• mp92

    gravid för första gången

    Hej!

    Jag är förmodligen gravid som det ser ut på mina tester. Har ej kontaktat barnmorska än. Jag har bara lite funderingar, jag vill ha barn och känner mig redo, men jag är "bara" 22 år gammal. Jag studerar och min sambo har ett fast jobb. Innan jag berättar för familjen vill vi naturligt vis bestämma oss hur vi ska göra. Det var inte helt planerat, men inte helt oplanerat heller om man säger så. Tar gärna emot tips och så. 

    Tack på förhand. :) 

  • Svar på tråden gravid för första gången
  • Sandravanilj

    Jag är också 22, fyller 23 i december :) gravid med första barnet i v.13 :) jag har vikariat fram till 15 juni och sen arbetslös, sambon fastanställd snickare sedan 4 år tillbaka :)

    Vill ni ha barnet så kommer ni klara det galant!

    Vi är inte något bekymrade över hur vi kommer klara oss, vi blir en familj och vi kommer klara allt även om det blir tufft ibland!

    Sist men inte minst, GRATTIS till graviditeten :D

  • mp92

    Hej, och grattis till dig med!!  :D

    Glömde skriva att han är 26 år. ;)


    Det som gör mig mest osäker är att vi varit tillsammans i ca ett år och bott tillsammans sen i början av hösten även om vi känt varandra ett längre tag innan detta. Samtidigt som vi trivs bra tillsammans och känner varandra utan och innan, vi har ett bra förhållande och så. 
    Är det för tidigt eller spelar inte det någon roll. 

  • aleakim

    Jag blev gravid när jag var 22, hann fylla 23 tio dagar innan sonen kom. Jag studerar och maken är fastanställd.

    Vi klarar oss utmärkt :)

    Nu har jag precis fyllt 24 och sitter här med stor mage igen, lillebror är beräknad i augusti. Vi letar hus, gubben har precis köpt ny motorcykel och vi har allt nödvändigt vi behöver. Ser absolut ingen skillnad på vår familj och de som väntat tills de blivit äldre.

    Har ni möjlighet så spara undan pengar till barnsaker redan nu, att ha en slant sparad till barnvagn och sånt är skönt.

    Grattis och lycka till :)


    W och liten i magen :)
  • aleakim
    mp92 skrev 2015-05-06 10:56:51 följande:

    Hej, och grattis till dig med!!  :D

    Glömde skriva att han är 26 år. ;)

    Det som gör mig mest osäker är att vi varit tillsammans i ca ett år och bott tillsammans sen i början av hösten även om vi känt varandra ett längre tag innan detta. Samtidigt som vi trivs bra tillsammans och känner varandra utan och innan, vi har ett bra förhållande och så. 

    Är det för tidigt eller spelar inte det någon roll. 


    Då kan jag tillägga att vi var tillsamman i sex veckor innan jag blev gravid, men hade som ni känt varandra länge innan. Vi blev ihop i juni, gravid i juli och gifte oss sedan i oktober.

    Det finns de som varit tillsamman jättelänge som skaffar barn och sedan skiter det sig, och de finns de som precis blivit tillsammans som det går kanon för. Och fall där det är precis tvärtom.

    Är magkänslan bra för er båda så kör hårt tycker jag :)
    W och liten i magen :)
  • Sandravanilj
    mp92 skrev 2015-05-06 10:56:51 följande:

    Hej, och grattis till dig med!!  :D

    Glömde skriva att han är 26 år. ;)

    Det som gör mig mest osäker är att vi varit tillsammans i ca ett år och bott tillsammans sen i början av hösten även om vi känt varandra ett längre tag innan detta. Samtidigt som vi trivs bra tillsammans och känner varandra utan och innan, vi har ett bra förhållande och så. 

    Är det för tidigt eller spelar inte det någon roll. 


    Jag hade kört på :) känns det rätt så är det förmodligen rätt :D
  • mp92

    Tack så mycket, grattis till dig med!! :) 

    Tror jag läser för mycket forum och sånt som får mig att tveka, samt att det är en stor omställning i vår vardag. 

    Tack så mycket för era svar, vi får se vad som sker. Det är ett stort beslut som båda måste vara med på, men jag ser inga nackdelar med det :) 

    Kram. 

  • Sandravanilj
    mp92 skrev 2015-05-06 11:11:16 följande:

    Tack så mycket, grattis till dig med!! :) 

    Tror jag läser för mycket forum och sånt som får mig att tveka, samt att det är en stor omställning i vår vardag. 

