• fredrikerika

    Stark bebis

    hej. ny på detta forum. men känner att jag måste kolla med andra föräldrar om deras barn. 
    har en son här hemma som är snart 7 månader. det jag funderar på är om han är ovanligt tidigt och stark för sin ålder? 
    som sagt så är han snart 7 månader och han är uppe och går för fullt efter möblerna(inga problem att hålla på så över 30min), men han har en lära gå vagn som han lyfter(inte släpar) runt i en hand och det har jag reagerat på. tycker att den ska vara för stor för att han ska orka det. har läst nått om att dom ska börja mer med dessa grejer då dom är fram mot 12månader, det är ju 5månader dit. så är han stark eller finns det fler med den styrkan? 

  • Svar på tråden Stark bebis
  • fredrikerika

    ne så kan det vara.
    men han känns så väldigt stark. mina syskon barn är inte så stark fast dom är 2-3år känns det som.

  • Fenna

    Jag känner ett barn som gick utan stöd vid sju månader och ett annat som inte gick förrän runt två år. Det är så olika.

  • emmakatta

    Han kanske är en superhjälte? Nej men allvarligt. Barn är olika. Känner flera barn som gått själva och varit starka i den åldern, och andra som gjort andra saker. Tror inte du behöver vara orolig för att han plötsligt börjar riva upp träd och kasta med bilar

  • fredrikerika

    haha inte är jag orolig så för han. han reder sig själv så bra så. men vore skoj om han skulle bli en riktig kraftkarl som hans gammel- farfar var.

  • morgonstunder

    Ja han är lite extra stark och tidig :) Har själv en son (nu 13 månader) som också är det. Jag säger bara att heja heja, det är bara att uppmuntra honom och berömma. Var inte rädd för det han gör och att han gör det så tidigt. Kanske inte världens lättaste alla gånger, var själv orolig ibland men fick bara tummen upp från rådgivningen och andra.
    Vi vet inte hur våra killar kommer bli om några år, kanske det jämnar ut sig kanske det visar sig att de har lite större muskelmassa. Var bara stolt över din son nu och uppmuntra honom.


  • Anonym (För tidigt för spekulationer)
    fredrikerika skrev 2015-05-02 22:52:47 följande:

    haha inte är jag orolig så för han. han reder sig själv så bra så. men vore skoj om han skulle bli en riktig kraftkarl som hans gammel- farfar var.


    Det är för tidigt att säga. Men ge honom hantlar i ettårspresent, så kanske.
  • fredrikerika

    ja klart man uppmuntrar honom tycker bara det är kul då han far fram och gör sig en väg om nått är i vägen. man har ju hört talas om folk som har dubbla muskler i armarna så dom har hur mycket styrka som helst nästan.  

  • fredrikerika

    bara för att kolla ännu en gång. senast idag 9mån + 1vecka gammal. nu är han så pass stark att han lyfter upp sig själv om man ska ta undan gå vagnen så hänger han kvar i den så han lättar från marken.(han bara skrattar då man gör det) de är inte så han blir ledsen då man gör det. snarare att han bara tycker det är kul att busa med mig. ja jag vet att alla är olika starka men tycker fortfarande han är mycket starkare än nån annan bebis som jag träffat på.

  • mallar

    min tjej har nog också alltid varit så stark som du beskriver din son. Har bara inte reflekterat över att det skulle vara något speciellt. Tror många småttingar har mer kraft än vad man kan ana.

  • Anonym (Lätt)
    mallar skrev 2015-07-22 21:17:23 följande:

    min tjej har nog också alltid varit så stark som du beskriver din son. Har bara inte reflekterat över att det skulle vara något speciellt. Tror många småttingar har mer kraft än vad man kan ana.


    Ja, att hennes barn lättar från marken beror ju på att han är lätt.
  • Anonym (ttt)

    Många bebisar är superstarka i händerna! Sonen drog vid 6 månaders ålder en 3-kilos hantel till sig sittande på golvet (hanteln rullade inte). Och då vägde han själv precis strax över 6 kg. Inte många vuxna som med en hand skulle orka dra halva sin kroppsvikt sådärbara.

  • fredrikerika
    Anonym (ttt) skrev 2015-07-22 22:29:53 följande:

    Många bebisar är superstarka i händerna! Sonen drog vid 6 månaders ålder en 3-kilos hantel till sig sittande på golvet (hanteln rullade inte). Och då vägde han själv precis strax över 6 kg. Inte många vuxna som med en hand skulle orka dra halva sin kroppsvikt sådärbara.


    ja ser man till kropps vikt så orkar dom riktigt tunga saker. 
  • Anonym (k)
    Anonym (ttt) skrev 2015-07-22 22:29:53 följande:

    Många bebisar är superstarka i händerna! Sonen drog vid 6 månaders ålder en 3-kilos hantel till sig sittande på golvet (hanteln rullade inte). Och då vägde han själv precis strax över 6 kg. Inte många vuxna som med en hand skulle orka dra halva sin kroppsvikt sådärbara.


    Det beror ju helt på underlaget och hur föremålet ser ut. Det är ju inte samma sak att dra som att lyfta en tyngd
  • Casslo08

    Alla barn är olika. Alla barn är bra! Vissa är bättre på det ena medans andra är bättre på det andra. Mina barn är de bästa, sötaste, smartaste barnen jag vet! För jag är deras mamma och vi mammor ser inte alltid objektivt på dem. Vi är partiska och det ska vi vara. Vem uppmuntrar och stöttar ens barn lika bra som en själv? Ingen. Så, du tänker helt rätt och ska fortsätta vara stolt över din bebis för det är din roll :)

  • Anonym (ttt)
    Anonym (k) skrev 2015-07-27 23:14:57 följande:

    Det beror ju helt på underlaget och hur föremålet ser ut. Det är ju inte samma sak att dra som att lyfta en tyngd


    Det påstod jag väl inte heller?
  • Anonym (k)
    Anonym (ttt) skrev 2015-07-28 03:10:03 följande:

    Det påstod jag väl inte heller?


    Tänkte bara förklara för dig varför det inte är konstigt att kunna dra halva sin kroppsvikt om friktionen är låg.
  • Anonym (ttt)
    Anonym (k) skrev 2015-07-28 09:03:42 följande:

    Tänkte bara förklara för dig varför det inte är konstigt att kunna dra halva sin kroppsvikt om friktionen är låg.


    Mm, tack.
Svar på tråden Stark bebis