• Anonym (?)

    reagera på tilltal

    Halkade av en slump in på ett Youtubeklipp med nån forskare som utredde små barn för autism.

    Barnen var ett år.

    Det enklaste och viktigaste under testet var att barnet snabbt skulle vända sig om och reagera när utredaren ställt sig bakom ryggen på barnet och ropade barnets namn.

    Ett av barnen tittade upp först när han ropade tredje gången och skulle därför utredas vidare.

    Tittar alltid era ettåringar upp när ni säger namnet?

    Min gör inte det. Och skulle en okänd person försöka skulle det nog vara ännu knepigare att få kontakt.

    Bör jag söka för detta?

    Alltså oftast reagerar hon ju

    Men kanske inte lika ofta om det är en okänd person som pratar med henne

    Usch blev orolig

  • Svar på tråden reagera på tilltal
  • Madmoiselle

    En autismdiagnos sätts inte förrän tidigast vid tre års ålder. Det finns allt möjligt strunt på youtube, vem som helst får lägga upp videos där. Jag skulle inte ta det allt för seriöst om jag vore dig.

  • Anonym (..)

    Min son lyssna inte på sitt namn förrän han var 1,5-2 år.. Ingen som nånsin misstänkt att han har autism för det.

  • Anonym (belle)
    Madmoiselle skrev 2015-05-05 08:02:18 följande:

    En autismdiagnos sätts inte förrän tidigast vid tre års ålder. Det finns allt möjligt strunt på youtube, vem som helst får lägga upp videos där. Jag skulle inte ta det allt för seriöst om jag vore dig.


    Det stämmer inte. Visst kan få en diagnos tidigare men knappast enbart utifrån brist på att reagera på sitt namn. Autism är ju mer komplext än så. Jag tycker verkligen inte du ska oroa dig, ts.
  • Anonym (?)

    Har redan släppt det lite grann! Oftast reagerar hon, men gör hon nått bus eller verkligen är inne i nått hon gör reagerar hon inte.

    Insåg att min stora son på tio år inte heller svarar tio ggr av tio. Och han är högst 'normal'

Svar på tråden reagera på tilltal