• isolande

    Ska vi potträna eller är han helt enkelt inte redo? 2 år och 1 månad

    Min lille plutt är drygt två år och vi försöker förbereda honom för ett liv utan blöjor. Tänkte "köra hårt" i sommar och ta bort blöjorna dagtid när vi är på landet.

    Hittills har vi gjort följande:

    Han har bara tygblöjor hemma. Sätts på pottan varje kväll innan läggdags samtidigt då storasyster kvällskissar. I övrigt får han gå när han vill. Ibland vill han sitta när vi går på toa, ibland föreslår han det själv. Ibland hamnar det kiss i pottan, ibland inte. Går han utan blöja kissar och bajsar han bekymmerslöst vart som helst. Han har sällan torr blöja mer än någon timme.

    Han har inga problem med pottan alls, han sitter gärna där och verkar inte bry sig om vad som kommer ur honom. Ingen rädsla eller aversion alltså. Mer att han liksom inte har någon koll, alls, på när det kommer något eller inte.

    Vi vill göra detta i ett försök att slippa blöjor, men det är såklart ingen panik. Så länge han är med på noterna tänkte vi att vi fortsätter på den inslagna vägen. 

    Ska vi fortsätta såhär och sedan se om det lossnar i sommar? eller ska vi göra något mer för att se om han fattar galoppen? Tips och erfarenheter mottages gärna!

  • Svar på tråden Ska vi potträna eller är han helt enkelt inte redo? 2 år och 1 månad
  • Minza83

    Jag skulle invänta hans egna mognad och motivation...

    Men fortsätta att sätta på pottan så som ni gör så länge han går med på det :)

    I och med att han ännu inte kopplar att det kommer kiss och bajs = måste gå på toa , så har han ju en bit kvar.

    Handlar om övning men också en mental mognad.. :)

    Men du låter avslappnad och tar det ändå lite som det kommer vilket jag tror är en bra förutsättning för att lyckas :)

  • isolande
    Minza83 skrev 2015-05-04 11:12:17 följande:

    Jag skulle invänta hans egna mognad och motivation...

    Men fortsätta att sätta på pottan så som ni gör så länge han går med på det :)

    I och med att han ännu inte kopplar att det kommer kiss och bajs = måste gå på toa , så har han ju en bit kvar.

    Handlar om övning men också en mental mognad.. :)

    Men du låter avslappnad och tar det ändå lite som det kommer vilket jag tror är en bra förutsättning för att lyckas :)


    Ja, jag vill liksom att han ska ha en bra inställning först och främst, sedan antar jag att han "väljer" pottan när han är redo. Vill iaf introducera den som en självklar del i livet tidigt så det inte blir en så stor grej när det börjar bli dags "på riktigt".

    Min systers barn är snart 4 år och har i princip aldrig gjort ifrån sig i vare sig potta eller toalett. De började försöka få honom intresserad sent ( runt 3,5) när han helt enkelt började bli för stor för de största blöjorna som säljs i vanliga affärer.... Det blev ju tvärstopp, massor av bråk och panik för det "nya". Han vägrar fortfarande att ens gå med bar underkropp....

    Så med det i bakhuvudet vill vi gärna introducera pottan i sonens liv redan nu. Storasyster gick galant och hon var redan blöjfri i samma ålder.
  • Shade80

    Fortsätt kämpa ni. Kan säga att vi har en fyraåring som fortfarande går med blöjor. Känns lite avigt med tanke på att hans kompisar på dagis, i de flesta fall, själva går på toa. Dock är vår lille diagnoserad för autism utan utvecklingsstörning, så han är lite speciell på många andra sätt, utöver blöjan. Vi får helt enkelt ta en sak i taget, och det är viktigare att han lär sig socialt samspel, prata o.s.v. än att gå på toa. Det sistnämnda är dock något vi ska ta på allvar nu i sommar. Intensivkurs i toaletträning :)

  • En blå giraff

    TS visst kan ni försöka men jag tycker också det låter som om han inte är riktigt redo än. Med vår äldsta son försökte vi få honom torr innan han var riktigt mogen. Resultatet var massor av kisstvätt och bajstvätt varje dag under lång lång tid. Blev mest jobbigt för både honom och oss. Med yngsta väntade jag tills han själv hade koll på vad som hände och det har blivit betydligt mindre tvätt där Glad Kom ihåg att pojkar ofta är senare i sin mognad än flickor. Så jämför inte din son med storasyster och i vilken ålder hon var torr. Många pojkar är inte redo för att vara utan blöja förrän de är 3 år och det är inte konstigt.

