• Anonym (Gammal mamma?)

    Dottern skäms tydligen över våra åldrar.

    I förra veckan så hade dottern, nio år, matematiklektion. De skulle skriva upp åldrarna på samtliga barns föräldrar. I den klassen som vår dotter går i, så fick föräldrarna barnen innan 30 års ålder. Jag var 37 och min man var 43 när vår dotter kom. Det finns en till i klassen som har en äldre förälder, medan hans andra förälder är betydligt yngre.

    När den pojken sagt "min pappa är xx år gammal", så hade övriga barn sagt saker i stil med att han var gammal, lika gammal som någons morfar och som någon annans farfar, osv. När det sedan var vår dotters tur att säga hur gamla vi är, så hade hon ljugit. Läraren vet hur gamla vi är, men hade inte sagt något i klassen, då hon förstod varför dottern ljög.

    Senare berättade läraren detta för oss och sa att vi kanske skulle prata med dottern om det inträffade.

    Vad säger man? Vad har ni sagt? Skäms era barn också över att ni är "gamla"?

  • Svar på tråden Dottern skäms tydligen över våra åldrar.
  • Fiona M

    Jag tror det har mindre med er faktiska ålder att göra, och mer med att det är känsligt att sticka ut när man är nio.

  • Anonym (halden)
    Anonym (Gammal mamma?) skrev 2015-05-03 16:06:26 följande:

    I förra veckan så hade dottern, nio år, matematiklektion. De skulle skriva upp åldrarna på samtliga barns föräldrar. I den klassen som vår dotter går i, så fick föräldrarna barnen innan 30 års ålder. Jag var 37 och min man var 43 när vår dotter kom. Det finns en till i klassen som har en äldre förälder, medan hans andra förälder är betydligt yngre.

    När den pojken sagt "min pappa är xx år gammal", så hade övriga barn sagt saker i stil med att han var gammal, lika gammal som någons morfar och som någon annans farfar, osv. När det sedan var vår dotters tur att säga hur gamla vi är, så hade hon ljugit. Läraren vet hur gamla vi är, men hade inte sagt något i klassen, då hon förstod varför dottern ljög.

    Senare berättade läraren detta för oss och sa att vi kanske skulle prata med dottern om det inträffade.

    Vad säger man? Vad har ni sagt? Skäms era barn också över att ni är "gamla"?


    Detta tog jag upp i en annan tråd som handlade om att skaffa barn när man blir 45.
    Då blev man tämligen idiot förklarad och att man inte fattade något. Att sånt inte alls händer i skolan.

    Jag är 44 och min fru är 41. Vår yngsta är 13 och ja vi tillhör den övre generationen. Men hon är glad över att vi ser ganska unga ut.. Fast jag är gubbe och skrattar. 4 barn totalt och två har flyttat..

    Vet inte råd om vad ni ska säga till dottern..
  • Seven Costanza
    Anonym (halden) skrev 2015-05-03 16:13:57 följande:

    Detta tog jag upp i en annan tråd som handlade om att skaffa barn när man blir 45.

    Då blev man tämligen idiot förklarad och att man inte fattade något. Att sånt inte alls händer i skolan.

    Jag är 44 och min fru är 41. Vår yngsta är 13 och ja vi tillhör den övre generationen. Men hon är glad över att vi ser ganska unga ut.. Fast jag är gubbe och skrattar. 4 barn totalt och två har flyttat..

    Vet inte råd om vad ni ska säga till dottern..


    Men menar du att er 13-åring tycker att nu är gamla? Din fru var alltså 28 och du 31 när hon föddes, var i landet är detta gammalt om jag får fråga?
  • Anonym (:-o)
    Anonym (Gammal mamma?) skrev 2015-05-03 16:06:26 följande:

    I förra veckan så hade dottern, nio år, matematiklektion. De skulle skriva upp åldrarna på samtliga barns föräldrar. I den klassen som vår dotter går i, så fick föräldrarna barnen innan 30 års ålder. Jag var 37 och min man var 43 när vår dotter kom. Det finns en till i klassen som har en äldre förälder, medan hans andra förälder är betydligt yngre.

    När den pojken sagt "min pappa är xx år gammal", så hade övriga barn sagt saker i stil med att han var gammal, lika gammal som någons morfar och som någon annans farfar, osv. När det sedan var vår dotters tur att säga hur gamla vi är, så hade hon ljugit. Läraren vet hur gamla vi är, men hade inte sagt något i klassen, då hon förstod varför dottern ljög.

