• Dasha

    kalas för barn i förskoleklass

    Hej!

    mitt barn fyller år på hösten, men jag gillar att tänka igenom saker i förväg.

    nu går hon på förskola, då bjuder man in (vanligtvis) bara sina kompisar på födelsedagskalas.

    förstår jag rätt, att de flesta bjuder in HELA förskoleklass när det är kalas i den ålder?

    tack för svar.

  • Svar på tråden kalas för barn i förskoleklass
  • Flickan och kråkan

    Jag har en pojke i ettan och en som ska börja i förskoleklass till hösten. Min erfarenhet är att det är jättelika. I min äldstas klass är det många barn som bjuder hela klassen, men hos vissa barn har vi inte varit på kalas hos alls (= sonen inte blivit bjuden). 

    Vi har haft lite olika kalas för våra äldsta. Äldsta bjöd hela klassen när han fyllde 6, men inte när han fyllde 7 (nyinflyttade och mycket annat). Äldsta vill helst ha jättekalas och bjuda alla.

    Vår nyblivne 6-åring trivs inte i stora grupper, så har alltid bara bjudit ett mycket litet antal barn (sådär 3-4). Nu har det börjat släppa så kanske ett större kalas i år (har inte haft 6-årskalas ännu). 

  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-03 10:30:19 följande:

    Jag har en pojke i ettan och en som ska börja i förskoleklass till hösten. Min erfarenhet är att det är jättelika. 


    JätteOLIKA, skulle det stå
  • Mrs Green

    I min dotters klass bjöd de flesta alla tjejer i klassen när de gick i F-klass och 1:an. Trots att de var 17 tjejer :/

    I 2:an och 3:an har flera haft mindre kalas (fast nu måste man kalla det fest ;)).

  • Mrs Green

    Själva bjöd vi hela dagisgruppen när dottern fyllde 6 år eftersom det var redan veckan efter F-klass start. När hon fyllde 7 bjöd vi alla tjejer i klassen, det kändes rätt bra att ha bjudit allihop en gång så behövde man inte ha dåligt samvete för det sen :) Men efter det har hon bara bjudit de närmaste.

  • Erizajo

    Nej min dotter har 25 barn i sin klass så hon bjöd inte alla. Dessutom har hon vänner som inte går i klassen som hon vill bjuda så det skulle aldrig funka! Sätt en gräns hur många du vill så får hon välja de hon vill. Jag brukar dock tycka att min dotter kan bjuda tillbaka de som bjudit henne på sina kalas

  • Dasha

    tack för era svar!


    Mrs Green skrev 2015-05-03 11:24:36 följande:

    (fast nu måste man kalla det fest ;)).



    är det för att de (tror att de är) är så pass gamla, eller ska det kallas "fest" även i förskoleålder?
  • Dasha
    Bananen123 skrev 2015-05-16 21:27:54 följande:

    Jag tycker att ni ska bjuda de som bjudit er :)
    då blir det mer rättvist!


    ja precis!

    men hon fyller år på hösten, så de flesta hinner inte.

  • Mrs Green
    Dasha skrev 2015-05-03 13:52:52 följande:

    tack för era svar!



    är det för att de (tror att de är) är så pass gamla, eller ska det kallas "fest" även i förskoleålder?
    Jag tror att åtminstone min tjej sa att hon gick på kalas när kompisarna fyllde 6 och 7 år. Men när de fyllde 8 hette det fest.
  • whitestar

    När sonen gick i förskoleklass så bjöd vi alla killar i klassen. Nu när han går i ettan så blev det hans kompisar, dvs 4 från klassen 4 från tvåan o 2 från förskoleklassen

  • hönapöna77

    Vi hade kalas för vår kille i f-klass idag. Vi hade det tillsammans med en annan kille och vi bjöd hela klassen. Var utomhus på en lekplats och körde westerntema-mkt lyckat. Men det har varit väldigt olika i klassen dock.

Svar på tråden kalas för barn i förskoleklass