  • En blå giraff

    Jag tror inte på det där generellt att saker och ting ska gå lättare för att man introducerar det så tidigt som möjligt. Om man istället har is i magen och väntar in tills barnet är redo så tror jag det är bättre.

  • isolande
    En blå giraff skrev 2015-05-04 12:29:55 följande:

    TS visst kan ni försöka men jag tycker också det låter som om han inte är riktigt redo än. Med vår äldsta son försökte vi få honom torr innan han var riktigt mogen. Resultatet var massor av kisstvätt och bajstvätt varje dag under lång lång tid. Blev mest jobbigt för både honom och oss. Med yngsta väntade jag tills han själv hade koll på vad som hände och det har blivit betydligt mindre tvätt där Glad Kom ihåg att pojkar ofta är senare i sin mognad än flickor. Så jämför inte din son med storasyster och i vilken ålder hon var torr. Många pojkar är inte redo för att vara utan blöja förrän de är 3 år och det är inte konstigt.


    Vi är som sagt oxå inne på spåret att han inte är redo än. Vet även att pojkar mognar senare Glad. Han går med blöja hemma än, men har tygblöjor för att göra det lite "obekvämare" för honom.

    Vi fortsätter som tidigare, det är liksom inga problem som det är nu. Vi torkar inget kiss (förutom när han rymmer efter badet och nakenfis sprutar ner hela vardagsrummet innan vi fått på blöjan....) Visst, vi får tvätta tygblöjor, men det gör inget eftersom vi sparar både pengar och miljön genom att använda dem.  

    Kommer nog köra ett race i sommar och se vart det landar. Om det inte fungerar är det ju bara att återgå till det vi gjort hittills och pröva igen senare.
  • isolande
    En blå giraff skrev 2015-05-04 12:31:42 följande:

    Jag tror inte på det där generellt att saker och ting ska gå lättare för att man introducerar det så tidigt som möjligt. Om man istället har is i magen och väntar in tills barnet är redo så tror jag det är bättre.


    Jag har andra erfarenheter...
  • tulip79

    Sonen visade först i höstas att han var redo, kring sin 3 årsdag. Då berättade han när han behövde bajsa. Det var därmot svårt att få honom att kissa på pottan. Ville bara kissa utomhus. Det är först nu vi tagit tag i toaträningen på allvar. Vi slutade med blöjor dagtid hemma för 2-3 v sen o det fungerar bra. På dagis vägrar han sitta på deras barntoa så där får han fortsätta blir blöja lite till.

    Säger er son till när han behöver kissa/bajsa? Eller visar det på annat sätt?

  • isolande
    tulip79 skrev 2015-05-04 15:13:36 följande:

    Sonen visade först i höstas att han var redo, kring sin 3 årsdag. Då berättade han när han behövde bajsa. Det var därmot svårt att få honom att kissa på pottan. Ville bara kissa utomhus. Det är först nu vi tagit tag i toaträningen på allvar. Vi slutade med blöjor dagtid hemma för 2-3 v sen o det fungerar bra. På dagis vägrar han sitta på deras barntoa så där får han fortsätta blir blöja lite till.

    Säger er son till när han behöver kissa/bajsa? Eller visar det på annat sätt?


    Han säger till ofta, men det är bara ibland som det verkligen kommer något i pottan. Tror han ser det lite som en kul grej och ett tillfälle att kunna dra fritt i lilla snabeln Drömmer. Han vill gärna sitta på pottan, och springer dit själv ibland och drar av blöjan.
  • Dasha
    isolande skrev 2015-05-04 10:55:46 följande:

    Sätts på pottan varje kväll innan läggdags samtidigt då storasyster kvällskissar.


    jag skulle också sätta honom på pottan direkt efter sömn. då är det störst chans att det kommer både kiss och bajs i pottan.
Svar på tråden Ska vi potträna eller är han helt enkelt inte redo? 2 år och 1 månad