• Anonym (orolig pappa)

    Min sons kompis har DAMP!

    Min son går i lågstadiet. Han är en väldigt snäll och social kille som ofta har lätt att skaffa kompisar...om inte hans andra kompis är med.

    Hans kompis har adhd/damp. Han är väldigt väldigt dampig. Skriker och bråkar om han inte får som han vill, är väldigt otålig och vill ha allt genast, kan inte sitta still och hamnar alltid i bråk med andra barn.

    Då adhd-killen inte är med kan min son leka och umgås med andra men är han med fungerar det inte. Killen (adhd-killen) blir väldigt svartsjuk och vill inte att andra barn, speciellt flickor kommer i närheten. När det bara är de två, min son och adhd fungerar det bra. Min son liksom parerar honom och lugnar honom.

    Det här medför ofta att min son inte kan vara med andra då damp-killen skrämmer bort dem. Speciellt i skolan blir det ganska isolerat särskilt som jag fattat det, min son förväntas av fröknar och killens föräldrar att "sköta om" deras barn då han fungerar, ihop med min son i skolan, men inte om min son inte är där. min son kan knappt gå på toaletten utan att killen börjar bråka med någon eller står utanför och bankar på dörren.

    Är min son sjuk blir det totalt kaos i skolan. Min son är väldigt snäll och smart för sin ålder "Leker inte jag med honom blir han ensam och arg och ledsen". Jag är stolt över att min son är så empatisk och snäll, det är inte det, men jag vill inte att han skall agera personlig assistent åt en kille med adhd genom hela sin egen barndom.

    Hjälp mig lösa det här.  

  • Svar på tråden Min sons kompis har DAMP!
  • Anonym (Prata med lärare/rektor)

    Prata med läraren, rektorn barnets föräldrar,

    Att dom får lösa det att din son ska kunna leka med dom han vill utan att det blir problem, värsta fall så kanske ni får byta skola för honom :(

  • Lindsey Egot the only one

    Först tycker jag du ska läsa på om adhd och efter det tycker jag du ska ta kontakt med pojkens föräldrar och få ännu mer information om just deras son. Vilka kriterier han har osv. Sedan bör nog klassen även få reda på hur pojken fungerar och inte fungerar. Din son verkar se de positiva sidorna och vet hur man gör för att inte trycka på de negativa sidorna. Det är otroligt stort faktiskt att din son kan detta. Och detta bör han förmedla till de andra kompisarna i klassen så pojken med adhd får ett större nätverk. Typ om ni gör så här så får han svårt att hantera det men gör ni så här istället går det bättre. Din son vet vilken strategi som behövs och är nyckeln. Och jag håller helt med dig att din son ska inte bära detta ansvar själv och skolan har faktiskt gjort helt fel som låtit det bli så här. Men jag tror helt ärligt det kan bli bra om din son får bli en guide för pojken in i andra relationer men då måste man veta "hur när och vad" för att få pojken med adhd att fungera.

  • Anonym (adhd adhd adhd)

    Tycker att ditt sätt att uttrycka dig är respektlöst,"han är väldigt väldigt dampig" och att du till och med kallar honom för adhd ," när det bara är dom två, min son och adhd" alltså va? Är han inget annat än en diagnos eller?

    Men bra jobbat att få med ordet adhd/damp 9 gånger i den lilla texten.

    Kanske menar du inget illa men ditt sätt att uttrycka dig är nedvärderande och respektlöst. Han är inte adhd,han HAR adhd.

    Men förstår att situationen är problematiskt för din son, prata med lärarna så att dom kan gå emellan och kanske behövs extra-lärare /assistent till killen?

    Borde dock inte vara så svårt att få han att förstå att din son även vill leka med andra och att han måste låta han vara ifred när han säger ifrån. fritidspedagoger/lärare brukar vara bra på att förklara sådant för barn och killen måste ju lära sig förr eller senare. Känns som att lärarna är lite slappa här, han skulle lära sig tillslut om dom satte gränser.

    Han har ju inte en utvecklingsstörning? han fattar nog bara man förklarar och sätter gränser. Men om han inte kan låta din son vara så behöver han en assistent som kan vara med och se till att han inte stör andra i klassen. I min Klass gick det en kille som hade en assistent som var med även ute på rasterna och kunde hoppa in om han störde andra.

    Min lillebror har för övrigt adhd och var stökigast när han gick på dagis och första året i skolan men sedan fick han rätt hjälp och har inte vart mer problem. Han var skötsam genom resten av skolgången, mycket kompisar, gick ut med bra betyg och han har nu eget företag. Han har haft många olika affärsidéer genom åren, han är galet driven! han byggde t.ex. en egen dator redan som 13-åring!

    Min bror är en solskenshistoria men jag vill betona att bara för att man har adhd så är man inte korkad.

    Killen kanske inte fattar med en gång att han måste ge din son space och sluta störa men då får lärarna och föräldrarna vara på honom tills han lär sig.vänd dig i första hand till skolan så kan dom sköta kontakten med killens föräldrar så att det inte blir några missuppfattningar mellan er.

  • Anonym (men herregud)

    Hel, först o främst så tycker jag att du ska läsa på om adhd!! Och för det andra så finns det inget som kallas för damp längre. Det är gammalt uttryck för adhd. Och vad är de med dig som använder adhd på det där hemska sättet?? adhd killen??? han har väl ett namn för guds skull??? Skäms på dig!!!!

Svar på tråden Min sons kompis har DAMP!