• änapäna

    Planerat kejsarsnitt efter BF

    Nån som vet om det finns någon förhöjd risk med ett planerat kejsarsnitt efter bf? Tänker mig då kanske vecka 41-42.

    De flesta planerade kejsarsnitt görs ju i vecka 39 så tänkte om det finns studier på att det är bästa tiden eller om det bara görs för att förlossningen inte ska dra igång av sig självt.

    Vill inte ha en massa pekpinnar om övriga risker med kejsarsnitt, de vet jag redan....

  • Svar på tråden Planerat kejsarsnitt efter BF
  • aleydis

    Vad jag vet görs planerade snitt ca i v. 39+0 för att det ska ske före värkarbetets start. Jag tror infektionsrisken ökar om vattnet redan har gått. Sen sker ju även snitt i v. 41-42 men då kanske främst efter uteblivet värkarbete eller induktion som inte lyckats, så det går ju absolut. Rent definitionsmässigt så räknas snitt efter påbörjat värkarbete som akutsnitt även om det inte är jättebråttom

    Vad funderar du på? Vad har du diskuterat med läkaren?

  • aleydis

    Vad jag vet görs planerade snitt ca i v. 39+0 för att det ska ske före värkarbetets start. Jag tror infektionsrisken ökar om vattnet redan har gått. Sen sker ju även snitt i v. 41-42 men då kanske främst efter uteblivet värkarbete eller induktion som inte lyckats, så det går ju absolut. Rent definitionsmässigt så räknas snitt efter påbörjat värkarbete som akutsnitt även om det inte är jättebråttom

    Vad funderar du på? Vad har du diskuterat med läkaren?

  • änapäna

    Jag ska till läkaren idag eftersom jag inte vill bli igångsatt en gång till och tänker då på vad läkaren kan erbjuda mig för alternativ. Tänker mig att hen kanske erbjuder kejsarsnitt i v. 42+0 istället för igångsättning men hittar ingen information om hur det är att göra kejsarsnitt så "sent".

Svar på tråden Planerat kejsarsnitt efter BF