• Tigrie

    Perfekta Matlådan?

    Vad är en perfekt matlåda?

    Jag sitter och funderar på vad man ska laga för mat i veckan och har fastnat i mitt mat-tänk. Kommer bara på samma saker hela tiden! Tråkigt!

    Så vad lagar ni för något som är perfekt att ta med sig till jobb? :D

  • Svar på tråden Perfekta Matlådan?
  • Stokke
    Tigrie skrev 2015-05-03 13:12:18 följande:

    Vad är en perfekt matlåda?

    Jag sitter och funderar på vad man ska laga för mat i veckan och har fastnat i mitt mat-tänk. Kommer bara på samma saker hela tiden! Tråkigt!

    Så vad lagar ni för något som är perfekt att ta med sig till jobb? :D


    Pasta fungerar jätte bra i matlåda.
  • Nape

    Lasagne, pastasallad, grillspett.

    Jag gör alltid en extra stor lasagne och fryser in ett par lunchlådor.

    Har ingredienser till en enkel sallad i kylen på jobbet för dagar jag inte har lunchlåda.

  • Ollibolli

    Jag tar med mig det som blir över. Potatis, ris, pasta, bulgur, kött, fisk, kyckling, grönsaker, sallad, sås, köttgryta, lasagne, you name it!

  • Fjäril kär

    Den perfekta matlådan är för mig det som är gott att äta uppvärmt.  

    Allt passar inte riktigt att äta dagen efter som tex fiskpinnar, kokt potatis, stuvade makaroner, potatismos, och saker utan sås. 

    Tänker jag matlåda så tänker jag oftast på såsiga maträtter som kalops, chili con carne, köttfärssås, gratänger, grytor, stroganoff, saker man gjort i ugn osv. 

    Äter jag tillbehör till detta som kanske inte är så gott att äta microvärmd så väljer jag hellre att göra en enkel sallad och ta med och bara äta själva maträtten + salladen och helt skippa potatisen tex. 

  • Tonensu

    Kassler och blomkålslåda kom jag att tänka på lite spontant.

  • Aniiee

    Såsig mat (typ grytor), starkt kryddad mat(typ indisk, mexikansk), mackor med röror (dock delade, dvs med röran bredvid tills man ska äta) sallader och soppor är bra matlådemat.


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Aniiee

    Googla lite på "bento recipes" och "tiffin recipes" så kan du få en del bra uppslag.


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Tonensu

    Makaronipudding och andra pastarätter går ju alltid hem. Pajer av olika slag.

  • tröttismamma

    Kolla in tips på facebookgruppen "Crock Pot Community". Jättemycket bra, goda och enkla tips och recept och fiffiga grejer man kan göra. Man behöver inte ha Crock Pot för att ha stort utbyte av gruppen. Det är en sluten grupp, men alla som är intresserade är välkomna att bli medlemmar. Stort tips att gå med redan idag :D

  • Ullebullen
    tröttismamma skrev 2015-05-05 20:57:26 följande:

    Kolla in tips på facebookgruppen "Crock Pot Community". Jättemycket bra, goda och enkla tips och recept och fiffiga grejer man kan göra. Man behöver inte ha Crock Pot för att ha stort utbyte av gruppen. Det är en sluten grupp, men alla som är intresserade är välkomna att bli medlemmar. Stort tips att gå med redan idag :D


    Där ska jag genast gå med :) Följer nu nästan bara matsidor på Facebook :D Underbart inspirerande :)
  • Paulina P P

    Vi lagar storkok varannan helg och gör matlådor att ta med. Det har blivit lite olika:

    Kålpudding med potatis (fryst potatis funkar inte så vi fryser inte detta)
    Spaghetti och köttfärssås
    Boeuf bourguignon
    Kyckling med ris och currysås
    Fiskgryta med grädde, vitt vin och saffran (mums!)
    Nikaluoktasoppa
    Olika pajer
    Lasagne
    Kyckling med parmaskinka
    Bruna bönor och falukorv
    Thailändsk gryta
    Wok

    och en massa annat.

Svar på tråden Perfekta Matlådan?