• cilla2

    Hur snabbt visar sig allergi mot marsvin?

    Vi har köpt marsvin för några veckor sedan och nu börjar yngste sonen klaga på att han tror han är allergisk. Han har dock endast " ont i näsan" säger han. Ingen rinnsnuva eller nysningar eller röda ögon. Vi hoppas såklart att han inte skall vara allergisk och han själv är så ledsen över att han kanske måste sälja sina älskade marsvin. Han är så himla orolig att näsontet skall vara allergi. Vet någon hur snabbt allergi visar sig när man skaffar marsvin? Vi har haft våra i 2 1/2 vecka och det är nu de sista dagarna som sonen klagat på näsont. Det kan vara helt orelaterat till marsvinen och bara bero på något helt annat än allergi. Får man allergiska symptom direkt när man får hem marsvinen eller dröjer der ofta en tid innan symptomen uppkommer?

  • Svar på tråden Hur snabbt visar sig allergi mot marsvin?
  • Ina81

    Är man allergisk så brukar man väl få symtom rätt omgående. Man kan visserligen utveckla det efter att ha utsatts för ämnet men inte brukar man enbart få ont i näsan. Jag tror det är något annat

  • Deceree1

    Jag blev sjuk med en gång. Fick lämna tillbaka den samma kväll. Jag visste att jag var allergisk men inte exakt mot vad så det var ju en chansning. Det gick inte en timme förrän det kliade o rann i ögonen o utslag på kinder o hals.

  • Minza83

    Vi skaffade marsvin när jag var runt 12år.. Hon fick två ungar, jag ville behålla en men märkte snabbt att jag inte kunde ha dem nära mig (alltså mot huden då det började klia som fasen!)..

    Så ungarna såldes och honan avled dessvärre en tid därefter (det var min systers marsvin)..

    Mina allergier höll på att utvecklas för fullt då! Idag är jag allergisk mot alla vanliga pollensorter och alla pälsdjur! (Långhårskatter funkar dock).

    Men just ont i näsan har jag aldrig upplevt vid en allergisk reaktion. Ni borde ringa vc och få sonens näsa kontrollerad..

  • Aniiee

    Allt mellan tre sekunder och 30 år. Det är omöjligt att veta. Har ni hö till marsvinet? Det kan vara höet som spökar snarare än marsvinet, om det nu är allergier, vilket det absolut kan vara (ibland får jag också just ont i näsan vid allergier, känns som att jag fått en snyting.)


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • cilla2

    Tack snälla för era svar ! Vi har både hö och spån till marvsinen så visst kan det vara det han reagerar på också. Han har dock inte visat tecken på gräsallergi tidigare. Han har inte heller visat tecken på allergi när han träffat brorsans hund och grannens katter. Kan man vara allergisk mot marsvin men inte mot hund och katt? Vi håller alla tummar för att han inte är allergisk och kollar näsan på vc Glad

Svar på tråden Hur snabbt visar sig allergi mot marsvin?