    Senare berättade läraren detta för oss och sa att vi kanske skulle prata med dottern om det inträffade.

    Vad säger man? Vad har ni sagt? Skäms era barn också över att ni är "gamla"?


    Jag förstår inte varför ni skulle prata med dottern om "det inträffade", vad var det som inträffade egentligen? Att dottern ljög? Är det ett problem? Har man någon skyldighet att vara helt sanningsenlig i ett sånt här sammanhang?

    Jag tycker att det är läraren som har gjort fel genom att tvinga eleverna att lämna ut sig själva och sina föräldrar på det här sättet. Vad var syftet med matematikövningen egentligen, kunde man inte komma fram till det på ett annat sätt, med ett fiktivt exempel?

    Om man inte gör föräldrars ålder till en sak, blir den inte heller ett problem. En 37-årig mamma är inte en särskilt gammal mamma idag.
  • Anonym (Gammal mamma?)
    Fiona M skrev 2015-05-03 16:13:17 följande:

    Jag tror det har mindre med er faktiska ålder att göra, och mer med att det är känsligt att sticka ut när man är nio.


    Kanske. Fast samtidigt så sticker hon ju ut på många andra sätt. Hon går på karate och street dance, vilket hon är ensam om bland tjejerna i klassen. Dessutom klär hon sig i mer "pojkaktiga" kläder och sticker ut på många sätt.

    Hade det varit så att jag hade en stor böld i pannan, och dottern fick höra det i skolan, så hade jag förmodligen tagit bort bölden. Men Våra åldrar kan vi ju inte ändra på. Vi kommer aldrig att bli yngre.

    Någon som har varit i liknande situation?
  • Anonym (:-o)
    Seven Costanza skrev 2015-05-03 16:18:41 följande:
    Men menar du att er 13-åring tycker att nu är gamla? Din fru var alltså 28 och du 31 när hon föddes, var i landet är detta gammalt om jag får fråga?
    I någon bruksort antagligen...
  • Lindsey Egot the only one

    Min yngsta dotter är lika gammal som mitt barnbarn. Men så har hon fem äldre syskon där den äldre är nitton år äldre än henne. Så det kommer iaf ev ingen ha i hennes klass.

  • Anonym (Gammal mamma?)
    Anonym ( ) skrev 2015-05-03 16:19:45 följande:

    Jag förstår inte varför ni skulle prata med dottern om "det inträffade", vad var det som inträffade egentligen? Att dottern ljög? Är det ett problem? Har man någon skyldighet att vara helt sanningsenlig i ett sånt här sammanhang?

    Jag tycker att det är läraren som har gjort fel genom att tvinga eleverna att lämna ut sig själva och sina föräldrar på det här sättet. Vad var syftet med matematikövningen egentligen, kunde man inte komma fram till det på ett annat sätt, med ett fiktivt exempel?

    Om man inte gör föräldrars ålder till en sak, blir den inte heller ett problem. En 37-årig mamma är inte en särskilt gammal mamma idag.


    De skulle applicera ett exempel ur boken på sig själva. Jag har själv läst uppgiften och det står i boken att man ska göra det själv tillsammans med klasskompisarna.
  • Mrs Green

    När jag var i den åldern tyckte jag det var pinsamt att mina föräldrar var så unga (23 och 25 när jag föddes) eftersom kompisarnas föräldrar var närmare 10 år äldre (eftersom alla mina kompisar hade äldre syskon).

    Men det gick över, och sen var det säkert annat jag skämdes för angående mina föräldrar istället :) 

    Själv var jag 36 när dottern föddes (min man var 39), men det är helt normalt häromkring så jag tror inte hon kommer fundera på vår ålder. 

  • Anonym (:-o)
    Anonym (Gammal mamma?) skrev 2015-05-03 16:23:31 följande:
    De skulle applicera ett exempel ur boken på sig själva. Jag har själv läst uppgiften och det står i boken att man ska göra det själv tillsammans med klasskompisarna.
    Jaha, men vad är syftet med uppgiften? Att öva något räknesätt? Det är helt obefogat att göra det till en uppgift om den verkliga åldern på barnens föräldrar. Om inte din dotter faktiskt råkade illa ut i situationen utan löste problemet hon ställdes inför med att avrunda era åldrar neråt tycker jag inte att någonting har hänt, egentligen.

    Fast jag tycker att ni kan ifrågasätta varför läraren var tvungen att göra det här räkneexemplet offentligt, hon borde fatta att det kan vara potentiellt känsligt.
Svar på tråden Dottern skäms tydligen över våra åldrar.