Inlägg från: Anonym (också) |Visa alla inlägg
  • Anonym (också)

    Utbränd. Byta jobb??

    Sitter med precis samma tankar som dig. Skillnaden är att jag satsat 4,5 år på högskolan och inte har något annat yrke. Jobbar inom vården.

    Men ska jag ändå byta jobb? Är det jobbets fel att det blir så här? Eller kommer det alltid att finnas inuti? Blev utbränd 2008 och känner mig inte återställd. Hur är det för dig? Har du känt att du kommit tillbaka till samma läge som du var innan?

    Varför valde du att sluta med ditt första yrke? Är det också slitigt?

  • Anonym (också)

    Om du trivdes på ditt gamla jobb så kanske du skulle gå tillbaka och se hur du mår. Det finns ju alltid jobb som usk. Jag funderar lite på personlig assistent.

  • Anonym (också)

    Ja jobbar som ssk.

    Då skulle jag bytt om jag var dig. Det är inte värt att må dåligt.

  • Anonym (också)

    Se det inte som ett nederlag utan se det som en förebyggande åtgärd för att hålla hela arbetslivet igenom. Olika sjukdomar har olika förebyggande åtgärder.

  • Anonym (också)
    Anonym (Utbränd) skrev 2015-05-05 20:58:08 följande:

    Jag har provat många områden inom vården. Vårdcentral,psyk,gruppboende,hemtjänst,personlig ass,....har en känsla av att jag är mätt på vården. 
    Tycker inte ens att det är kul längre att jobba med människor. Jag är lättirriterad och får anstränga mig för att inte fräsa ifrån till vårdtagarna....usch,vad hemskt det låter när jag ser vad jag skriver.....detta är så ledsamt!

    Jag älskade ju mitt jobb i vården. Jag känner inte igen mig själv alls.Hur kan det bli såhär?

    Mitt gamla jobb kan jag gå tillbaka till,men då kommer mina onda axlar tillbaka som ett brev på posten. Det var lite därför jag ville byta jobb. Det var fysiskt tungt och jag fick problem med mina axlar. 

    Men kanske bättre att ha ont i axlarna än att bli så utbränd så man har självmordstankar? 

    Jag skulle vilja byta jobb helt. Till ett tredje jobb,men det har jag ju ingen utbildning till....dessutom vilket jobb är inte stressigt? Nu behöver jag ett jobb som inte är stressigt.


    Det låter ju som att du skulle må bättre av ett tredje jobb. Även om du inte har utbildning. Att få ont i axlarna är ju inte något som förbättrar situationen. Då kanske du behöver sluta det jobbet också. Tyvärr känner jag också, vilket jobb är inte stressigt? Har inte kommit på något än. Eller för min del pajar nacken(har en skada).

    Är du sjukskriven nu? Om inte så låter det ju som att du behöver bli det. Du kan ju inte gå och känna att du är på väg att nästan fräsa ifrån till dem du jobbar med. Det är inte sunt.


  • Anonym (också)

    Det var ju inte så länge du var hemma. Det är inte bra att gå tillbaka för tidigt. Tråkigt att ekonomin ska styra. Men jag vet hur det är. Jobbade 80% när jag blev sjukskriven så min ersättning baserss ju på det. Är också ensamstående med ett barn.

    Jag hoppas att det löser sig för oss båda. Men ibland känns framtiden som en groda utan ben.

  • Anonym (också)

    Jag har jobbat men känner ju att jag aldrig kommer att bli som innan 2008. Just nu är jag sjukskriven igen sen mars. Och jag har inte kommit upp i heltid någon gång sedan 2008.

    Har inget annat jobb på gång. Vill ju så gärna vara kvar på mitt där jag trivs.

  • Anonym (också)
    Fjärilslarv skrev 2015-05-06 21:28:32 följande:
    jag känner väl till utmattningssyndrom, jag har gjort forskningsstudie om det samt haft det själv 2ggr till och med.
    men fortfarande så ÄR det du beskriver vardagsmat för de som jobbar inom vården. Jag har själv arbetat inom vården i flera omgångar.
    Vad spelar det för roll att det hon beskriver är vardagsmat för oss som jobbar i vården? Man går ju inte in i ett yrke med tanken att jag kommer att bli utbränd på det här.
  • Anonym (också)
    Fjärilslarv skrev 2015-05-07 19:29:01 följande:
    ok försöker förklara igen då.
    Jag förstår inte hur du inte hade räknat med detta,
    Jag förstår inte heller vad du menar. Jag är bannemej förvånad att det här kunde hända mig. Innan jag gick in i väggen hade jag jobbat 9 år i vården. Jobbat heltid samtidigt som jag pluggade heltid utan problem. Sen en dag sa det bara krasch.
    Hur kommer det sig att du har råkat ut för utmattningssyndrom om du kan räkna ut när och varför det händer?
  • Anonym (också)

    Ja det är verkligen svårt att lära sig att nu är det snart stopp. Börjar bli lite bättre på det nu. Men det är frustrerande att viljan finns men inte förmågan. Så det är lätt att köra på och tro att det händer inte igen.

    Hur gammal är du? Jag är 38.

  • Anonym (också)
    Anonym (va) skrev 2015-05-07 22:01:47 följande:
    Det funkar nog inte så ni bara kan komma tillbaka till ert gamla  hej hopp får ju säkert ställa er på kölistan där med .
    Nu var det ju inte riktigt så jag menade heller.
    Anonym (Utbränd) skrev 2015-05-07 21:34:48 följande:
    Det jag tycker är jobbigt också,är att omgivningen inte har en aning om hur man mår,utan man får höra den klumpiga kommentaren efter den andra när man börjar jobba igen. usch,vad jag kan bli irriterad på det.

