• Anonym (osäker)

    Vara i förhållande och skaffa vän av motsatt kön?

    Jag har varit ihop med min sambo i tre år och vi har ett jättefint förhållande. Nu till frågan: är det fel av mig att bli vän med en kille när jag är i en relation? Är det konstigt eller etiskt fel om jag är hemma hos honom en tisdagskväll och tittar på tv?

    Killkompisen träffade jag genom en kurs jag läser och vi har jättemycket gemensamt, klickade direkt på ett vänskapligt plan och tycker om att prata och ses. Han vet att jag är i ett lyckligt förhållande och inte är intresserad av något annat än vänskap, han är i sin tur kär i en tjej han träffar och är inte heller intresserad av mig. Har såklart berättat allt för min sambo och håller inga hemligheter för honom, han verkar helt ok med detta (annars hade jag brutit vänskapen med killen eftersom jag värderar min sambo högst i världen).

    Men nu är jag nyfiken, vad tycker ni? Skulle ni kunna skaffa NYA vänner av motsatt kön när ni är ett förhållande/äktenskap? Skulle ni acceptera om er partner gjorde det? 

  • Svar på tråden Vara i förhållande och skaffa vän av motsatt kön?
  • Anonym (T)

    Så länge det verkligen bara var på ett vänskapligt plan så absolut :)

  • Tecum

    Jag har kvinnliga vänner på nätet och min fru har inget emot det. Men hon skulle inte uppskatta om vi träffades på tu man hand irl.

    Om hon hade manliga vänner så vore det okej för mig.

  • Anonym (Man)

    Lurigt!

    Egentligen tycker jag att det är helt okej....men har sett samma visa sååååå många ggr. Tjejen säger att det bara är vänskap, killen ser snabbt att den andre killen vill mer men tjejen vill inte se det/spelar dum och alla inblandade vet att det finns något mer som ligger och pyr, som bara väntar på rätt tillfälle för att "det bara blev så".

    Jäkligt svårt läge faktiskt.

  • Zarch

    När jag träffar killpolarna numera så är deras frugor med, inget konstigt alls att umgås så...för gamla för filmkvällar och pyjamaspartyn ändå.

    Har heller inga problem med att pojkvännen har tjejkompisar att umgås med utan mig. Men har vid något tillfälle förr synat den såkallade "bluffvänskapen" med brudar som egentligen vill vara karlns fru. Ja då blir det problem....och bruden åker ut med huvudet före såklart.

    Skitsamma, så var lite vaksam ändå av respekt för din partner. Vill han bara vara vän så visst, men är den andra killen lite småförtjust i dig så skapar du bara onödiga bekymmer i livet. Fast tycker att det schysstaste och mest avdramatiserande är att börja med att dra ihop en grillkväll ni två par. Som jag sa, lite för gamla för pyjamaspartyn på tuman.

  • Anonym (nej)

    Har allt för ofta varit med om när tjejers vänskap med "killkompisar" har övergått till känslor. Både egna och kompisars flickvänner. Jag tror helt enkelt att det är väldigt svårt att bara ha ett kompisförhållande med någon av motsatt kön som man har väldigt kul ihop med och klickar endast kan hållas vid vänskap. Förr eller senare kommer det känslor med i bilden.

    Jag skulle dessutom, med respekt för min partner, inte skaffa och umgås med nya vänner av det motsatta könet. Oavsett vad din kille säger så skulle han helst av allt INTE vilja att du skaffar nya killkompisar. Om han nu inte tillhör de FÅ som ärligt talat skiter i vilket.

    Och om du hellre sitter hos din nyfunna vän en tisdagskväll och tittar på tv än tillsammans med din pojkvän tycker jag inte låter ok. Jag skulle inte vara bekväm med det iaf om jag vore din sambo.

  • Schnaa

    Jadå. Dessutom orkar jag sällan spinna iväg så långt i tankarna att jag ser "scenarios" framför mig, så länge de inte är uppenbara.


    It takes a fool to remain sane
  • Anonym (Q)

    Men TS, hur ska då vi bisexuella göra? Inte skaffa nya vänner alls?

Svar på tråden Vara i förhållande och skaffa vän av motsatt kön?