• Anonym (ulla)

    Hur går det till på öppna förskolan?

    Jag vill gärna gå till öppna förskolan men känner mig nervös inför första besöket där. Är lite blyg av mig och undrar följande:

    *Blir man mottagen av personal när man kommer dit?
    *Jag vet inte hur man "gör". Går man bara in och sätter sig på golvet och leker med sitt barn eller går man fram till någon och säger hej?
    *Är det drop-in eller ska man vara där när de öppnar? Har de fasta tider när det är tex sång osv?

  • Svar på tråden Hur går det till på öppna förskolan?
  • Vickan I

    Helt olika på olika öppna förskolor. En del mer välkomnande än andra. Det lättaste är att bara gå dit och säga att du aldrig varit där el på en öppen förskola tidigare både till personal och till andra föräldrar och att du undrar hur de brukar göra, så brukar pratet vara igång och så löser sig resten. Du behöver inte dyka på ngn direkt om du inte vill heller. Slå dig bara ner med ditt barn först och kolla läget.

  • Rani

    Nu har jag ju bara erfarenhet av vårÖF men från vad jag hört från andra så är den rätt så representativ.

    Det är drop-in. Dock har de en sångsamling med fika efter varje dag, men den behöver man inte vara med på. De har lappar uppsatta med info om volka tider det är. När man kommer som ny så hälsar någon personal och visar runt lite (de brukar fråga om man varit där innan om de inte känner igen en). Första gången är det nog bra att komma när de öppnar flr då är det lite lugnt och personalen har tid att berätta lite hur det funkar.

    Jag har bara gått in och satt mig och lekt med mitt barn. Det brukar bli naturligt att man börjar prata med de andra föräldrarna om barnen börjar leka med varandra. Är det bara några enstaka där så hälsar jag givetvis på dem och frågar vad deras barn heter.

  • Anonym (ulla)

    tack för svaren. att vara där vid öppning lät ju smart!

Svar på tråden Hur går det till på öppna förskolan?