    Jag är 47.
    Ja de som aldrig varit här kan aldrig förstå hur det känns. Att hjärnan kan bli så kokt.

    Jobba heltid och plugga heltid var inga problem. Fixade det galant. Det var lite olika faktorer som gjorde att jag hamnade där jag gjorde. Vi fick börja jobba dygnets alla timmar. Innan jobbade vi bara dag eller kväll. Jag var inne i en väldit dålig relation. Plus att stressen på jobbet bara ökade och ökade.

  • Anonym (också)
    Anonym (Utbränd) skrev 2015-05-08 05:43:29 följande:

    Ja,man känner verkligen inte igen sig själv.

    En annan sak som jag tycker är oerhört svårt är att veta om jag verkligen VILL byta jobb nu efter detta,eller om det är utbrändheten som pratar,om du förstår hur jag menar?

    Jag efterlyser en grupp andra människor att prata med om detta också. Har ingen att prata med om detta eftersom jobbet har varit mitt liv,så har vännerna försvunnit.

    Har ju inte haft ett socialt liv på 4 år.

    Kanske man skulle gå med i Facebook? Har alltid tyckt att fb är så ytligt,så är ej med där.

    Har du vänner du kan prata med om detta? 


    Ja det är jättesvårt med jobbet. Jag trivs ju men kommer jag att klara det i längden? Är det dags att byta? Samtidigt känns osäkerheten inför ett nytt jobb väldigt stressande. Nya människor. Att lära sig något nytt.

    Jag är med i några bra grupper på fb. Har dock inte hittat någon grupp för utbrända. Men man kanske skulle starta en.

    Min bästa vän mår också psykiskt dåligt. Vi kan prata mycket. Sen har jag samtalskontakt. Har märkt att det hjälper mycket att prata.
  • Anonym (också)

    Jag har inte letat jättemycket på fb det kanske finns bara jag inte har hittat det än.

    Jag har en dagmatte till min hund. Det är perfekt. Vad har du för hund?

  • Anonym (också)

    Kollade lite på fb och det finns faktiskt ett par grupper.

  • Anonym (också)
    Anonym (Utbränd) skrev 2015-05-08 11:57:17 följande:

    Jag har en blandraskille på 10 år. Okänd ras eftersom han är importerad.

    Ville egentligen ha en svensk hund,så det är inte jag som tog hit honom,utan tjejen som hade honom innan mig. Hon kunde ej ha honom kvar så jag tog hand om honom. Han var ett år när han kom till mig,så vi har haft ett långt liv ihop. Vi har gått många kurser och haft det så kul ihop,så han har verkligen hjälpt mig när jag mått som sämst.Han  är en riktigt fin vän,men han kan ju inte kompensera för mänsklig kontakt,tyvärr.

    Haft stora problem med dagmattar och hussar som inte har varit seriösa,så jag har haft honom på hunddagis,vilket verkligen är svindyrt när man har en så dålig lön som jag har.Han har varit så glad nu när jag har varit hemma från jobbet.

    Vad har du för hund? Går ni också kurser? Vilka isåfall? Efetrsom jag har jobbat oregelbundna tider dom senaste fyra åren,så har vi inte kunna gå några kurser nu på ett tag,därav mitt usla sociala liv.Plus mina funderingar på att byta jobb. Jag längtar efter att kunna gå kurser igen. Men det är som du säger,det är ju en stress att byta jobb med,ny arbetsplats,nya kollegor osv.


    Jag har haft min på dagis tidigare men nu har jag en äldre dam med en egen hund. Vi gick valpkurs och unghundskurs sen fick jag barn. Är ensamstående så nu är det svårt att gå kurs. Min är en shih- tzu på 6 år.

    Äsch om du går med i fb så acceptera bara de vänner du vill ha.

    Jag har börjat träna på gym idag. Träning ska ju vara bra när man är utbränd. Har inte tränat på många år. Tränar du något?
  • Anonym (också)

    Ja att lyssna på sig själv och när det är dags att sluta är jättesvårt. Jag började med lugn träning idag. Jag var säkert 20 år yngre än den näst yngsta Men det är bättre at börja lugnt.

  • Anonym (också)

    Ja det är på Friskis. Har fått ett recept på fysisk aktivitet av min sjuksköterska och då får jag 30% rabatt på ett årskort. Sen får jag friskvårdsbidrag från jobbet så det kostar mig ca 1200 kr/år.

  • Anonym (också)
    Anonym (Utbränd) skrev 2015-05-08 21:52:02 följande:

    Vad kul,får nästan lust att fråga var du bor,så kunde vi träna ihop? hihi


    Ja det vore kul. Bor i Borås. Bor du nära?
  • Anonym (också)

    Nej det var ju nära. En timme i bilen bara.

    Hur är det med dig?

    Själv har jag träningsvärk. Var och tränade styrketräning igår för första gången på säkert 15 år. Men nu är jg igång. Tröttheten är fortfarande väldigt svår. Sjukskriven två veckor till. Sen ska jag igång och jobba.

  • Anonym (också)

    Tråkigt att höra att du blev sjukskriven igen. Får hoppas att du får ett annat bra jobb. Nej ingen idé att träna när du mår dåligt och har mycket annat. Det räcker ju gott med hund promenad.

    Jag känner mig ganska stabil. Inte så nedstämd. Men jag är så fruktansvärt trött hela tiden. Har två veckor kvar av sjukskrivningen. Möte med chefen, försäkringskassan och mina behandlingsansvariga om 1,5 vecka. Så får vi se hur det går.

Svar på tråden Utbränd. Byta jobb??