    Tack så mycket för era svar, vi får se vad som sker. Det är ett stort beslut som båda måste vara med på, men jag ser inga nackdelar med det :) 

    Kram. 


    Det kommer nog gå toppenbra!

    Jag tvivlade också precis när jag plussade även om vi aktivt försökt i 15 månader innan plusset! Det är helt normalt :)

    Fick se hjärtat slå i v.9 och sen dess har bara genuin kärlek till bebisen funnits :D klart det är en omställning men inget säger att det blir en omställning till det sämre!

    Mitt tips är att ringa BM och boka tid, så går ni dit båda två och pratar om det som bekymrar er och får svar på frågor :D
  • Syllin

    Jag är 22år och har på första försöker lyckats bli gravid till vår stora lycka! Plussade för en vecka sedan.

    Kör på om det känns bra för DIG, tänk inte på hur farmor/pappa osv ska reagera.

    Följ gärna min gravidresa i min blogg som jag har tillsammans med min vän som kämpar med att få sitt plus!

    WWW.MammaPrat.blogg.se


  • ravenite
    mp92 skrev 2015-05-06 10:56:51 följande:

    Hej, och grattis till dig med!!  :D

    Glömde skriva att han är 26 år. ;)


    Det som gör mig mest osäker är att vi varit tillsammans i ca ett år och bott tillsammans sen i början av hösten även om vi känt varandra ett längre tag innan detta. Samtidigt som vi trivs bra tillsammans och känner varandra utan och innan, vi har ett bra förhållande och så. 
    Är det för tidigt eller spelar inte det någon roll. 


    Jag är 20 (fyller 21 i år) och min kille är fem år äldre än mig och jag är gravid i vecka 10 (9+0).


    Vi har varit tillsammans i lite över ett år, bott med varandra sedan december och innan vi blev tillsammans med varandra så kände vi inte varandra så länge. Jag började ett jobb och han var min handledare och lärde upp mig, så vi kände varandra kanske ett halvår (om ens det) innan vi blev tillsammans. Jag har nu inget jobb längre, han har precis blivit uppsagt efter fem års tid som svetsare så hans sista dag är i juni/juli nån gång.


    Visst känns det lite körigt att det blev just nu, men vi känner att vi kommer klara det hur det än ser ut när lill'n kommer. Skulle värsta tänkbara hända så har vi ändå föräldrar som älskar oss och kan hjälpa oss i värsta fall. Jag säger kör om du känner att det är vad du vill och att allt känns bra! :)


     

  • mp92

    Hej och tack för era svar!! :) 

    Jag vet egentligen inte vad det är som riktigt stoppar mig förutom att jag kanske inte kommer få samma tid till att spela fotboll som innan, min sambo spelar fotboll och får vi en liten till familjen finns det inte så mycket tid jag kommer kunna lägga på min idrott, självklart vill jag att min sambo ska spela då han spelar på en högre nivå och han är tveksam för min skull, att jag inte är redo att ge upp min idrott.. :/ Har ni några mer kloka tips? :)

  • aleakim
    mp92 skrev 2015-05-08 13:34:09 följande:

    Hej och tack för era svar!! :) 

    Jag vet egentligen inte vad det är som riktigt stoppar mig förutom att jag kanske inte kommer få samma tid till att spela fotboll som innan, min sambo spelar fotboll och får vi en liten till familjen finns det inte så mycket tid jag kommer kunna lägga på min idrott, självklart vill jag att min sambo ska spela då han spelar på en högre nivå och han är tveksam för min skull, att jag inte är redo att ge upp min idrott.. :/ Har ni några mer kloka tips? :)


    Visst, i början kanske det är svårt för dig att komma ifrån, i alla fall om du vill amma. Men det är en relativt kort period egentligen. Sen får ni ju samarbeta och se till att båda får tid för idrotten, utan att det för den delen tar för mycket tid från familjen då såklart.

    Nu spelar inte min man i så hög division så han har bara träning+match tre gånger i veckan men då har ju jag sonen, jag har ingen speciell hobby men gillar att sitta för mig själv och sy t ex. Under den stunden har han ansvar för sonen. Man får ge varandra utrymme, det är lik viktigt som att man umgås tillsammans allihop. Det är inte alltid superlätt att hitta balansen mellan det där men är man villig att jobba på det så går det :)
    W och liten i magen :)
Svar på tråden gravid för första gången