju absolut inte trott att jag skulle sitta i den här situationen. Jag kommer ju få dra hela lasset själv, alla nätter och allting, satan så sjukt allting känns.
  • Malinnkpg
    anikiz skrev 2015-04-30 21:32:04 följande:

    Förstår att du är ledsen och besviken på din partner, men varför låter du det gå ut över bebisen genom att röka? Riktigt dumt.


    Jag vet! Jag vet! Det första jag gjorde var att ta en cigg, sen kunde jag inte sluta. Har inte tagit någon mer nu. Jävligt dumt..
  • Sorkan

    Ts, fy fan! Stackars dig.

    Men om ni skaffat lägenheten för att bo där tillsammans så gäller sambo-lagen. Då har du rätt till halva lägenheten.

    Om jag vore du skulle jag kontakta juridisk hjälp på måndag. En del advokatbyråer har fri konsultation över telefon om du ringer någon som har hand om familjerätt (tror det heter så).

    Du kan även vända dig till kommunen som bruka erbjuda kostnadsfri juridisk rådgivning i vissa fall.

    Annars, kolla familjerätten. De vet vad du har för rättigheter.

    Skriv inte på några papper eller flytta ut. Jag är rätt övertygad om att du har god chans till besittningsrätt på lghten eftersom du behöver den bäst. Alt kan du ha rätt att kräva att den ska bytas mot två lägenheter varav du får en.

    Kolla mina tips, och ta hand om dig!

  • Drottningen70
    zemer skrev 2015-04-30 20:17:08 följande:

    1. Han kan inte bara slänga ut dig om du står skriven på adressen. Du har i alla fall 3 månader på dig.

    2. Om han ska va med på förlossningen kan bara du bestämma. Jag är gravid i v.18 med vårt andra barn. Mannen flyttar ut i helgen. Men han kommer va med under förlossningen. Jag känner att det är hans barn också och jag tänker inte hindra honom från att se sitt barn föddas.

    3. Självklart ska han vara delaktig efter födseln. Ert barn har rätt till båda sina föräldrar. Er relation spelar ingen roll, eller jo ni måste samarbeta och komma överens för barnets skull. Barnets bästa är det som är viktigast. Även om du väljer att inte ge honom halva vårdnaden så kommer han alltid ha rätt till umgänge.

    Sen så beklagar jag. Aldrig kul att bli lämnad men detta är ju ännu värre.


    Att man lyckad komma med så många felaktiga råd i ett enda inlägg.
  • Almina
    Malinnkpg skrev 2015-04-30 21:33:46 följande:

    Han skickade det här på sms när han var på jobbet och har inte kommit hem efter det. Jag vägrar ta en sån här diskussion via sms så exakt hur han tänker är väldigt luddigt.

    Jag kan inte säga att jag är super förvånad då jag självklart känt något i luften men att få ett sms såhär och på just den här dagen hade jag inte väntat mig. Han är 32 så det är ingen ungdom vi pratar om, men tydligen inte man nog att berätta det här på ett värdigt sätt.

    Jag känner att han får vara delaktig om han vill, såklart. För barnets skull. Jag kommer inte att göra något för att sabba relationen mellan dom, men jag är så sjukt besviken på honom.

    Jag hade ju absolut inte trott att jag skulle sitta i den här situationen. Jag kommer ju få dra hela lasset själv, alla nätter och allting, satan så sjukt allting känns.


    Oj, jag förstår verkligen att du är besviken även på hans sätt att göra slut!

    Skulle du ha råd att ha kvar lägenheten själv? Skulle du vilja det? Är det en hyresrätt eller bostadsrätt?
  • Malinnkpg
    Sorkan skrev 2015-04-30 21:35:51 följande:

    Ts, fy fan! Stackars dig.

    Men om ni skaffat lägenheten för att bo där tillsammans så gäller sambo-lagen. Då har du rätt till halva lägenheten.

    Om jag vore du skulle jag kontakta juridisk hjälp på måndag. En del advokatbyråer har fri konsultation över telefon om du ringer någon som har hand om familjerätt (tror det heter så).

    Du kan även vända dig till kommunen som bruka erbjuda kostnadsfri juridisk rådgivning i vissa fall.

    Annars, kolla familjerätten. De vet vad du har för rättigheter.

    Skriv inte på några papper eller flytta ut. Jag är rätt övertygad om att du har god chans till besittningsrätt på lghten eftersom du behöver den bäst. Alt kan du ha rätt att kräva att den ska bytas mot två lägenheter varav du får en.

    Kolla mina tips, och ta hand om dig!


    Vi hyr lägenheten privat av hans arbetsgivare och lägenheten är på hans jobb så jag är rätt körd när det gäller boendet. Han ringde nyss och sa att han kommer hem om en halv timme så jag ska ta honom då.

    Vi får se hur allting löser sig med boende, men jag har världens bästa föräldrar som alltid ställer upp och har väldigt bra kontakter vad gäller boende så jag kommer att hitta något nytt snart, men jag har börjat känna värkar nu ikväll så jag är livrädd att bebisen kommer nu. Väldigt olägligt fast ändå så välkommen.
  • nevermind
    Drottningen70 skrev 2015-04-30 21:39:05 följande:
    Att man lyckad komma med så många felaktiga råd i ett enda inlägg.
    ??
  • Djävulens Högra Hand
    Drottningen70 skrev 2015-04-30 21:39:05 följande:
    Att man lyckad komma med så många felaktiga råd i ett enda inlägg.

    Vet inte men jag kan då tycka att om man ser uppenbara brister eller felaktigheter i någons inlägg kan man väl ipplysa om vad som är fel och ta en diskussion därifrån istället för att just skriva det du skrev. Så vad är fel och vad är rätt?
  • Malinnkpg

    Nu har värkarna satt igång ordentligt och vattnet gick precis, även börjat blöda en del. Fan vilken tajming

  • Sorkan

    Ts hoppas din förlossning går bra! Skönt att du har dina föräldrar mitt i det här kaoset. Om du orkar och vill får du gärna berätta hur det går för dig.

    Heja dig!

  • zemer
    Drottningen70 skrev 2015-04-30 21:39:05 följande:

    Att man lyckad komma med så många felaktiga råd i ett enda inlägg.


    Då får du gärna tala om vad som är fel?
  • mortilltre

    Skickar en jättevarm kram till dej Ts!! Försök att fokusera på den som verkligen betyder ngt nu. Den lill* som är på väg. DU är så mkt STARKARE än du tror!! Pok.

Svar på tråden Dumpad på BF