• Anonym (Jag)

    sertralin insättning hjälp

    I morgon i samband med frukost tar jag min första 25 mg sertralin.Jag är nervös.Jag har ätit sertralin förut och mådde bra av den men har varit fri från all medicin i 17 månader.Tills nu.Panikångest slog till.Första gångerna trodde jag att jag skulle klara det själv,men på bara några veckor kunde jag knappt åka buss eller svara i telefon.Allt gick så snabbt.Idag har jag haft ångest sen 9:00.Är det fler som börjat med antidepressiva nyligen?Någon som vill dela med sig,eller lugna mig?Jag är orolig för insättningen.Jag minns inte hur den var sist,minns bara att jag sov mycket.

  • Svar på tråden sertralin insättning hjälp
  • Anonym (Sertralin)

    Jag började med Sertralin för fyra veckor sedan. Tog 25 mg i nio dagar och ökade sedan till 50 mg. Fick utskrivet Atarax att ta om insättningen blev för jobbig. Det går väldigt upp och ner med biverkningarna, ena dagen mår man ganska okej för att sedan må sämre igen. Det tar ju några veckor innan man märker förbättring och det är så väldigt olika för alla hur mycket biverkningar man får. Får min del så fick jag ökad ångest, hjärtklappning, svettningar, darrningar/skakningar och så är jag väldigt trött. Man får försöka stå ut och hoppas att det känns bättre snart. 
    Lycka till!Glad

  • Anonym (Jag)

    Jag tog första tablett kl 7 och kände påverkan snabbt.Rastlöshet,ser lite suddigt och lite illamående.Men jag har varit ute i skogen och promenerat en timme och mår genast bättre.

  • jenny99

    Jag började med sertralin igår morse,25mg.Mår redan bättre.Hade kraftig ångest men sen jag började med medicin igår känns det bättre.Rastlös men då promenerar jag,jag ser lite suddigt,mår lite illa.Men ångesten har dämpats.Fast vem vet,detta är dag 2.Det kan bli kämpigare.

  • Anonym (Mia)

    Jag började för ca 4 veckor sedan med 50 mg. Har haft mycket biverkningar första veckan och sedan har vissa biverkningar stannat kvar. Jag är tex trött, muntorrhet, skakig och det känns som jag har ångest oro i magen och bröstet. Men om jag jämför med hur det var innan )har aldrig ätit detta förut) så mår jag jag mycket bättre nu ändå. Det var precis så att topparna och dalarna försvann. Har haft några riktigt bra dagar mellan varven och då upplever jag att jag inte mått så bra på flera år. Men sen kommer en tröttdag då jag bara vill sova. Är sjukskriven just nu, hoppas att det fortsätter ett tag till. Är utbränd. Jag tror min läkare vill höja min dos till 100 mg, men vet ej när.

  • Anonym (Jag)

    Till anonym Mia.Startade du på 50 mg?Jag själv tycker det är högt,dock inte farligt.Jag är rädd för biverkningar så därför sa jag till min läkare att jag startar på 25 mg.Nu var det 12 timmar sen jag tog första tablett och jag känner ingen ångest.Rastlöshet första 2 timmar men få promenera jag.Och sen trötthet,sov i 2 timmar.Muntorrhet är vanligt men var extra noga med borsta tänder och dricka vatten.

  • Anonym (Mia)

    Min doktor ville att jag skulle börja med 50 mg. jag visste inte hur lågt man kunde börja. Jag mådde verkligen dåligt från början. Nu mår jag bättre men fortfarande mycket biverkningar. Misstänker dock att jag måste höja den eftersom jag har ångest och oro fortfarande. Nu känns det mer som en låg dos med konstant ångest oro i bröst och mage.. om ni förstår. Förut kunde jag få sånna toppar och dalar, nu är det mer konstant. Min läkare nämnde (tror jag) att jag skulle höja till 100 mg sedan eventuellt. Hoppas han ringer i veckan, jag måste ändå reda ut om allt annat. Sen skulle jag nog behöva något annat att ta vid behov. Jag har insomningstabletter till natten, eftersom jag inte sover så bra.

  • blingiton

    Jag började ta sertralin igen för ett par veckor sen och har mest märkt av muntorrhet och att det känns som att jag behöver sova mycket mer. Lite illamående var jag också de första dagarna men det har gått över nu. Hoppas biverkningarna går över för er andra också! :)

  • jenny99

    Anonym Mia.Ja du ska ha behovsmedicin,ta det med din läkare.Att höja 50mg till 100mg är säkert vanligt men för mig hade det känts för högt för fort.100 mg är en normal dos,man ska bara vara försiktig med all höjning.

  • Anonym (Mia)

    Är det bättre att höja mindre till en början? Det är inget som läkare säger till om tyvärr . Jag har läst om många som börjat på 25 mg så jag tänkte att detvar konstigt att jag fick börja med 50 mg. Mådde inte alls bra som sagt de första dagarna, kände konstiga tankar och känslor som jag aldrig känt förut i mitt liv. Nu idag kan jag känna myrkrypningar, rastlöshet, som om jag vill tänja ut kroppen jätte mycket tills det gör ont. Kom på mig själv med att sitta och pressa in naglarna i huden i händer och armar. Jag har aldrig någonsin gjort något sådant. NÅgon fler som känner dessa "myrkrypningar".

  • jenny99

    Det jag kände var klåda i fingrarna.Och rastlöshet.Direkt när jag tagit min tablett går jag ut och går i skogen i över en timme,med avstängd mobil.Sen kommer jag hem och somnar väldigt gott.Detta är en biverkning som ger med sig.Jag har ätit sertralin tidigare och de flesta biverkningar försvann efter 2-6 veckor.Jag vet att läkare höjer från 50mg till 100mg direkt men jag avskyr kraftiga biverkningar så jag höjer bara 25mg i taget.Jag tuggar starkaste tuggummi eller citron mot illamående och det funkar bra.Vatten och promenader.Jag har stängt av mobilen nu pga stress,och har vara sms kontakt just nu.Förra gången släppte biverkningarna efter 2 veckor.En dag vakna jag som en avslappnad människa.

Svar på tråden sertralin insättning hjälp