• Anonym (Bonusmamman)

    Vad kan era 7-åringar?

    Jag kan börja med att jag förstår att barn är individuella och alla lär sig i sin egen takt. Dock tror jag också mycket hänger på föräldrarna. Vi märker stor skillnad på bonus första dagen hon kommer då hon blir ganska servad av sin mamma.
    Exempelvis lärde vi henne torka sig efter nr2 på toa för ett år sen (började träna inför förskoleklass-starten) vilket gick fort. Hon har sen dess torkat sig själv när hon är här, hos mamma blir hon torkad av henne.
    Knyta skor och knäppa bilbälte lärde hon sig för cirka 2 år sen. (Självklart är vi med och kollar så bältet klickar och att hon drar åt det). Även detta gör mamman åt henne.
    Sedan något år sen har hon sköljt med vatten själv i duschen men vi hjälpte med själva schamponeringen. Sen några månader tillbaka fixar hon även det galant: schamponerar, har i balsam och tvättar kroppen och sköljer själv. Dock vägrar hon vara i badrummet själv så man får sitta och hålla sällskap under tiden. Hos mamma duschar mamman henne.
    Borsta tänder samma sak - här gör hon själv. Har gjort i 3 år. Hos mamma gör mamma det på henne fortfarande.
    Fortfarande när frukosten dukas fram får man påminna att hon kan börja bre sin smörgås, hon sitter och väntar på att man ska göra det åt henne.... nånting som vi inte gjort på vääldigt länge.

    Jag tycker det här är ganska 'basic' grejer som en sju åring borde klara av utan problem, eller hjälper ni också erat barn med det här? Är det vi som har höga krav på henne?

  • Svar på tråden Vad kan era 7-åringar?
  • Mother of 4

    Har två st sjuåriga killar, de duschar och tvättar håret själv utan att man sitter med. De gör frukost själva, de kan värma mat i micron.

    De har torkat sig själva sen de var knappt 5 år.

    Borsta tänderna gör vi på de varje kväll för att vi är noga. Det fortsätter vi med några år till. På morgonen borstar de själva.

  • Erizajo

    Min sjuåring gör också allt som du skriver, kan borsta tänderna på henne ibland så jag vet att det blir ordentligt gjort.

  • Påven Johanna

    Tur att ungarna får bonusmammor så att det blir folk av dem. De beter sig ju alltid så efterblivet annars. Inte mina dock, de har alltid varit kompetenta på alla de sätt. Mer än mina egna faktiskt, och då är ändå mina väldigt duktiga. Men vi är visst undantaget som bekräftar regeln. 

  • Anonym (bm)

    Tycker väl att en sjuåring ska klara av det du beskriver, hon måste ju gå i skolan och då måste hon ju klara av mycket av det här själv...

  • Anonym (Bonusmamman)
    Påven Johanna skrev 2015-05-02 22:17:13 följande:

    Tur att ungarna får bonusmammor så att det blir folk av dem. De beter sig ju alltid så efterblivet annars. Inte mina dock, de har alltid varit kompetenta på alla de sätt. Mer än mina egna faktiskt, och då är ändå mina väldigt duktiga. Men vi är visst undantaget som bekräftar regeln. 


    Vaknat på fel sida idag?

    Jag känner knappt någon med barn i samma ålder, bara min syster vars barn kunde allt sånt här för länge sen själv. Undrar vad det kommer sig att mamman i vårat fall håller på så här, om man kanske bara glömmer som mamma att barnet faktiskt växer eller om man bara känner stort behov som mamma att hela tiden hjälpa och hjälpa. Eller om det är vanligare än jag tror helt enkelt att barn har det här behovet av hjälp, isåfall är det ju vi som gör fel och måste backa.
  • Anonym (karies)

    Borstat tänderna själv sen hon var fyra år? Det låter inte alls bra. (För tänderna!)

  • Anonym (Tänder)

    Nu ska ju barn inte borsta själv förrän vid 12år.

    Så vad barn kan själv och ska göra själv är skilda saker.

    Jag sätter fast min 6åring fast hon kan själv. Men jag vill , för att jag bryr mig.

  • Flickan och kråkan
    Anonym (Tänder) skrev 2015-05-03 00:26:54 följande:

    Nu ska ju barn inte borsta själv förrän vid 12år.

    Så vad barn kan själv och ska göra själv är skilda saker.

    Jag sätter fast min 6åring fast hon kan själv. Men jag vill , för att jag bryr mig.


  • Flickan och kråkan

    TS, sedan är barn olika. Jag har en 6-åring som alltid velat göra allt själv och en 7-åring som alldeles väldigt gärna vill bli servade. Klart att hon tycker att det är mysigt om ni gör frukost. Har ni hört från skolan att hon inte klarar av maten, toabesök etc?

  • BeanBag

    Vår sjuåring kan det du räknar upp och har klarat det i flera år. Men borstar tänderna hjälps vi åt med i några år till.

Svar på tråden Vad kan era 7-åringar?